کد خبر: ۹۰۳۶۱
تاریخ انتشار: ۱۴:۴۷ - ۳۰ آذر ۱۳۹۴ - 2015December 21
شفا آنلاین>سلامت>حوادث پزشکی> محققان آمریکایی در بررسی‌های خود که نتایج آن در نشریه Cel- منتشر شده، دریافتند که خنثی‌سازی تجزیه میکروارگانیسم‌های خاصی که در روده انسان کولونیزه می‌شوند ممکن است از بیماری قلبی پیشگیری کند.
به گزارش شفا آنلاین، کسانی که علم رو به رشد میکروبیوم روده را دنبال می‌کنند، می‌دانند که جمعیت باکتری، پروتوزوآ و ویروس‌های ساکن در روده، فراتر از دستگاه گوارش، سلامت انسان را تحت تاثیر قرار می‌دهند.

مطالعات مختلف پیشنهاد می‌کنند که عملکرد ایمنی، خلق و خو و شناخت و متابولیسم، همگی تحت تاثیر تغییراتی است که در میکروبیوم روده‌ای رخ می‌دهند. حال، مطالعه جدید نیز شواهدی دیگر از این نفوذ فراهم آورده: تاثیر میکروبیوم روده‌ای بر تشکیل آترواسکلروز.

       زمانی که مواد غذایی خورده می‌شوند، گروهی از میکروارگانیسم‌های روده‌ای شروع به تجزیه آنها می‌کنند. نتیجه این تجزیه، تولید تری‌متیل آمین است که به نوبه خود، بوسیله گروهی از آنزیم‌های کبدی احاطه می‌شود. محصولی که از این سوپ روده‌ای به دست می‌آید، تری‌متیل آمین ان ـ اکسید یا به اختصار TMAO است.

از سوی دیگر، در بیماران دچار حمله‌های قلبی هم سطوح بالای TMAO دیده می‌شود و این پیام را می‌دهد که مکن است شریان‌ها در افرادی که حمله قلبی نداشته‌اند، باریک شده باشند. بنابراین اگر بتوان آبشار حوادث منجر به تولید TMAO را مختل کرد، شاید بتوان از تشکیل و جایگیری انواع پلاک‌های چربی در شریان‌ها پیشگیری کرد. در این میان، نوعی ماده شیمیایی شبیه کولین هست که نقش کلیدی در پروسه اسیدهای چرب دارد.

 این ماده که DMB نام دارد، قدم اول پروسه طولانی تولید TMAO را ساپرس می‌کند. هم در آزمایش‌های آزمایشگاهی و هم در موش‌ها (که DMB به آب نوشیدنی آنها افزوده شد)، محققان مشاهده کردند که DMB مقدار تری‌اتیل آمین دردسترس را برای آنزیم‌های کبدی کاهش می‌دهد تا TMAO لازم برای مسدود شدن شریان تولید نشود.

در این مطالعه، به موش‌ها نوعی غذای چرب خورانده شد که معمولا ساخت چربی را در شریان‌ها دو برابر می‌کند.

در میان موش‌هایی که DMB در آب نوشیدنی‌شان وجود داشت، ساخت پلاک در شریان‌ها به طور قابل توجهی کاهش یافت و شریان‌های آنها تقریبا مانند شریان‌های طبیعی و سالم به نظر می‌رسیدند. محققان به این تکنیک «دارو دادن به میکروبیوم» می‌گویند تا اثرات بیماری‌زایی رژیم غذایی پرچرب را از بین ببرند. این مطالعه مهر تائیدی است بر اینکه شاید بتوان به افراد کمک کرد چیزبرگر، بستنی و صبحانه‌های ژامبون و تخم‌مرغ خود را بخورند، اما کمتر به شریان‌‌های خود آسیب برسانند
LA Times
نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: