کد خبر: ۹۶۱۱۲
تاریخ انتشار: ۱۹:۵۰ - ۱۴ بهمن ۱۳۹۴ - 2016February 03
شفا آنلاین>بیمه و بانک>رئیس کل بانک مرکزی گفت: با رعایت نشدن مصوبه نرخ سود و تسهیلات ،بانک مرکزی به طور جدی وارد قضیه شد و در حال حاضر پرونده ۱۱ بانک در هیئت انتظامی بانک ها در حال بررسی است.
به گزارش شفا آنلاین،سیف افزود: در قانون برنامه ششم ما یک پیشنهاد هایی مطرح کردیم که در نتیجه آن اختیارات بانک مرکزی افزایش یافته است به طوری که بتوانیم برخورد قاطع تری با این مسئله انجام دهیم.
رئیس کل بانک مرکزی ادامه داد: بر اساس بانکداری بدون ربا، بانکدار نرخ سود علی الحساب به مشتریان خود می دهد و این نرخ علی الحساب بخشی از نرخ سودی است که سپرده گذار می گیرد که به نظر می رسد قطعاً تحقق پیدا می کند، در انتهای سال با بسته شدن صورت های مالی بانک، سود مشاع بانکی بین بانک و سپرده گذاران تقسیم می شود، بر اساس این معادله، بررسی های ما نشان می دهد که خیلی از بانک ها بیشتر از حق سپرده گذاران به آنها دادند و این پول اضافه در حقیقت متعلق به سهام گذار است و مدیریت بانک مجاز به این کار نبوده است که خود این بانک یک عامل انضباط بخش به بانکهاست.
سیف افزود: بر اساس بخشنامه بانک مرکزی، از این به بعد بر این مسائل کنترل می شود و هر بانکی که بیشتر از حق سپرده گذار به وی بدپرداخت کند باید پاسخگوی سهام دار باشد و سهامدار می تواند علیه او طرح دعوا کند.
وی تصریح کرد: یکی دیگر از اقداماتی که در سال گذشته انجام دادیم؛ ورود به محتوای سود بانک ها برای نخستین بار بود، ممکن است گاهی اوقات این سود، سود واقعی نباشد و این جزو دقت هایی است که بانک مرکزی تصویب کرده است که وارد آن شود و از واقعی بودن سود اطمینان پیدا کند.
رئیس کل بانک مرکزی گفت: این اقدام ساختار بانک را مستحکم تر و تقویت می کند که سبب می شود نرخ کفایت سرمایه انجام و عملی شود.
سیف با اشاره به معوقات بانکی افزود: آن چیزی که مهم است این است که اگر به بانک مرکزی اجازه داده شود بر اساس منابع کارشناسی تصمیمات اعتباری بگیرد، تصمیماتش بسیار بهتر از کار در می آید.
وی گفت: در گذشته با دخالت هایی که در این مسیر که بانک مرکزی می شد از اینکه بانک ها بتوانند در پرونده های تسهیلاتی، بررسی کارشناسی مالی دقیق انجام دهند ،مانع ایجاد شده است.
سیف خاطرنشان کرد: در گذشته زمانی قانونی تصویب شد که منع گرفتن وثیقه اضافه توسط بانک ها شامل آن بود، همه اینها در جهت تضعیف هر چه بیشتر نظام بانکی بود و صورت های مالی بانک مرکزی را ضعیف کرد.
وی گفت: اخیراً نظام بانکی به شدت برای عدم وصول مطالبات مورد انتقاد بود و باید گفت که بانک ها به دنبال این کار هستند و کمیته هایی برای این مسئله شکل گرفته است که حمایت خوبی هم در آن کمیته شده و هر هفته در حال تشکیل جلسه است اما اخیراً فضایی علیه تملیک بانک ها به وجود آمده است که این کار ضربه زدن به کار قانونی بانک هاست.
رئیس کل بانک مرکزی افزود: قانون از بانک حمایت می کند تا وصول مطالبات خود را انجام دهد زیرا سپرده ای که بانک از سپرده گذار می گیرد و می تواند تسهیلات بدهد و حرکت های اقتصادی مثبترا حمایت کند، حق جامعه است و هیچ کسی حق ندارد جامعه را از این حق محروم کند.
سیف تصریح کرد: با این جهت گیری که الآن شده باید از نظام بانکی حمایت شود زیرا مسیر درستی است و باید توجه کنیم که نظام بانکی قبل از اینکه برای سهامداران باشد برای جامعه است و سپرده گذار و سپرده های آن باید از طریق روش های منطقی و کارشناسی برای حمایت از تولید و فعالیت های غیردولتی به منظور رشد اقتصادی استفاده شود.
وی افزود: قفل شدن هر بخش از این کار می تواند جامعه را با مشکل روبرو سازد.
رئیس کل بانک مرکزی خاطرنشان کرد: منابعی را بانک مرکزی از منابع مؤسسه ثامن الحجج در اختیار بانک پارسیان قرار داده است تا این بانک بتواند این منابع را به سپرده گذاران معرفی شده پرداخت کند.
نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: