کد خبر: ۸۹۷۳۸
تاریخ انتشار: ۰۷:۳۰ - ۲۷ آذر ۱۳۹۴ - 2015December 18
شفا آنلاین>اجتماعی>روانشناسی>دلتنگی‌های آخر هفته‌ها را که گاه و بی‌گاه سراغ مان می‌آید باید جدی گرفت و ریشه‌یابی کرد.
به گزارش شفا آنلاین، این جمله را دکتر سوزانا وایت می‌گوید، این  روانشناس بالینی که اخیراً مقاله‌های زیادی را در رابطه با سبک زندگی ارائه داده، معتقد است  سبک زندگی مدرن و هسته‌ای شدن ارتباطات باعث شده افراد کمتر فرصتی برای توجه به هدف اصلی زندگی و یافتن معنا پیدا کنند؛ احساسی که در روزهای  کم دغدغه‌ای مانند آخر هفته سراغ مان می‌آید و تلنگر می‌زند که واقعاً به دنبال چه هستید؟

وی ادامه می‌دهد  دوره پر دغدغه مراقبت از فرزندانم که به پایان رسید، خوشحال بودم که می‌توانم آخر هفته‌ها را فارغ از هر دلمشغولی  سپری و با رسیدگی به نیازهایم آرامش بیشتری پیدا کنم.  اما زمانی که آخر هفته رسید و می‌خواستم برنامه‌هایی که همیشه آرزوی اجرای آن را داشتم پیاده کنم، موج فزاینده‌ای از دلتنگی‌ها سراغم آمد و امیدهایم بر باد رفت. به عنوان یک روانشناس باید ریشه این دلتنگی‌ها را پیدا می‌کردم، نام آن را سندرم آخر هفته گذاشتم.

 تعطیلات باعث شده بود هیجاناتی که پشت ابرهای زندگی صنعتی مخفی شده بودند، نمایان شوند. از آن پس آخر هفته‌ها  با نوسانات خلقی زیادی مواجه می‌شد، ساعات اولیه صبح عادی بودم، سپس غم سراغم می‌آمد و تمام روز را با این احساس سپری می‌کردم.

یافتن معنایی برای زیستن
به عقیده دکتر سوزانا وایت، بسیاری از افراد در سراسر دنیا دچار سندرم تعطیلات می‌شوند. این افراد تمام هفته کاری را به فعالیت مشغول هستند و زندگی پرشتاب  امروز مانع می‌شود که معنای زیستن جایگاهش را پیدا کند، همان نقشی که  چارلی چاپلین در فیلم ولگرد از ایفای آن بخوبی بر آمد.

چاپلین  که در آن نمایش، نقش کارگر کارخانه قطعات ماشین آلات را بازی می‌کرد، نمونه‌ای از یک انسان تحت سلطه جامعه مدرن  به شمار می‌رفت که زندگی صنعتی فرصت تفکر و یافتن معنا و حقیقت زندگی را از او سلب کرده بود. در واقع می‌توان گفت ندای درونی که آخر هفته‌ها فرصت ابراز وجود پیدا می‌کند و با علائمی مانند بی‌حوصلگی و احساس غم ظاهر می‌شود، به دنبال فرار از اسارت مدرنیته در جست‌و‌جوی معنا است. بیشتر افراد 5 روز هفته را مطابق برنامه‌ای که دنیای صنعتی برای آنها طراحی کرده است با دست و پنجه نرم کردن با استرس می‌گذرانند و پایان هفته  و دور شدن از دلمشـــــغولی  برای شان استرس آفرین خواهد شد.

به دنبال معنایی برای زندگی تان باشید، تجربه نشان می‌دهد  بشر به دنبال پیوند‌جویی با طبیعت است. درایجاد  ارتباط با دنیای طبیعت معنایی برای زندگی بیابید. مقدمات روبه‌رو شدن با یک هفته رؤیایی و پر از هیجان را از چهارشنبه شروع کنید، با تمیز کردن محیط کارتان در روز چهارشنبه و خالی کردن ذهن از دلمشغولی‌های یک هفته پر کار با برنامه‌های جدید از دو روز آخر هفته استقبال کنید. برنامه‌ها باید متفاوت باشند و پرونده کاری روزهای هفته در ذهن بسته شود

اگر با خانواده زندگی می‌کنید و دارای فرزند هستید، کودکان خود را تشویق کنید تا تکالیف خود را انجام دهند و عصر جمعه را به بحرانی ترین  دقایق برای انجام تکالیف روز شنبه تبدیل نکنند. اضطراب تمام نشدنی دانش آموزان برای انجام دادن تکالیف  در دقیقه 90 به والدین هم منتقل شده و باعث می‌شود پس از گذشتن چند سال احساسی توأم با غم و اضطراب  فرصت بروز پیدا کند. 

 دید و بازدید

به گفته این روانشناس دید و بازدید‌ها و دورهمی‌های دوستانه و خانوادگی، سرمایه‌های اجتـــماعی پیوند دهنده‌ای هستند که همبستگی و همیاری را بالا می‌برد و سبب خواهد شد نیاز به برقراری انسجام  گروهی پررنگ تر شود و زندگی معنا گیرد .

 معمولاً در دید و بازدیدهای دوستانه  آخر هفته،  دوستان ساعت‌ها در کنار هم زندگی کرده و فارغ از تمام مشکلات کاری هفته و دغدغه‌های زندگی شهرنشینی، تنوع،روابط دوستانه و همدلی را تجربه خواهند کرد. اما به شرطی که همین رفت وآمد‌ها دلمشغولی ذهن خانواده‌ها نشود. روابط بدون هرگونه پیچیدگی بوده و  نیازی به دعوت رسمی نباشد.

 از طرفی تحقیقات نشان می‌دهد، غرق شدن در ارتباطات دیجیتالی و کمرنگ شدن تماس‌های حسی، نگاهها و روابط چهره به چهره یکی از دلایل بروز افسردگی‌های واکنشی در فرصت هایی مانند تعطیلات آخر هفته است که بیشتر از هر وقتی به دورهمی‌های دوستانه و پر کردن دلتنگی‌ها نیاز است.

تصور می‌شود  بهترین شیوه ارتباط باخویشاوندان و دوستان در عصر پر دغدغه امروزی، فرستادن پیامک یا پیام الکترونیکی و تماس تلفنی برای احوالپرسی باشد تا شاید  روزی این همه دغدغه به پایان رسد و  نوبت به میهمانی رفتن و حال و احوال‌های چهره به چهره  فرا رسد.اما آمارها نشان می‌دهد  کاهش روابط چهره به چهره معنای زیستن را برای افراد کم رنگ جلوه می‌دهد، از این رو  باید از فناوری به عنوان شیوه‌ای برای افزایش رفت و آمدهای فامیلی، برنامه ریزی برای برگزاری میهمانی با هزینه کمتر و خلاقیت بیشتر، اعلام تاریخ برگزاری میهمانی و... استفاده کرد.

به عقیده دکتر وایت  تأثیری که ارتباطات چهره به چهره بر زندگی افراد جامعه می‌گذارد به هیچ وجه با ارتباطات مجازی قابل قیاس نیست و نباید دورهمی‌های خانوادگی  را به احوال پرسی‌های پیامکی و اینترنتی محدود کرد. به گفته وی  تأثیرشیوه‌های ارتباطی مانند نامه و  تماس تلفنی به مراتب از ایمیل یا پیامک بیشتر است، چرا که در دنیای ارتباطات مجازی، تبادل عواطف و احساسات انسانی امکان پذیر نیست.

 این صدا و تصویر است که باعث انتقال عواطف و انرژی مثبت افراد به یکدیگر می‌شود و ارتباطات مجازی مانند پیغام‌های الکترونیکی  و سایت‌های آنلاین روابط خانوادگی را تضعیف کرده و افراد را به سوی بی‌هویتی و انزوا طلبی سوق می‌دهد. در روزهای تعطیل نیاز انسان به گره خوردن با طبیعت و پیوند با عواطف انسانی بیشتر می‌شود  و در صورت  برآورده نشدن این خواسته، احتمال بروز نشانه هایی از غم و اندوه بالاتر می‌رود.

تغییر دیدگاه

دکتر وایت معتقد است، تعطیلات هم نیاز به برنامه ریزی دارد و باید آن  را جدی گرفت. او ادامه می‌دهد قبل از اینکه هیجان‌های نامطلوب قادر شوند روح شما را هدایت کنند، برای دو روز پایانی هفته برنامه ریزی کنید، برنامه‌های قبلی خود را کنار بگذارید و سبک تازه‌ای از زندگی را در آخرین روزهای هفته پیشه کنید.  در صورت امکان سری به مراکز خیریه یا آسایشگاه ها بزنید. برای بسیاری از افراد زندگی زمانی معنا پیدا می‌کند که بتوان ردپایی ماندنی و فناناپذیر برجای گذاشت. 

کمک به همنوع و مشاهده لبخند رضایت افرادی که به حضور و حمایت شما احتیاج دارند، غم و اندوه را شکست می‌دهد.
دیدگاه تان را نسبت به زندگی تغییر دهید ، گاهی اوقات دلزدگی هایی را که این روزها گریبانگیرتان می‌شود باید در شیوه زندگی پیدا کرد. از روز جمعه متنفرید چرا که هفته بزودی آغاز خواهد شدو قرار است بازهم با کارفرمایی عصبی و  سختگیر تمام هفته را سر کنید  یا دوباره   شروع هفته خبر از ماندن در ترافیکی خسته کننده می‌دهد

 محققان معتقدند، بلا تکلیفی‌های عاطفی به دنبال بی‌هدف بودن افراد در زندگی به وجود می‌آید. اهدافی را که به زندگی شما جهت می‌بخشد و توانایی مقابله با سختی‌ها را برای تان فراهم می‌کند پیدا کنید. از خلق یک اثر گرفته تا کمک به حفظ آثار باستانی، تحت پوشش قرار دادن کودکی بی‌سرپرست و شاید هم مراقبت از گلدانی کوچک  گاه معنابخش  زندگی می‌شود. آن زمان است که قادر خواهید شد  برای زندگی برنامه ریزی کنید و عصر دلگیر پایانی یک هفته را به جرم نوید دادن از آغازی دیگر سرزنش نخواهید کرد.ایران
نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: