کد خبر: ۹۸۲۸۰
تاریخ انتشار: ۱۰:۱۵ - ۰۲ اسفند ۱۳۹۴ - 2016February 21
شفا آنلاین>بیمه و بانک> بانک ها و موسسات مالی و اعتباری همواره بر روی کاهش نرخ سود توافق می کنند و از کاهش نرخ تسهیلات خوششان نمی آید!

به گزارش شفا آنلاین، بانک ها و موسسات مالی و اعتباری همواره از کاهش نرخ سود سپرده ها استقبال می کنند و معمولا میل و رغبت چندانی برای کاهش نرخ تسهیلات از خود نشان نمی دهند.

در تازه ترین توافق میان بانک ها و موسسات مالی و اعتباری نیز همان گونه که مشاهده شد در ابتدا تنها به کاهش نرخ سود سپرده ها اشاره شده بود.در نهایت با فشار افکار عمومی و کارشناسان بانک مرکزی مجبور به کاهش نرخ تسهیلات نیز شد.

چرا معمولا بانک ها و موسسات مالی و اعتباری همواره دوست دارند نرخ سود سپرده ها کاهش یابد و صحبتی از نرخ تسهیلات نشود؟

دلیل این موضوع در چند سال اخیر این بوده که نرخ سود سپرده ها کوتاه مدت و بلند مدت افزایش قابل ملاحظه ای پیدا کرده است و حتی تا ۲۸ درصد نیز رسیده بود.

برخی بانک ها اشتباهات مهلکی را در این زمینه انجام داده و برای سپرده ها ۵ ساله سود های بیش از ۲۵ تا ۲۸ درصد را در نظر گرفته اند.

به عبارت دیگر این دسته از بانک ها و موسسات مالی و اعبتاری باید تا چند سال دیگر همچنان تعهدات سود های ۲۸ درصدی به مشتریان را پرداخت کنند.

بنابراین بر اساس همین تصمیمات نادرست سال های قبل هم اکنون اگر نرخ سود تسهیلات کمتر از ۳۰ درصد پرداخت کنند عملا سودی نکرده و زیان هم کرده اند.

البته بانک مرکزی از یکی دو سال پیش با یک تصمیم جالب توجه تصمیم گرفته سپرده های بیش از یک سال در بانک ها و موسسات مالی و اعتباری را بردارد و دیگر هیچ بانکی اجازه افتتاح حساب بیش از یک سال را ندارد.

با این تفاسیر می توان گفت باید منتظر سررسید شدن سپرده های ۵ ساله و یکساله ۲۶ درصد به بالا بود تا پس از آن بانک ها و موسسات تمایل به پرداخت تسهیلات با نرخ های کمتر داشته باشند.
 
نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: