کد خبر: ۹۵۸۳۲
تاریخ انتشار: ۰۴:۵۹ - ۱۳ بهمن ۱۳۹۴ - 2016February 02
شفا آنلاین>سلامت جنسی>عوامل محیطی به میزان زیادی روی باروری و ناباروی افراد تاثیر دارد. در بسیاری از مواقع پزشکان بهتر است علاوه بر معاینه بیمار از وی بپرسند در چه محیطی و با چه شرایطی کار می‌کند یا اینکه محل زندگی وی کجاست.
به گزارش شفا آنلاین، به نقل از سپید  بررسی مسائل محیطی و حذف عوامل مضر، به سادگی منجر به افزایش سلامتی و باروری فرد می‌شود. بنابراین در این گفتار، عوامل محیطی را بررسی می‌کنیم که می‌تواند روی باروی ما تاثیر داشته باشد.

تاثیر پرتوهای طبیعی
       ما، دنیا و کهکشان همگی از انرژی ساخته شده‌ایم. پرتوها صورتی از انرژی هستند که امروز به طرق مختلف زندگی بشر را تحت شعاع خود قرار داده‌اند.

       بدون مداخله بشر 80 درصد پرتوگیری‌ها منبع طبیعی دارد. اما با پیشرفت تکنولوژی نیز پرتوهای مصنوعی در حال افزایش است. اگر تعریف روشن و راه‌حل اساسی نداشته باشیم و با افراط و تفریط برخورد کنیم قطعاً در مواجهه با انرژی‌ها و نتیجه‌گیری دچار اشتباه می‌شویم. عمده پرتوگیری طبیعی از منابع‌زمینی است و اگر طبیعت حاوی انرژی‌های پرتوزا است، بدن ما هم نیز متاثر از این پرتوها خواهد بود. نور خورشید اصلی‌ترین منبع طبیعی تشعشعات است.

 پرتو ماوراءبنفش موجود در نور خورشید بسیار آسیب‌رسان بوده و از لایه ازن عبور می‌کند. این پرتو طول موج بلندی دارد و نفوذ آن در پوست زیاد است. از عوارض این پرتو تاثیری است که روی باروری افراد می‌گذارد. بسیاری از افرادی که مشاغل آنها ایجاب می‌کند زیر تابش مستقیم آفتاب باشند، در طولانی مدت فعالیت باروری کمتری دارند. دیده شده فعالیت اسپرم در مردانی که سالها بدون مراقبت از پوست، در معرض تابش مستقیم آفتاب بوده‌اند، بسیار کمتر از مردانی است که شغل آنها در محیط‌های در بسته بوده است. از سوی دیگر باید دانست پرتوها به دو دسته یون‌ساز و غیریون‌ساز تقسیم می‌شوند. اشعه ایکس و گاما، یون‌ساز هستند و همین که از کنار ما می‌گذرند هوا را یونیزه می‌کنند. این اشعه‌ها اگر وارد بدن شوند به بافت‌های شیمیایی آسیب می‌رسانند. در منابع طبیعی عمده‌ترین پرتوگیری، از خاک است و مهم‌ترین منبعی که می‌تواند سلامت انسان و سپس باروری وی را تهدید می‌کند منابع زمینی است. عنصری که بیشترین تاثیر را بر بدن انسان‌می‌گذارد، عناصر وابسته به اورانیوم است. اورانیوم به سرب تبدیل می‌شود و ما در روزهایی که هوا، آلوده است، آن را تنفس می‌کنیم. بنابراین افرادی که در محیط‌هایی کار و فعالیت می‌کنند که تهویه هوای مناسب ندارد یا در معرض مواد شیمیایی گازدار یا گرد هستند، باروری و حتی سلامت کافی ندارند.

تاثیر پرتوهای مصنوعی
       20 درصد پرتوهای انرژی‌زا ساخته دست بشر است. نیمی از این درصد، پرتوهای پزشکی از جمله پرتوهای تشخیصی و پرتوهای درمانی هستند و مابقی هم برق‌های فشار قوی ارتباطات الکترونیک (دنیای بی‌سیم و وایرلس) و کاربرهای صنعتی هستند. اما جالب اینجاست که برخلاف آنچه عموم تصور می‌کنند، هنوز تاثیر این پرتوها بر روی میزان باروری افراد ثابت نشده است. در مواردی که منبع برق‌های فشار قوی در نزدیکی منازل نصب شده است، مشکلات جسمی مانند سردرد و بینایی، گزارش شده است. اما برخلاف تصور عموم هیچ‌کدام از گزارش‌های ناباروری افراد بر اساس پست‌های برق و دکل‌های مخابراتی نبوده است. اما چگونه می‌توان تاثیر عوامل محیطی را بر باروری کم کرد؟ پاسخ ساده است: پوشش مناسب. در مشاغلی که با پرتو و یا گازهای سمی در تماس هستند، پوشش و رعایت نکات ایمنی مناسب می‌تواند بهترین راه پیشگیری از ناباروری باشد. از سوی دیگر، کیفیت پارچه‌هایی که افراد در پوشش خود مصرف می‌کنند، می‌تواند جلوی دریافت بسیاری از پرتوهای موجود در هوا را بگیرد. بنابراین توجه به کیفیت پارچه در اولویت است.
علی گورانی
کارشناس بهداشت پرتوهای مرکز سلامت محیط و کار وزارت بهداشت
نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: