شفا آنلاین:استاد دانشکده صدا و سیما با بیان اینکه افکار عمومی از صندوقهای رأی بیرن میآید، گفت: امروز سنجش افکار عمومی یکی از ارکان دموکراسی است که بر اساس پیمایش به دست میآید.
به گزارش شفا آنلاین،سعادت شیخ، مشاور عالی مرکز افکارسنجی مهر در نشست علمی «نظرسنجیهای انتخاباتی و کارکرد رسانهها» با تسلیت درگذشت استاد معتمدنژاد گفت: علم وقتی از حوزههای علوم مجرد به جامعه کشیده شد حاصل آن رشتههای جدیدی بود که جامعهشناسی و روانشناسی اجتماعی نمونهای از آن است.
مشاور عالی مرکز افکارسنجی مهر افزود: رویکردهای تجربی بنا به نمونهگیری و اندازهگیری محاسبه میشوند و نتیجه نمونه به جامعه تعمیم داده میشود.
سعادت شیخ اظهار داشت: در حوزههای جامعهشناسی و مطالعه انسان باید دقیقتر باشیم چرا که دغدغه بیشتری در زمینه نمونهگیری و اندازهگیری وجود دارد.
وی با بیان اینکه از اواخر دهه 40 تاکنون درگیر مسائل نظرسنجیهای انتخاباتی بودهایم، افزود: از نیمه دوم دهه 70 نظرسنجی به دلیل رقابتی شدن جایگاه ویژهای پیدا کرده است.
سعادت شیخ گفت: سال جاری اتفاق تازهای افتاد که بر اساس آن مؤسسات نظرسنجی، پیمایشهای خود را از طریق سایتها و رسانهها منتشر کردند. این اتفاق فرصتی بود تا علاقمندان نتیجه فعالیتهای انتخاباتی را بدانند.
در ادامه این مراسم، سید محمد دادگران استاد دانشکده صدا و سیما با اشاره به پیشینه تاریخی سنجش افکار عمومی گفت: در گذشته برخی صدای مردم را صدای شیطان و برخی آن را صدای خدا میدانستند.
وی افزود: ارسطو در کتاب «سیاست» از اهمیت افکار عمومی و قوت و قدرت آن در تحکیم قدرت سخن میگوید.
دادگران ادامه داد: ماتیاول معتقد است این شایسته تقدیر است که کسی بتواند نظر مردم را جلب کند بنابراین میتوان به اهمیت افکار عمومی اشاره کرد.
وی افزود: اداره جامعه نیاز به افکار عمومی دارد چرا که مردم در برابر قدرت تمکین میکنند.
دادگران گفت: افکار عمومی از صندوقهای رأی بیرون میآید و این افکار در مورد مسائل عمومی جامعه است و هر پدیدهای را شامل نمیشود از این رو حاصل جمع افکار عمومی نوعی تولید اجتماعی است.
این استاد دانشکده صدا و سیما اظهار داشت: پدیده نظرسنجی به لحاظ نمونههای انسانی بغرنج است و نیاز به ابزارهای دقیق سنجش دارد.
وی افزود: اهمیت سنجش افکار عمومی تا حدی است که خودکامهترین جوامع معتقدند که افکار عمومی را میشناسند و به آن احترام میگذارند.
وی گفت: امروز سنجش افکار عمومی یکی از ارکان دموکراسی است که بر اساس پیمایش به دست میآید.
دادگران خاطر نشان کرد: امروز میلیاردها دلار برای نظرسنجی هزینه میشود و رسانههایی مانند CNN هفتهای یک بار به این مهم میپردازد.