کد خبر: ۹۴۶۱۹
تاریخ انتشار: ۰۰:۰۰ - ۰۵ بهمن ۱۳۹۴ - 2016January 25
شفا آنلاین>بیمه و بانک>دی‌ماه شاید برای اکثر سهام‌داران و فعالان بازار سرمایه نسبت به سایر ماه‌ها بهتر و پربارتر بود.

به گزارش شفا آنلاین،شاخص کل که در ابتدای این ماه زمستانی عدد ٦١هزارو ٤١٤ واحد را نشان می‌داد در پایان ماه خود را به جایگاه ٦٦هزارو ٥٦٣ واحد رساند.

در این ماه تعداد ٢٢هزارو ٣٤٢ ‌میلیون سهم در یک‌میلیون‌و ٢٧٨ ‌هزار دفعه مورد معامله قرار گرفت و به‌ترتیب ١٤٨ درصد و ١٢٢ درصد افزایش را نسبت به ماه گذشته تجربه کرد. اجرائی‌شدن برجام و انتظار سهام‌داران و فعالان اقتصادی به گشایش‌های ناشی از رفع تحریم‌ها سبب شد بازار شاهد معاملات پررونقی باشد.


همین چشم‌انداز مثبت سبب فعالیت بیشتر حقیقی‌ها در بازار شد؛ به‌طوری‌که براساس آمارهای اعلام‌شده، تعداد دفعات، حجم و ارزش خریدهای سهام‌داران حقیقی بورس تهران بیش از فروش‌های آنان بوده است.

 کارشناسان معتقدند رفع تحریم‌ها بر صنایعی که نیاز به واردات مواد اولیه یا صادرات محصولات دارند، مؤثر است و در کنار آنها برای گروه‌های بانکی، خودرویی و قطعه‌سازی نیز شرایط خوبی را پیش‌بینی می‌کنند.  نگاهی به معاملات هفته منتهی به ٣٠ دی‌ماه ١٣٩٤، نشان می‌دهد در پنج روز کاری این هفته، ارزش کل معاملات سهام و حق تقدم به ١٢هزارو ٨٦٩ ‌میلیارد ریال بالغ شد که نسبت به هفته قبل ١٩,٣ درصد افزایش یافته است؛ درضمن تعداد هفت‌میلیون‌و ١١هزار سهم و حق‌تقدم در ٤٤٥‌ هزار دفعه مورد معامله قرار گرفت و به‌ترتیب ٢٩ درصد و ٢٧.٤ درصد افزایش را نسبت به هفته گذشته تجربه کرد.

  همچنین از روز چهارشنبه گذشته پذیره‌نویسی ٢٠٠ ‌میلیارد تومان اوراق مشارکت شرکت سرمایه‌گذاری صندوق بازنشستگی کارکنان صنعت نفت (اپیک) به منظور تأمین مالی بخشی از منابع مورد نیاز برای توسعه میدان نفتی آذر، از طریق بورس تهران آغاز شد که تا روز یکشنبه چهارم‌ بهمن‌ماه ادامه خواهد داشت.

ین اوراق با سر‌رسید چهارساله با نرخ سود ۲۱ درصدی به‌صورت روز‌شمار در بورس تهران عرضه و سود آن هر سه ماه پرداخت می‌شود و بازارگردانی و تعهد پذیره‌نویسی آن را تأمین سرمایه سپهر بر‌عهده دارد. در هفته گذشته ارزش بازار فرابورس در روز پایانی معاملات هفتگی با ١.٣ درصد افزایش معادل ٨١٣‌هزارو ٥٦٣‌ میلیارد ریال شد و آیفکس هم با رشد ١.١ درصدی در مقایسه با چهارشنبه قبل در عدد ٧١٩ واحد ایستاد.

 هفته گذشته در فرابورس عرضه اولیه ١٠ درصد از سهام شرکت دارو‌سازی کاسپین تأمین، در بازار اول انجام و هر سهم آن ١٣‌هزارو ٢٠٠ ریال کشف قیمت شد. شرکت داروسازی کاسپین تأمین با ١٥٠‌ میلیارد ریال سرمایه به فعالیت در زمینه تولید و توزیع انواع محصولات دارویی، غذایی و آرایشی و بهداشتی مشغول بوده و در سال مالی ٩٤ به‌ازای هر سهم دوهزارو ٦٠٠ ریال سود پیش‌بینی کرده است. گفتنی است کارشناسان و فعالان بازار سرمایه بر این اعتقاد هستند که سهام‌داران باید از رفتارهای هیجانی پرهیز کنند.

اگر بازار رشد آرام و مثبتی داشته باشد، این رشد با احتمال بیشتری بلندمدت خواهد بود. توجه به صورت‌های مالی شرکت‌ها، گزارش‌های میان‌دوره‌ای، برنامه‌های افزایش سرمایه و تأمین مالی و اتخاذ یک سیاست درست سرمایه‌گذاری می‌تواند موفقیت بیشتری برای سرمایه‌گذاران در روزهای آتی فراهم آورد. 


سیدمحمد باقرآبادی . کارشناس اقتصادی
نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: