کد خبر: ۹۷۵۶۸
تاریخ انتشار: ۰۷:۵۹ - ۲۷ بهمن ۱۳۹۴ - 2016February 16
شفا آنلاین>سلامت جنسی>یک مرکز تحقیقاتی اروپایی در مطالعات خود نشان داده برخی تغییرات ژنتیکی می‌تواند احتمال ابتلا به سرطان پستان را بالا ببرد. این کشف می‌تواند راه را برای استراتژی‌های پیشگیرانه فراهم کند.
  به گزارش شفا آنلاین،مسئولان پروژه مطالعاتی «اپی‌ژنتیک اختصاصی برای سرطان‌های زنانه» (EPI-FEM-CARE) نشان داده‌اند که تغییرات در DNA حتی در سلول‌های سالم زنان با سرطان پستان دیده می‌شود.


       این پروژه کلید خورده تا راه‌های جدیدی برای پیشگیری، غربالگری، تشخیص و درمان سرطان‌های پستان و تخمدان پیدا کند. اخیرا محققان این پروژه بر موضوع تغییرات ژنتیکی در زنان مبتلا به سرطان پستان- که شایع‌ترین سرطان زنان در کل جهان است – متمرکز شده‌اند.

       بر اساس آمار انجمن سلامتی اتحادیه اروپا، سالیانه 330 هزار زن اروپایی مبتلا به سرطان سینه تشخیص داده می‌شوند و 90 هزار نفر هم به دلیل ابتلا به این بیماری فوت می‌‌کنند. مطالعات پیشین نشان داده بود تغییرات ژنتیکی نقش کلیدی در افزایش احتمال ابتلا به این سرطان دارند. سایر عوامل ابتلا به سرطان پستان عبارتند از سابقه خانوادگی، بلوغ زودرس و یائسگی دیرس. مطالعات بیان می‌کنند که این عوامل احتمال تغییرات ژنومی را در هنگام تماس با عوامل ایجاد کننده سرطان افزایش می‌دهند.

       نقش اپی‌ژنوم در این روند دهه‌هاست که مورد مطالعه قرار گرفته و حالا محققان اروپایی با بررسی 668 بافت نمونه‌برداری شده از پستان زنان مبتلا به سرطان پستان و زنان سالم به بررسی هدفمند این موضوع پرداختند. مهمترین نتیجه این تحقیقات این بود که در بسیاری از نمونه‌های برداشته شده از زنان سالم هم تغییرات هشدار دهنده اپی‌ژنومی دیده می‌شود. پیش‌فرض اولیه محققان در این تحقیقات این بود که برخی تغییرات خاص اپی‌ژنومی می‌تواند نشانگر افزایش احتمال ابتلا به سرطان پستان باشد. در واقع تعدد وجود این نشانه‌ها در افراد مبتلا به سرطان این موضوع را تایید کرده که این تغییرات با ابتلا به سرطان همراه هستند.

       نکته دیگر هم این بود که محققان نشان دادند در مواردی که بیان اپی‌ژنتیکی آشکار بوده، پیش‌آگهی بدتر و احتمال بقای بیمار بسیار کمتر از مواردی بوده که بیان اپی‌ژنتیکی مشهود نبوده است.

       حالا این گروه اعلام کرده‌اند این یافته باید برای طراحی و اجرای برنامه‌های غربالگری و پیشگیری از این سرطان در نظر گرفته شود. در واقع باید بر «غیرفعال» کردن تغییرات اپی‌ژنتیکی متمرکز شد. این گروه اعلام کرده‌اند که اگر تغییرات اپی‌ژنتیک در زمان کافی مشخص شود، می‌تواند نشانه‌ای عالی برای تعیین زنان در خطر رفتن به سمت سرطان پستان باشد. در واقع این گروه معتقدند با پیگیری و ردگیری تغییرات اپی‌ژنتیک می‌توان به معیاری عالی برای غربالگری زنان در معرض خطر ابتلا به سرطان پستان رسید که می‌تواند سالیانه جان میلیون‌ها زن را در سرتاسر جهان نجات دهد.

       در پایان این تحقیق اعلام شده یکی از مهم‌ترین جنبه‌های این تحقیق این است که نشان داده انجام فعالیت‌های چند تخصصی و همکاری‌های بین تخصصی نقش بسیار مهمی در فعالیت‌های پژوهشی بازی می‌کنند و در این مورد خاص برای رسیدن به جوابی مناسب نیاز به چنین همکاری به شدت حس می‌شود. بولتن آژانس بهداشتی اتحادیه اروپا
نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: