کد خبر: ۹۴۲۵۸
تاریخ انتشار: ۱۰:۰۱ - ۳۰ دی ۱۳۹۴ - 2016January 20
شفا آنلاین>بیمه و بانک>شور اقتصاد بدون تحریم هنوز در میان مسئولان موج می‌زند و همین امر سبب شد تا نخستین همایش اقتصادی با حضور رئیس‌جمهور و چهار وزیر اقتصادی و رؤسای بخش‌های خصوصی با عنوان «اجرای برجام، فصلی نو در اقتصاد ایران»، در سالن اجلاس سران برگزار شود.
به گزارش شفا آنلاین، در این همایش كه البته بی‌حاشیه هم نبود، رئیس‌جمهور در كنایه‌ای به برخی وزیران خود، آنها را از شركت‌داری برحذر داشت كه البته وزیر مربوطه (محمدرضا نعمت‌زاده) پاسخ وی را داد و گفت: «به قول آقای رئیس‌جمهور، چیزهایی که در دستمان است باید رها کنیم».

طیب‌نیا: دولت برای پساتحریم برنامه نوشت
وزیر اقتصاد در همایش «اجرای برجام، فصلی نو در اقتصاد ایران» گفت: برنامه دولت و رئیس‌جمهور برای پساتحریم تنظیم شده است و برای دستیابی به رشد هشت‌درصدی در برنامه توسعه، نیازمند سرمایه‌گذاری سالانه ۷۰۰ هزار میلیارد در اقتصاد ملی هستیم که ۹۰ میلیارد دلار آن از منابع خارجی جذب می‌شود.
علی طیب‌نیا همچنین در حاشیه این همایش گفت: براساس قانون جدیدی که در حال تقدیم به دولت و مجلس است، در تمام واحدهای فروش، ماشین فروشی نصب خواهد شد که به حساب بانکی و سیستم مالیاتی وصل است. طیب‌نیا درباره برنامه‌های اقتصادی دولت درخصوص مالیات، اظهار کرد: در تدوین اولیه لایحه مالیات بر ارزش افزوده قرار بر این بود که بار مالی مالیات از دوش تولید برداشته شود تا بدین‌ترتیب از فشار مالیات روی تولید کاسته شود.

وی افزود: امروزه تا حدودی این کار انجام شده و مالیات بر ارزش افزوده به حجم قابل توجهی رسیده است اما مشکلی که در اجرای مالیات بر ارزش افزوده وجود دارد، آن است که نتوانسته‌ایم حلقه آخر مالیات را به شکلی درست و کامل اجرائی کنیم.
سیف: ارز تا ۶ ماه آینده تک‌نرخی می‌شود
رئیس کل بانک مرکزی نیز در این همایش با اشاره به رفع مسائل ال‌سی با اجرای برجام، اظهار کرد: شرایط نظام بانکی کشور در زمان تحریم‌ها، تنگناهای مالی داشت که این امر اکنون نیز وجود دارد و از چند جهت در شرایط فعلی، خود را نشان داده است، زیرا در شرایط فعلی ٤٥ تا ٥٠ درصد سرمایه بانک‌ها منجمد شده است و هیچ كارایی‌ای ندارد. ولی‌الله سیف همچنین درباره تک‌نرخی‌شدن نرخ ارز گفت: بناي بانك‌مركزي يكسان‌سازي نرخ ارز است كه زمان‌بر است  اما تا حدود شش ماه آينده محقق مي‌شود که همکاری همه فعالان اقتصادی کشور را می‌طلبد. رئیس کل بانک مرکزی با هشدار به اخلالگران بازار ارز گفت: خریدوفروش ارز خارج از چارچوب‌های قانونی، حکم کالای قاچاق را دارد. صرافی‌هایی که پلمب شده‌اند مجوزی از بانک مرکزی نداشته‌اند به‌طوری‌که یا مجوز آنها در یک سال گذشته به پایان رسیده یا اصلا مجوزی دریافت نکرده بودند.
ربیعی: نرخ بی‌کاری را تک‌رقمی می‌کنیم
وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی هم با بیان اینکه مانند گذشته درآمدهای نفتی آن‌چنانی نخواهیم داشت، گفت: دیگر حتی برای صرف یک دلار نباید اشتباه کنیم و حق ریخت‌وپاش و انجام پروژه‌های نافرجام نداریم. علی ربیعی اظهار کرد: در شرایط فعلی نباید دیگر کارهای پوپولیستی انجام شود و حق ایجاد رضایت کوتاه‌مدت با اقتصاد نداریم و باید بیشتر از گذشته کار کنیم. وزیر کار همچنین در حاشیه این همایش با تأکید بر اینکه الگوی برجام باید در تمامی شرایط اقتصاد کشور حاکم شود، وعده داد: نرخ بی‌کاری در دولت یازدهم تک‌رقمی مي‌شود.
نعمت‌زاده: تنها پنج درصد تولیدات ایران از دانش روز دنیا عقب است
وزیر صنعت، معدن و تجارت نیز در این همایش در قالب اظهارنظری عجیب گفت: ۹۵ درصد کالاهای تولیدی ما از کیفیت برخوردارند و فقط پنج درصد آنها از دانش روز دنیا عقب است و باید فوت کوزه‌گری را در این زمینه یاد بگیریم. سطح دانش ما ٩٠ درصد جهان است و فقط در همان پنج تا ١٠ درصد گیر داریم و باید خودمان را برای رقابت با آن آماده کنیم.

محمدرضا نعمت‌زاده اظهار کرد: برخی از افراد به من مراجعه می‌کنند و خواسته‌هایی برای شرایط پساتحریم دارند که امکان‌پذیر نیست. تسهیلات بدون بهره یا ‌دریافت‌نکردن مالیات از کسب‌وکار و بنگاه‌های اقتصادی امکان‌پذیر نیست. اما آنچه مانع رقابت‌پذیری و کندشدن صادرات و کسب‌وکار می‌شود ما رفع می‌کنیم. وزیر صنعت، معدن و تجارت همچنین در واكنش به اظهارنظر رئیس‌جمهور درباره شركت‌داری برخی وزیران نیز  تلویحا گفت: به قول آقای رئیس‌جمهور، چیزهایی که در دستمان است باید رها کنیم.

جلال‌پور: مقصد سرمایه‌گذاری خارجی مشخص نیست
رئیس اتاق بازرگانی ایران هم در این همایش گفت: اقتصاد امروز نیاز به استراتژی دارد و شایسته نیست در پایان دهه چهارم انقلاب کشور استراتژی مدوّن نداشته باشیم که ببینیم در چه کالاهایی و در چه بخش از اقتصاد باید سرمایه‌گذاری کنیم و کجاها نباید ورود کنیم. محسن جلال‌پور افزود: با اجرای برجام باید قدم‌های اصلاحی را در راه ساختار اقتصادی ایران برداشت، چراکه تجربه ذی‌قیمت در سال‌های گذشته، نقاط ضعف و آسیب‌پذیر اقتصاد ایران را نشان داد.

فاضلی: اشتغال‌زایی دستور ویژه رئیس‌جمهور را می‌خواهد
رئیس اتاق اصناف هم در این همایش گفت: متأسفانه در دو سال اخیر با وجود تلاش‌ دولت، هنوز شهدِ شیرینِ حرکت منسجم به سمت اشتغال‌زایی را نچشیده‌ایم اما اطمینان داریم تحقق آن، اوامر ویژه رئیس‌جمهور را می‌خواهد. علی فاضلی افزود: اقتصاد ایران امروز نیاز به این دارد که سازمان‌یافتگی خود را بازگرداند و این مسیر میسر نمی‌شود؛ مگر اینکه در قاچاق، عزم و اراده ملی برای مبارزه حاکم شود و مبارزه با قاچاق، لباس اجرائی به تن کند. شرق

نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: