کد خبر: ۹۲۳۰۱
تاریخ انتشار: ۰۴:۵۹ - ۱۶ دی ۱۳۹۴ - 2016January 06
شفا آنلاین>اجتماعی>بیمه و بانک> براساس قوانین مسئولیت مدنی در کشور، قواعد بین‌المللی و اسلامی، هیچ ضررو زیانی نباید بدون جبران باقی بماند.
به گزارش شفا آنلاین، به نقل از سپید افراد در قبال آسیبی که سهوا یا عمدا به دیگران وارد می‌کنند، مسئول هستند و باید پاسخگو باشند. طبیعتا پزشکان نیز به عنوان یکی از افرادی که در کشور خدمت می‌کنند ممکن است قصوری را در درمان بیماران مرتکب شده که باید طبق قانون پاسخگو باشند.

 در واقع باید گفت که بیمه مسئولیت به خصوص در میان جامعه پزشکی از اهمیت بسیار زیادی برخوردار است. اما اخبار منتقل شده حاکی از آن است که علی‌رغم اینکه این گروه در بیمارستان‌ها و مراکز درمانی فعالیت می‌کنند از بیمه مسئولیت برخوردار نیستند.در واقع بیمارستان هیچ تکلیف قانونی ومسئولیتی در قبال این موضوع ندارد.

       وقتی از رزیدنت‌ها جویا شدیم که چرا خود را به صورت انفرادی بیمه مسئولیت نمی‌کنند در پاسخ اینگونه جواب دادند که به دلیل بالا بودن حق بیمه و از طرفی عدم دریافتی مناسب از عهده پرداخت حق‌بیمه بر نمی‌آیند. این موضوع در حالی مطرح می‌شود که هیچ حمایتی از دستیارها در کشور صورت نمی‌گیرد و در صورتی که مرتکب خطا شوند دردسر بزرگی روبروی آنها قرار خواهد گرفت.

       البته ماجرای بیمه مسئولیت به این موضوع نیز ختم نمی‌شود و برخی پزشکان نیز به ما گزارش داده‌اند که در صورتی که خطا بیش از دو یا سه بار صورت گیرد بیمه دیگر با آنها قرارداد منعقد نخواهد کرد. همین موضوعات و ابهامت ایجاد شده در بیمه مسئولیت پزشکان، باعث شد که با مصطفی آقارضی، عضو انجمن حرفه‌ای صنعت بیمه به گفت‌وگو بپردازیم تا در خصوص بیمه مسئولیت پزشکان و شرایط آن بیشتر برایمان توضیح ‌دهد.

       آقارضی در ابتدای سخنان خود گفت: «بیمه مسئولیت که در حقیقت مسئولیت پزشکان و پیراپزشکان را بیمه می‌کند به معنای جبران خسارت ناشی از مسئولیت مدنی حرفه‌ای این افراد در قبال اشخاصی است که به علت خطا ، اشتباه ،غفلت و یا قصوری که در انجام امور درمانی یا پزشکی انجام شده دچار صدمات جسمانی ، روانی و یا منجر به فوت شده‌اند که بیمه این موارد را پوشش می‌دهد.»

       وی ادامه داد: «در زمان صدور بیمه‌نامه عموما شرکت‌های بیمه الزامی به مدارک هویتی پزشکی از جمله کارت نظام پزشکی، پروانه مطب،دانشنامه، و تحصیلات آکادمیک مرتبط ندارند. چون اصل بیمه براساس اصل حسن نیت و اعتماد کامل است. در صورتی که اقدام پزشک منجر به خسارت شود، شرکت بیمه مدارک را دریافت کرده و آن را با تخصص پزشک که خود در فرم پیشنهادی درج کرده تطبیق می‌دهد.»

       عضو انجمن حرفه‌ای صنعت بیمه با تاکید بر اینکه افراد می‌توانند به صورت انفرادی خود را بیمه کنند و هیچ منع قانونی از این بابت وجود ندارد، گفت: «معمولا سازمان‌ها، دانشگاه‌های علوم پزشکی، بیمارستان‌ها و مراکز درمانی پزشکان را به صورت گروهی بیمه می‌کنند. طبیعتا زمانی که بیمه نامه به صورت گروهی صادرمی‌شود شرکت‌های بیمه با توجه به قاعده قانون اعداد بزرگ، با توجه به گروه‌های مختلف براساس تعداد نفرات و اعضایی که در گروه‌ها هستند تخفیفاتی را در حق بیمه لحاظ می‌کنند.»

       وی در خصوص علت قطع بیمه مسئولیت برخی پزشکان توسط شرکت‌های بیمه، افزود: «باید به این نکته توجه داشت که هدف شرکت بیمه کنترل خسارت است. در صورتی که بیمه‌گر نه تنها در این رشته بلکه در سایر رشته‌ها نیز متوجه شود که بیمه‌گذار در طول یک دوره بیمه‌ای ضررو زیان‌های زیادی را به شرکت بیمه وارد کرده و تواتر و شدت خسارت داشته باشد، این اختیار قانونی و منطقی را دارد که از پذیرش آن بیمه‌گذار برای سال آینده امتناع کند.»

       آقارضی ادامه داد: «اصولا بیمه‌گرها ریسک را بیمه می‌کنند. ریسک در حالت طبیعی50 درصد است. این عدد هر چه به سمت صفر حرکت کند مطلوب بیمه‌گرها و هر چه از 50 به سمت 100 حرکت کند مطلوب بیمه‌گذاران است. زمانی که ریسک بیشتر از 70 درصد باشد، شرکت‌های بیمه سعی می‌کنند از پذیرش ریسک اجتناب ‌کنند چون دیگر بحث ریسک مطرح نیست بلکه تحقق خطر مطلق بیشتراست. یعنی این فرد دائما به شرکت بیمه ضررو زیان وارد می‌کند. شرکت بیمه یک بنگاه اقتصادی است و تحلیل هزینه و فایده می کند و مسلما در این شرایط پزشک را بیمه نخواهد کرد.»

       وی گفت: «البته در این شرایط ممکن است که شرکت بیمه دیگری پزشک را بیمه کند ولی در صورتی که این شخص چند شرکت را به طور مداوم تغییر دهد و دارای سابقه خوبی نباشد و به شرکت‌ها خسارت وارد کند طبیعتا شرکت‌های بیمه تمایلی به بیمه کردن آنها ندارند.»

       وی در خصوص بیمه مسئولیت دستیارها بیان کرد: «این گروه می‌توانند خود را به صورت انفرادی بیمه کنند فقط با این تفاوت که اضافه نرخی برای آنها در نظر گرفته می‌شود.باید به این نکته توجه داشت که عنوان این بیمه مسئولیت حرفه‌ای است. بنابراین ضریب خطا پزشک کمتر از افرادی است که در دوره دستیاری و انترنی قرار دارند. به همین دلیل شرکت‌های بیمه برای دستیارها درصدی اضافه نرخ حق بیمه محاسبه می‌کنند.»

       عضو انجمن حرفه‌ای صنعت بیمه تاکید کرد: «شرکت‌های بیمه، حق بیمه‌ها را براساس سوابق و تجارب خسارتی که داشتند در نظر گرفته‌اند. شرکت‌های بیمه 4 گروه را در این زمینه تعیین کرده‌اند که این گروه‌ها از کم‌خطر تا پرخطر طبقه بندی شده است. به عنوان مثال جراحان متخصص زنان و زایمان در یک طبقه پرخطر قرار می‌گیرد که نرخ آن نسبت به سایر گروه‌های پزشکی متفاوت است. در واقع این تعرفه‌ها برگرفته از نتایج و تجارب چندان نامناسبی است که وجود داشته و مسلما اگر چنین ضریب خسارتی نداشتند شاید نرخ را به مراتب پایین‌تر در نظر می‌گرفتند.»

       آقارضی با بیان اینکه بیمه مسئولیت پزشکان برای شرکت‌های بیمه نتایج مطلوبی نداشته است، گفت: «از آنجایی که این رشته دارای کارمزد 25 درصد برای نماینده‌ها است اگر ضریب خسارت این رشته بالای 60 درصد باشد برای شرکت بیمه سود عملیاتی نخواهد داشت.

 در صورتی که این ضریب کمتر از 60 درصد باشد می‌توان گفت که شرکت‌های بیمه با توجه به کارمزد حق صدور و هزینه های اداری به 5 تا 10 درصد سود عملیاتی دست یابند. اما متاسفانه برآیند آنچه که در صنعت بیمه بوده برآیند مثبتی برای هیچ یک از شرکت‌های بیمه نبوده است.»

       عضو انجمن حرفه‌ای صنعت بیمه گفت: «ضریب خسارت رشته بیمه مسئولیت پزشکان و پیراپزشکان برای اغلب شرکت‌ها 65 درصد به بالا بوده است. حتی شرکت‌هایی با 140 درصد خسارت مواجه شده‌اند و کم هستند شرکت‌هایی که ضریب خسارت آنها کمتر از 50 درصد بوده است.»
نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: