کد خبر: ۹۵۰۱۲
تاریخ انتشار: ۰۶:۵۹ - ۰۷ بهمن ۱۳۹۴ - 2016January 27
شفا آنلاین>سلامت>جامعه پزشکی-همایش ها> کره‌زمین به صرع مبتلا هستند. این رقم اصلاً کوچک نیست و درصد قابل توجهی از مردم را به خود اختصاص می‌دهد.
به گزارش شفا آنلاین،به نقل از سپید  صرع تحت تاثیر مواردی مانند جنسیت و سن است. شاید قبول این دو عامل ساده‌تر باشد، اما صرع تحت تاثیر نژاد و موقعیت اقتصادی هم هست.

 سفیدپوستان کمتر به این بیماری مبتلا می‌شوند و مردمی که موقعیت اقتصادی خوبی در جامعه ندارند، بیشتر در معرض ابتلا به این بیماری هستند. هر روز تقریباً دو نفر به جمعیت بیماران صرعی اضافه می‌شوند و نمودار آمارهای ما تنها رو به افزایش است.

 آمارهای جهانی نشان می‌دهد که به ازای هر ۱۰۰ هزار نفر، ۴۹ نفر صرع دارند، اما بر اساس مطالعات سال ۲۰۱۵ به ازای هر هزار نفر شش تا هشت نفر در جهان به این بیماری مبتلا هستند. هرچند این آمار نمی‌تواند کاملاً درست باشد، چرا که بسیاری از حمله‌های قلبی، سردردهای میگرنی و تکانه‌های عصبی دیگر مغز با این بیماری اشتباه گرفته می‌شود. اما این اشتباه به اندازه‌ای نیست که نگران آمار افزایش بیماری صرع در جهان نبود.

       در تمام دنیا، واکنش‌های بسیار متفاوتی با بیماران صرعی می‌شود. اما اکثر آنها در یک دغدغه مشترک‌اند: همگی توسطجامعه طرد شده‌اند و از بسیاری از فعالیت‌های اجتماعی باز می‌مانند. آنها باید درک شوند و از رفتارهای نامناسب جلوگیری کرد. فردی که دچار تشنج شده است، به اندازه کافی درد دارد، نگاه سرزنش‌گر و خیره مردم تنها حال وی را بدتر می‌کند.

       اما شما در ایران چه کار می‌توانید انجام دهید؟ شما 700 هزار نفر بیمار مبتلا به صرع در کشور خود دارید. با آنها چطور برخورد می‌کنید؟ آینده آنها را چطور تضمین می‌کنید؟ با اطلاعاتی که من از ایران دارم، درمان‌هایی که در این کشور انجام می‌شود، به اندازه قابل قبولی خوب است. جراحی‌های بسیار پیشرفته صرع نیز در ایران انجام شده است که خبر بسیار خوبی است. در سایر کشورهای دیگر، هنوز درمان‌های کافی و لازم برای بیماران مبتلا به صرع فراهم نیست و امکان جراحی نیز وجود ندارد. به همین علت بسیاری از آنها که درآمد اقتصادی کافی ندارند، به اجبار درد بیماری را تحمل می‌کنند. در ایران این مسائل کمتر مورد نگرانی است. اما آیا این برای آرامش روانی یک فرد مبتلا به تشنج دائم، کافی است؟

        آموزش و کار، از دغدغه‌های اصلی انجمن بین‌المللی صرع است. این انجمن تلاش دارد تا موانع موجود در این دو مورد را برای بیماران صرع در جهان بردارد. ما نیروهایمان را به سرتاسر دنیا اعزام کردیم تا با همکاری انجمن‌های صرع در مناطق موانع را برداریم. در بسیاری از کشورها برنامه‌ریزی کافی نبود و مجبور بودیم خودمان با همکاری دولت دست به کار شویم. اکنون بسیاری از آن موانع برداشته شده است، اما همچنان دنیا به خوبی درباره صرع نمی‌داند و به راحتی درباره آن قضاوت می‌کند. هنوز در مناطق روستایی بسیاری این بیماری درک نمی‌شود و در کشورهای آفریقایی، خرافه هنوز در درمان صرع نقش دارد.

       اکنون می‌توانیم دست‌آوردهای خود را که سالها طول کشیده تا به مرحله اجرا و انجام برسد در نهم فوریه هر سال، در روز جهانی صرع جشن بگیریم و برای باقی موانع موجود برنامه‌ریزی کنیم. هنوز تعداد زیادی از مردم در دنیا به علت بیماری صرع و تشنج‌های متعدد جان خود را از دست می‌دهند. طبق آمار جهانی میزان مرگ‌ومیر ناشی از صرع در دنیا حدود چهار درصد عنوان شده است.

 این بیماران بیشتر در کشورهایی هستند که جراحی‌های صرع یا کم انجام می‌شود و یا اصلاً امکان انجام آن نیست. در صورتی که میزان مرگ‌و‌میر آن دسته از بیمارانی که صرع آنان با دارو یا جراحی کنترل شده، حدود ۲۳ برابر نسبت به باقی بیماران با بیماری کنترل نشده کمتر است. همچنین ۷۰ درصد بیماران صرعی به زندگی باز می‌گردند و تمام آنان لزوماً به علت بیماری صرع نمی‌میرند، بلکه جان خود را بر اثر عوامل دیگر مانند سرطان یا کهنسالی از دست می‌دهند. بنابراین، به سادگی می‌توان نتیجه گرفت انتخاب اول در درمان صرع، دارودرمانی است.

پروفسور توناس کووانیس/ رئیس انجمن بین‌المللی صرع
نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: