کد خبر: ۹۴۴۰۳
تاریخ انتشار: ۰۴:۱۵ - ۰۲ بهمن ۱۳۹۴ - 2016January 22
شفا آنلاین>سلامت جنسی>محققان بریتانیایی سیستمی را فرموله کرده‌اند که با استفاده از تصاویر اولتراسوند، می‌تواند به‌طور دقیق احتمال رشد سلول‌های سرطانی تخمدان را محاسبه کند.
به گزارش شفا آنلاین،  محققان می‌گویند این سیستم می‌تواند به پزشکان کمک کند تومور را پیش از جراحی به عنوان سرطانی طبقه‌بندی کنند و به‌طور بالقوه پیامد بیماران را بهبود بخشند. در مطالعه‌ای که تومورهای 4500 زن از سراسر اروپا بررسی شدند، این مدل توانست خطر سرطان را در 98 درصد افراد به درستی پیش‌بینی کند. محققان این مدل را Simple Rules نام نهاده‌اند.

 این مدل مانند یک چک‌لیست برای پزشکان عمل کرده و از اسکن‌های اولتراسوند تومور استفاده می‌کند. آنها 10 خصوصیت را در عکس‌های اولتراسوند بررسی می‌کنند، مانند اندازه رشد تومور یا لبه‌های تومور صاف هستند یا خشن. سپس، تومور وارد یکی از 3 گروه طبقه‌بندی می‌شود: سرطانی، خوش‌خیم و بدون‌نتیجه. این نتایج به پزشکان کمک می‌کنند که برای جراحی کردن یا نکردن بیمار تصمیم‌گیری کنند.

محققان در این مطالعه به دنبال آن بودند که آیا سیستم مذکور می‌تواند با دقت و جزئیات بیشتر درصد خطر سرطان را برای هر فرد تعیین کند. آنها همچنین مایل بودند که تعداد تومورهای با تشخیص بی‌نتیجه را کاهش دهند. پس از آنالیز تومورهای بیش از 4500 زن در یک دوره 10 ساله، این تیم تحقیقاتی یک مدل ریاضی را ابداع کردند که به هریک از متغیرها وزنی را اختصاص دادند، سپس خطر سرطانی بودن تومور را اندازه‌گیری کردند. Medpage Today

نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: