کد خبر: ۹۰۰۳۱
تاریخ انتشار: ۰۷:۳۰ - ۳۰ آذر ۱۳۹۴ - 2015December 21
شفا آنلاین>جامعه پزشکی-همایش ها>شهرام علمداری، دبیرعلمی پنجمین کنگره پیشگیری از چاقی به توضیح ترسیم نقشه چاقی پرداخت و بیشترین سهم از علل چاقی کودکان را استرس‌های روزمره قلمداد کرد.
 کمی درخصوص ترسیم نقشه چاقی توضیح دهید؟
      به گزارش شفا آنلاین،به نقل از سپید  بنابر ابلاغ سیاست‌های کلی سلامت، تمام مراکز علمی باید مطابق با موضوع خود، نقشه علمی‌شان را ترسیم می‌کردند. که براساس آن در همان حوزه علمی، بتوانند به اهداف درازمدت خود برسند.

 موضوع چاقی اهمیت زیادی دارد. از آنجایی که بیش‌از 20 درصد کودکان مبتلا به چاقی هستند، در پی آن هستیم که نقشه چاقی را ترسیم کنیم تا اینکه تحقیقات کشوری را در زمینه چاقی هدفمند کنیم، با تاکید بر پیشگیری از چاقی کودکان حوزه‌هایی مانند وزارت ورزش و آموزش و پرورش و مهدکودک‌ها اهمیت زیادی پیدا می‌کند.

 باید بتوانیم روی این چاقی تاثیر بگذاریم و درواقع تمام تحقیقاتی که در این زمینه در وزارتخانه‌های مختلف انجام شده است، نشان داده که چه اقداماتی انجام شود تا کودکان در آینده به چاقی مبتلا نشوند و بیماری‌های قلبی-عروقی، سرطان‌ها و دیابت آنها را تهدید نکند.

در این دو کنگره تمام همت دانشمندان و محققان کشور این است که مسائل راهبردی پیشگیری از چاقی کودکان را مورد بحث قرار بدهند و آن را به عنوان پیشنهاد به وزارتخانه‌های مختلف بدهند.

 درواقع نقشه علمی هم به دنبال این است که وضعیت چاقی کشور را ترسیم کند؛ تا تعیین بار اقتصادی که به موجب چاقی درکشور در حال حاضر و در سال‌های آینده وارد شده است را مشخص کند و نقش و وظیفه سایر دستگاه‌ها را روشن کند.

 اقدامات در سطح ملی نیازمند آن است که وزارتخانه‌ها و دستگاه‌های مختلف چون وزارت بهداشت، وزارت آموزش و پرورش، بهزیستی، وزارت ورزش و جوانان، وزارت اقتصاد و دارایی، سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی، صداو سیما و بسیاری دستگاه‌های دیگر اقدامات استراتژیک جهت کاهش عوارض چاقی را مدنظر داشته باشند.

امروزه عمده علل چاقی در کودکان چیست؟
       دو موضوع اصلی در چاقی کودکان موثر است. کم‌تحرکی و تغذیه نامناسب. اما سومین عاملی که چاقی و اضافه وزن کودکان و نوجوانان را رقم زده است، استرس‌هایی است که روزانه با آنها دست به گریبان هستند. امتحانات ورودی، کنکور و ... به افزایش استرس کمک کرده و به‌تبع آن نیز زمان‌هایی که کودکان می‌توانند به فعالیت‌های بدنی بپردازند، کمتر شده و از طرف دیگر استرس فروان منجر شده، سبک تغذیه آنها تغییر کند. بنابراین بیش‌از عوامل ژنتیکی، عوامل محیطی چاقی را تشدید می‌کند.

 این روزها بازار تبلیغات گرم است. نیم‌تنه‌ها و شلوارک‌های لاغری و ژل‌هایی که شبکه‌های تلویزیونی و ماهواره‌ای تبلیغ می‌کند، این مواردچگونه به روند لاغری فرد کمک می‌کند؟ آیا موثر است؟
       استفاده از لباس‌ها و ژل‌هایی که برای لاغری‌های موضعی تبلیغ می‌شود، نمی‌تواند درمانی برای چاقی باشد. بلکه اینگونه وسایل جنبه زیبایی دارد. درمان چاقی روی تغذیه و سبک زندگی فرد تمرکز دارد. استفاده از لباس و لیزر برای لاغری‌های موضعی فقط جنبه زیبایی داشته و مقطعی بوده و علمی نیست.

 سازوکار اینگونه روش‌ها چگونه است؟
       لیزر، آب درمانی و گرمادرمانی با تحت تاثیر قرار دادن و ازبین بردن سلول‌های چربی لاغری موقتی ایجاد می‌کند. حتی نمی‌توان گفت اینگونه روش‌ها واقعی است یا نه؟ چراکه هیچ مطالعه علمی روی آنها صورت نگرفته است.

 با استفاده ازاین روش‌ها ممکن است، لاغری موضعی که ایجاد شده است، برگردد. مشکل چاقی از جای دیگری است. مانند بیماری که ذات‌الریه کرده است و با دادن داروی استامینوفن، تب او را قطع کنیم! درنتیجه این بیمار دوباره تب می‌کند. چراکه عامل عفونت هنوز باقی مانده و ما نشانه بیماری که تب است را ازبین برده‌ایم. بنابراین در مبحث چاقی هم اصلاح سبک زندگی و جراحی‌هایی که به لاغری کمک می‌کند،

 درمان‌های مطمئن‌تری است. به‌طورکلی درمان چاقی سه ضلع دارد. روزی نیم‌ساعت تا یک‌ساعت پیاده‌روی تند برای سوزاندن کالری کافی است. تغذیه مناسب بعد دیگر ماجرا ببوده و مسئله بعدی علت‌یابی است. گاهی وجود بیماری‌های زمینه‌ای فرد را مستعد ابتلا به چاقی می‌کند. مثلا در زنان سندرم تخمدان پلی‌کیستیک می‌تواند به چاقی منجر فرد شود. یا بیماری که اختلالات تیروئید دارد، هرچقدر که ورزش کند یا تغذیه خوبی داشته باشد، بازهم دچار اضافه وزن می‌شود.
نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: