کد خبر: ۹۰۴۵۶
تاریخ انتشار: ۰۶:۴۵ - ۰۳ دی ۱۳۹۴ - 2015December 24
شفا آنلاین>بیمه و بانک> یکشنبه صبح میرداماد ترافیک عجیبی را به خود دید. یکی از لاین های خیابان بسته‌شده بود و جمعیتی بسیار با در دست داشتن پلاکاردهایی به سمت ساختمان بانک مرکزی درحرکت بودند. این مردم سرمایه‌گذاران موسسه ثامن‌الحجج بودند.
   اعتراض می‌کنیم تا پولمان را پس بگیریم
به گزارش شفا آنلاین،به نقل از سپید موسسه‌ای که به گفته خود سرمایه‌گذاران بیش از 40 هزار میلیارد تومان سرمایه داشته و اکنون این سرمایه از جیب مردم تامین شده بود ازدست‌رفته است. یکی از این سرمایه‌گذاران که 500 میلیون تومان در این موسسه سرمایه‌گذاری داشته است می‌گوید: «تاکنون هیچ خبر امیدوارکننده‌ای در مورد بازگشت سرمایه خود از مسئولان نشنیده‌ایم.»

فاطمه که یکی دیگر از سرمایه‌گذاران یک‌میلیاردی این موسسه است، می‌گوید:‌«افرادی هستند که بیش از 4 میلیارد تومان سرمایه ازدست‌داده‌اند و نه‌تنها بانک مرکزی در این مورد پاسخگو نبوده بلکه مسئولان موسسه ثامن‌الحجج نیز تاکنون اعلام موضع رسمی نداشته‌اند.»

مقصر اصلی کیست؟
       صدای شعارها در خیابان میرداماد پیچیده است. شعار‌ها با مضمون درخواست حمایت از سوی بانک مرکزی از سرمایه‌گذاران است. یکی از سپرده‌گذاران موسسه ثامن‌الحجج که در تجمع حضور دارد، می‌گوید: «بانک مرکزی گفته است که موسسه غیرمجاز است و نباید سپرده‌گذاری می‌کردید. درحالی‌که وقتی ما سپرده‌گذاری کردیم که این موسسه از معدود موسساتی بود که در سایت بانک مرکزی به‌عنوان در حال اخذ مجوز معرفی‌شده بود.

 بعدازاینکه اسم موسسه را از سایت برداشتند برای بستن حساب باید کلی جریمه پرداخت می‌کردیم. ما چوب بانک مرکزی و تغییر دولت را می‌خوریم.» تاکنون اطلاع‌رسانی دقیقی در رابطه با علت مشکلات ایجادشده برای ثامن‌الحجج انجام‌نشده، اما آن‌طور که برخی منابع آگاه اعلام کرده‌اند باوجوداینکه بانک مرکزی و برخی سازمان‌های مرتبط به رفع مسائل پیش‌آمده برای این موسسه واردشده‌اند، همکاری از سوی اعضای هیئت‌مدیره این موسسه انجام‌نشده و این موضوع مانع از حل مشکل سپرده‌گذاران شده است. این در حالی است که در پی برخی مشکلات مالی در موسسه غیرمجاز ثامن‌الحجج، بانک مرکزی هیئت نظارت بر عملکرد این موسسه را تشکیل داده تا با نظر سایر دستگاه‌های نظارتی، مسائل پیش‌آمده از سوی این موسسه ساماندهی شود.

سپرده‌گذاران خواهان پاسخگویی بانک مرکزی هستند
       تجمع‌کنندگان خواستار پاسخگویی مسئولان بانک مرکزی هستند و صدای اعتراض خود را با فریاد الله‌اکبر به آن‌سوی میله‌های درب اصلی بانک مرکزی می‌رسانند تا شاید مسئولی در مقام پاسخگویی بربیاید؛ اما تلاش‌ها بی‌فایده است. ولی‌الله سیف رییس بانک مرکزی پیش‌ازاین اعلام کرده بود که موسسه ثامن‌الحجج قبلا مجوزی از بانک مرکزی نداشته است اما اکنون با هماهنگی که بین چند دستگاه ازجمله بانک مرکزی در حال انجام است، به‌تدریج مسائل مربوط به این موسسه حل‌وفصل می‌شود. سیف همچنین گفته بود: «با روندی که در حال انجام است، جای نگرانی نیست و سپرده‌گذاران می‌توانند به‌تدریج مخاطب قرارگرفته و سپرده خود را دریافت کنند.

 تمام تلاش دستگاه‌های مرتبط بر این است که حتی‌الامکان بتوان پول سپرده‌گذاران را به آن‌ها برگرداند که اگر در این مسیر همراهی کاملی وجود داشته باشد، ممکن است این موسسه بتواند به حیات خود ادامه دهد.» اما سرمایه‌گذاران این خبر را خبری خوش نمی‌دانند و معتقدند که این خبری یک‌خطی و دوپهلو مشکل آن‌ها را برطرف نمی‌کند.

پریسا که از شرکت‌کنندگان در تجمع است در جواب به اینکه بانک مرکزی اعلام کرده بود که این موسسه غیرقانونی است، می‌گوید: ‌«آن هنگام که فعالیت‌های فرهنگی ورزشی و اقتصادی به گستردگی هر چه تمام‌تر انجام می‌شد، حرفی در میان نبود؟ چرا آن هنگام که بانک مرکزی با اعتماد هر چه تمام‌تر سرنوشت هزاران سپرده‌گذار تعاونی‌های اعتبار آزاد را به موسسه مذکور سپرده بود، حرفی در میان نبود؟ چرا آن هنگام که به بیان همین آقای سیف موافقت‌های اصولی را از سوی بانک مرکزی جلب کرده بود سخنی از آن نبود؟ چرا آن هنگام که از رئیس‌کل بانک مرکزی و معاون نظارتی وقت تقدیرنامه می‌گرفت سخنی از غیرقانونی بودن این موسسه نبود؟»

نظارت بانک مرکزی بر موسسات مالی
       پیش‌ازاین نیز سپرده‌گذاران موسسه غیرمجاز میزان که در پی سوء مدیریت ورشکسته شده‌ بود با تجمع در مقابل استانداری خراسان، مجلس شورای اسلامی و بانک مرکزی از مسئولان تقاضای رسیدگی داشتند. بعد از ماجرای پر حواشی موسسه غیرمجاز میزان» در حدود یک سال گذشته و تجمعاتی که سپرده‌گذاران آنچه در مقابل شعب موسسه یا بانک مرکزی انجام دادند، این بار و به فاصله‌ای کوتاه از سامان یافتن موسسه میزان، موضوع موسسه ثامن‌الحجج پیش آمد.

بیشتر موسسات اعتباری برخلاف بانک‌های خصوصی و دولتی، پیش از قانون تنظیم بازار غیر متشکل پولی مصوب سال ۱۳۸۳ و با اخذ مجوز از سایر نهادها مانند وزارت تعاون، کشور، نیروی انتظامی و ... ایجادشده‌اند. در حال حاضر اشتغال به عملیات بانکی توسط اشخاص حقیقی یا حقوقی تحت هر عنوان و تاسیس و ثبت هرگونه تشکل برای انجام عملیات بانکی، بدون دریافت مجوز از بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران ممنوع است؛ اما باید بانک مرکزی نظارت کاملی بر موسسات مالی موجود داشته باشد.

با ادامه این روند بعید نیست که خبرهایی از دیگر موسسه‌های مالی دیگر نیز شنیده شود چنین روندی از یک سو باعث بی‌اعتمادی مردم به سیستم بانکی و از سویی دیگر وجود این موسسات باعث نابسامانی اوضاع مالی می‌شود. بسیاری از کارشناسان اعتقاددارند تا زمانی که این نوع موسسات با در اختیار داشتن حدود ٢۵‌درصد از نقدینگی کشور فعالند، طرح‌های ساماندهی اقتصاد به‌طور کامل به اهداف خود نخواهند رسید.
نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: