کد خبر: ۹۴۳۷۰
تاریخ انتشار: ۰۸:۱۴ - ۰۱ بهمن ۱۳۹۴ - 2016January 21
شفاآنلاین:جامعه>خانواده>نقش تكنولوژي‌هاي مدرن روز به روز در جوامع امروزي فراگيرتر از قبل شده و اين امر به حوزه رشد شناختي و اجتماعي كودك آسيب‌هاي جدي وارد كرده است به طوري كه در حال حاضر شاهد آن هستيم كه اين تكنولوژي‌ها به تدريج در حوزه تربيتي كودك جاي خود را باز كرده و با تصوير‌سازي‌هاي مختلف توانسته تفكر كودكان را تسخير كند به همين دليل ديگر نمي‌توانيم تعريف خانواده را لزوما به پدر و مادر و بستگان نزديك محدود كنيم و در واقع بايد بپذيريم كه امروزه «والدين مدرن» به جامعه اضافه شده‌اند.

به گزارش شفاآنلاین : يك روانشناس گفت: امروزه تعريف خانواده در مقايسه با گذشته تفاوت بسياري يافته، زيرا در گذشته خانواده متشكل از پدر، مادر، خواهر، برادر و نهايتا پدربزرگ و مادربزرگ بود اما امروزه يك مهمان ناخوانده به نام «تكنولوژي مدرن» نيز به نهاد خانواده‌ ورود كرده است. مهدي بياتي درباره «نقش تكنولوژي‌هاي مدرن» در تربيت و جامعه‌پذيري كودكان امروزي گفت: ديگر نمي‌توان مدعي آن بود كه پدر و مادر پايه تقليدي رفتار كودك هستند؛ براي مثال در حال حاضر حتي اگر والدين در حوزه كلام و گفتار خود رعايت كنند هم نمي‌توانيم اين انتظار را داشته باشيم كه كودك آنها بددهن نشده و مودب باشد زيرا اكنون يادگيري غالب كودكان تحت تاثير والدين نيست.

آثار مخرب فضاي مجازي بر كودكان

اين روانشناس در ادامه ضمن بيان آنكه در حال حاضر به علت مشغله‌هاي فراوان هم ميزان زماني كه والدين به كودك خود اختصاص مي‌دهند نسبت به گذشته كاهش چشمگيري يافته و هم كودكان از عوامل ديگري جز والدين خود تاثير مي‌پذيرند، گفت: در حال حاضر فضاهاي مجازي در ادبيات رفتاري و گفتاري كودك تاثير بسياري گذاشته و به علت در دسترس بودن اين امكانات شاهد آن هستيم كه ميزان ارتباط كودك با فضاهاي مجازي مختلف كه بسياري از آنها تحت نظارت والدين نيستند، روز به روز افزايش يافته است. بياتي ادامه داد: مساله‌اي كه در حال حاضر به‌شدت جامعه را نگران كرده، گرايش كودكان به فعاليت‌هاي فردي است، زيرا هرچه فعاليت‌هاي فردي كودك بيشتر شود وي پرخاشگرتر خواهد شد و هرچقدر كودكان زمان بيشتري را صرف بازي‌هاي مجازي، فعاليت‌هاي رايانه‌اي يا ديدن كارتون به صورت فردي كنند به همان نسبت آستانه تحملشان پايين مي‌آيد. اين روانشناس افزود: حتي در شرايطي كه خانواده محتواي بازي يا كارتون كودك خود را كنترل كند نيز چنانچه استفاده بيش از حد از آن وجود داشته باشد شاهد انزواي كودك خواهيم شد. بياتي افزود: فرايند جامعه‌پذيري، افزايش آستانه تحمل، يادگيري اجتماعي، يادگيري خلاق و... همگي نيازمند تعامل واقعي هستند نه مجازي، علاوه برآن اخلاق، گفتار و رفتار صحيح در كودك تنها ماحصل تعاملي واقعي است. او در ادامه خاطرنشان كرد: در بعضي از مواقع به علت عدم كنترل والدين محتواهاي اينترنتي و مجازي در اختيار كودك، منفي بوده و به اين ترتيب آثار مخرب بسيار جدي را در حوزه شناختي و رفتاري كودك برجاي مي‌گذارد.

رواج عادي‌سازي ناهنجاري‌ها!

او در ادامه ضمن ابراز تاسف از شرايط موجود گفت: مساله‌اي كه در حال حاضر با گسترش استفاده از فضاهاي مجازي در جامعه ما در حال رواج است «حياگريزي» بوده به طوري كه امروزه شاهدآن هستيم كه «حيا» در افراد به ويژه در دختران بعضا كمرنگ شده است. اين روانشناس در اين زمينه تصريح كرد: در حال حاضر شاهد آن هستيم كه يك دختر 20 ساله بعضا در هنگام راه رفتن در خيابان سيگار مي‌كشد در حالي كه اين مساله در گذشته اصلا وجود نداشت و چنانچه دختري سيگار مي‌كشيد اين امر را در ملاءعام انجام نداده و حداكثر در پارك يا ماشين شخصي خود اقدام به اين كار مي‌كرد. بياتي ادامه داد: متاسفانه در حال حاضر عادي‌سازي ناهنجاري‌ها در جامعه در حال رواج است و ارزش‌ها و سلايق جمعي نيز تغيير كرده‌اند؛ براي مثال زماني رفتار و گفتار خوب، ملاك انتخاب افراد بود اما در حال حاضر پول و ماديات و نحوه پوشش، مدل ماشين و غيره از ملاك‌هاي اصلي انتخاب شده‌اند. او افزود: امروزه افراد در مرحله انتخاب ديگر به اخلاق و رفتار فرد مورد نظر توجه زيادي نمي‌كنند بلكه مسائل مادي و ظاهري را اولويت خود قرار مي‌دهند به همين دليل ناخودآگاه مي‌بينيم كه در خانواده دختر و پسر 18 ساله رفتارهاي خاصي را انجام داده و پوشش متفاوتي داشته و از الفاظ خاصي استفاده مي‌كند و اين نوع رفتار و پوشش را ارزش مي‌داند. اين روانشناس ادامه داد: اين رفتارها بيش از همه در كودكان تاثير مي‌گذارد، زيرا كودكان امروز وقتي شاهد چنين الگوهايي در اطراف خود هستند در بزرگسالي رفتارهايي به مراتب ناهنجارتر از خود بروز خواهند داد.

عملکرد نامطلوب صدا و سيما در حوزه كودك

او ادامه داد: در حال حاضر حتي در تربيت كودك نيز معيارها تغيير كرده و ميزان نفوذ و كنترل والدين بركودكان به‌شدت كاهش يافته است و اين موضوع باعث مي‌شود كه كودكان به فضاهايي گرايش يابند كه مناسب سن آنها نيست. اين روانشناس افزود: از طرف ديگر نظام آموزش و پرورش، مهدكودك‌ها، رسانه‌ها و به ويژه تلويزيون تلاش چندانی براي آماده كردن خانواده‌ها در نحوه ارتباط صحيح با نسل جديد نمي‌كنند به طوري كه اكنون خانواده‌ها وارد فضايي شده‌‌اند كه اصلا نحوه رفتار را در آن بلد نيستند و در چنين شرايطي صدا و سيما باید از تغيير شرايط جامعه آگاهی دقیق داشته باشد. بياتي تصريح كرد: متاسفانه نگاه صداو سيما به نهاد خانواده دقيقا مانند گذشته است و همين عملکرد موجب بهم ريختگي حوزه رواني كودك، نوجوان، جوان و والدين مي‌شود. او ادامه داد: در حال حاضر متاسفانه برخی خانواده‌ها نمي‌دانند كه چگونه با كودك آگاه امروز خود رفتار كنند و متوجه نقش خود در پردازش رفتاري و گفتاري كودك نيستند و به همين دليل دست به آزمون و خطا زده و تبعات منفي را به بار مي‌آورند.

شيوه‌هاي سنتي تربيت كودك و سرخوردگي

اين روانشناس در ادامه عنوان كرد: گاهي خانواده‌ها رفتارهاي سنتي را انتخاب مي‌كنند و با كودك مانند ملك خود رفتار كرده در حالي كه بايد بدانند كودك امانت آنهاست و بايد اين امانت را به شكل سالم تحويل جامعه دهند، زيرا اين حس مالكيت تنها باعث آن مي‌شود كه خانواده به طور مداوم با كودك خود دچار تعارض شود. بياتي تصريح كرد: در شيوه تربيتي سنتي خانواده‌ها دائما تصور مي‌كنند كه رفتار كودك بايد مطابق ميل آنها باشد و وقتي مي‌بينند فرزندشان در مقابل زورگويي‌هاي آنها مقاومت مي‌كند گمان مي‌كنند كه دچار نقص تربيتي شده و اگر كودكشان حرف آنها را گوش نكند به اصطلاح بي‌تربيت شده است. اين در حالي است كه اين تفسير كاملا اشتباه بوده و ناشي از عدم توجه والدين به شرايط اجتماعي موجود است. او ادامه داد: متاسفانه والدين امروزي نمي‌دانند كه چگونه با كودك خود رفتار كنند و ضعف و ناتواني آنها در برخورد با كودك موجب سرخوردگي و افسردگي آنها شده و حتي در مواردي شاهد آن هستيم كه شدت استيصال والدين از كودك به حدي مي‌رسد كه آنها ساعت‌ها از دست كودك خود گريه مي‌كنند و پس از آن شروع به رفتارهاي تنش‌آميز با فرزند خود كرده كه نتيجه اين رفتارها با كودك آگاه امروزي، پرخاشگري در كودك است. به گزارش ايسنا، اين روانشناس در ادامه عنوان كرد: كودك امروز ديگر پذيراي عمو پورنگ نيست، زيرا كودك امروز در دنياي تكنولوژي رشد مي‌كند و بايد نيازش جور ديگري تامين شود، متاسفانه خانواده‌هاي ما و جامعه آماده برخورد با اين كودك نيستند.آرمان

نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: