کد خبر: ۹۰۰۴۳
تاریخ انتشار: ۰۰:۵۹ - ۲۹ آذر ۱۳۹۴ - 2015December 20
شفا آنلاین>حوادث پزشکی>دهم دسامبر امسال سازمان جهانی بهداشت و سازمان جهانی بهداشت حیوانات، با همکاری سازمان غذا و کشاورزی ملل متحد (فائو) و اتحاد جهانی برای مهار هاری، چارچوبی را برای از میان بردن هاری تا سال 2030 ارائه دادند.
به گزارش شفا آنلاین،این برای اولین بار است که سازمان‌های مسئول سلامتی انسان‌ها و حیوانات دست به کار طرح اقدام درازمدت مشترکی برای از بین بردن این بیماری مخرب اما نادیده گرفته‌شده زده‌اند.

       هاری بیماری است که با واکسن و ایمن‌سازی بعد از آلودگی می‌توان جلوی آن را گرفت. با این وجود، هنوز سالانه حدود 70هزار نفر، غالبا در مناطق روستایی آفریقا و آسیا، جان خود را بر اثر این بیماری از دست می‌دهند.

       براساس این چارچوب، برای مهار این بیماری باید بخش‌های مختلف با هم همکاری کنند و از آنجا که در 99درصد از موارد بیماری به دلیل گاز گرفتن سگ ایجاد می‌شود، واکسیناسیون گسترده سگ‌ها در ادغام با مدیریت سگ‌های ولگرد یا سگ‌هایی که صاحب دارند، موثرترین راه برای از میان بردن بیماری است.

       واکسینه کردن 70درصد از سگ‌ها می‌تواند بیماری در انسان را به صفر برساند و هزینه واکسینه کردن یک سگ، کمتر از یک دلار، بسیار کمتر از هزینه درمان پیشگیرانه فردی است که سگ هار او را گاز گرفته، 40-50 دلار.

       قدم اول اما آن است که واکسن‌های انسانی و ایمونوگلوبولین در دسترس و مقرون به صرفه باشند. اگر تا قبل از بروز علائم بیماری درمان‌های پیشگیرانه اعمال نشود، مرگ بیمار حتمی است.

به‌علاوه، باید به جوامع در خطر آموزش داد تا به محض اینکه گاز گرفته شدند، در پی درمان باشند.Lancet
نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: