کد خبر: ۸۹۸۸۸
تاریخ انتشار: ۱۲:۴۷ - ۲۷ آذر ۱۳۹۴ - 2015December 18
شفا آنلاین>اجتماعی>معاون گردشگری میراث فرهنگی از تدوین «شیوه نامه ارائه خدمات بیمه ای به گردشگران» و ابلاغ آن به ۳۱ استان با هدف تامین حقوق گردشگران خبر داد و گفت:‌همچنین فوریتهای دندانپزشکی، تاخیر در ارسال بار و سرقت و مفقودی مدارک گردشگر نیز شامل بیمه اختیاری می‌شود.

به گزارش شفا آنلاین، مرتضی رحمانی موحد معاون گردشگری سازمان میراث فرهنگی اظهار داشت: با عنایت به ضرورت حفظ و رعایت حقوق گردشگران و لزوم اتخاذ تدابیر موثر برای حفظ و تامین ایمنی، سلامتی و همچنین آرامش و آسایش خاطر آنان در طول مدت سفر، «شیوه نامه ارائه خدمات بیمه ای به گردشگران» که در تاریخ بیست و هشتم آبان ماه سال جاری تدوین و به تایید ریاست سازمان متبوع رسیده بود؛ به کلیه استان های کشور ابلاغ شد.

وی با اشاره به مبنای قانونی شیوه نامه مذکور گفت: این اقدام به استناد ماده 30 آیین نامه نظارت بر تاسیس و فعالیت دفاتر خدمات مسافرتی، سیاحتی، جهانگردی و زیارتی مصوب سال 80 و در راستای اجرایی شدن ماده 7 آیین نامه شماره 81 مصوب شورای عالی بیمه به تاریخ سال 91 و در چارچوب مفاد قانون بیمه  انجام گرفته است.

معاون گردشگری میراث فرهنگی افزود: در شیوه نامه ارائه خدمات بیمه ای به گردشگران، علاوه بر تشریح و ارائه تعاریف مربوط به «بیمه گر»، «بیمه گذار» و «کمیسیون فنی» انواع بیمه در قالب «بیمه نامه‌های اجباری و تکلیفی» و «بیمه‌های اختیاری» ارائه می‌شود.

وی تصریح کرد: بر این اساس بیمه های اجباری و تکلیفی به آن دسته از بیمه‌هایی گفته می‌شود که شرکت، دفتر خدمات سیاحتی و گردشگری مکلف است به هنگام تنظیم برنامه سفر به عنوان بخشی از اجزای اصلی بسته‌های سفر، پیش بینی‌های لازم را برای پوشش هزینه گردشگران داخلی و خروجی به‌عمل آورد.

رحمانی موحد عنوان کرد: پیش بینی های مورد نظر مشمول هزینه های جانی ناشی از سفر همانند نقص عضو، دیه فوت، از کارافتادگی دائم و هزینه های پزشکی (بستری) در اثر فعالیت مربوط به تور، لغو سفر به دلیل عدم صدور روادید توسط وزارتخانه‌های خارجی، لغو شدن سفر به دلیل حد نصاب نرسیدن تور، لغو شدن پرواز، عدم انجام سفر به دلیل لغو شدن محل اقامت و نیز مفقود شدن بار همراه گردشگر می‌شود.

این مقام مسئول همچنین در تشریح بیمه‌های اختیاری مبتنی بر شیوه نامه ابلاغی گفت: در این نوع از بیمه، شرکت یا دفتر خدمات سیاحتی و گردشگری موظف است علاوه بر انجام پوشش بیمه اجباری گردشگران، اطلاع رسانی و هماهنگی‌های لازم را در خصوص انتخاب یا عدم انتخاب آگاهانه پوشش‌های بیمه ای اختیاری شامل موارد تعیین شده از سوی گردشگران به عمل آورد.

وی تصریح کرد: پرداخت هزینه‌های مربوط به مواردی همچون فوریت‌های دندانپزشکی، تاخیر در ارسال بار و چمدان گردشگر، انتقال به نزدیک‌ترین مرکز درمانی، سرقت یا مفقود شدن مدارک مسافرتی گردشگر و غیره مشمول بیمه اختیاری گردشگران می‌شود.

رحمانی موحد یادآور شد: بر این اساس شرکت‌ها و دفاتر خدمات سیاحتی و گردشگری در انتخاب شرکت‌های بیمه گر مختار بوده و می‌توانند طبق ضوابط و مقررات نسبت به انعقاد قرارداد با شرکت‌های بیمه دارای مجوز رسمی از بیمه مرکزی اقدام کنند.

معاون گردشگری میراث فرهنگی همچنین از سایر الزامات تعریف شده در بندهای شیوه نامه ارائه خدمات بیمه ای به گردشگران اظهار داشت: تمام دفاتر خدمات مسافرتی باید زمان انعقاد تور نسبت به بیمه کردن مسافران داخلی و خروجی اقدام کنند و نیز مکلف هستند لیست بیمه‌های اجباری و اختیاری سفر را در سایت و مراجعات حضوری به گردشگران ارائه کنند؛ این در حالی است که پوشش بیمه‌های اختیاری فقط در صورت قبول و موافقت‌های کتبی گردشگر تامین خواهد شد.

به گزارش سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری؛ منطبق با «شیوه نامه ارائه خدمات بیمه ای به گردشگران» در صورت اختلاف نظر فیمابین بیمه گذار (شرکت‌ها، دفاتر خدمات سیاحتی و گردشگری) و بیمه گر، موضوع در کمیسیون فنی متشکل از نماینده اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان، نماینده تام الاختیار شرکت‌های بیمه گر اصلی در استان، نماینده سرپرستی شرکت بیمه‌گر اصلی و نماینده شرکت‌ها، دفاتر خدمات سیاحتی و گردشگری استان به عنوان بیمه گذار مورد رسیدگی قرار خواهد گرفت.تسنیم

نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: