کد خبر: ۸۹۲۳۵
تاریخ انتشار: ۱۴:۰۰ - ۲۲ آذر ۱۳۹۴ - 2015December 13
شفا آنلاین>سلامت>مدیرعامل سازمان انتقال خون ایران از راه‌اندازی دو پالایشگاه تولید پلاسما در کشور خبر داد گفت: در حال حاضر دو سوم داروهای مشتق از پلاسمای مورد نیاز کشور با پلاسمای ایرانی تولید
به گزارش شفا آنلاین،علی‌اکبر پورفتح‌الله در نشست خبری که به منظور برگزاری سمینار بین‌المللی طب انتقال خون برگزار شد،‌ اظهار داشت: سومین کنگره بین‌المللی طب انتقال خون 24 تا 26 آْذر ماه سال جاری در تهران برگزار می‌شود که پیش از این دو کنگره موفق در سال‌های 90 و 86 با حضور بیش از هزار متخصص و کارشناس در زمینه طب انتقال خون در سراسر جهان برپا شده است.

وی یکی از مهمترین چالش‌های جهانی طب انتقال خون را استفاده مبتنی بر فراورده‌های حاصل از خون، محصولات خونی و داروهای مشتق از پلاسما برشمرد و افزود: پژوهش‌ها حاکی از آن است که استفاده غیرمنطقی از خون، فرآورده‌ها خونی و داروهای مشتق از آن، مهمترین دغدغه‌های سیستم‌های بهداشتی در سراسر دنیا است.

بر همین اساس استراتژی سازمان جهانی بهداشت نیز بر اهمیت نیاز به کاهش تجهیز غیرضروری خون، فرآورده‌های آن و استفاده بالینی صحیح از خون و جایگزین‌های آن همچنین مدیریت مصرف و تجویز محافظه‌کارانه در این حوزه است.

مدیرعامل سازمان انتقال خون ایران ادامه داد: سعی کرده‌ایم در کنگره امسال برنامه علمی جامعی را طراحی کنیم تا نیازهای طیف وسیعی از افرادی که در حیطه انتقال خون مشغول به کار هستند را پاسخگو باشیم. پرستاران، جراحان، متخصصان هماتولوژی و سایر رشته‌های بالینی و کارکنان مراکز انتقال خون و آزمایشگاه‌ها از جمله طیف‌های مورد توجه ما در این زمینه هستند.

پورفتح‌الله گفت: انجمن علمی انتقال خون، موسسه آموزش عالی طب انتقال خون همچنین انجمن بین‌المللی انتقال خون، انجمن آسیایی طب انتقال خون و مدرسه اروپایی طب انتقال خون این کنگره را مورد پشتیبانی قرار داده‌اند.

وی با اشاره به اینکه مصرف خون و فرآورده‌های مبتنی بر شواهد و داروهای مشتق از پلاسما از جمله موضوعات مورد بحث است این کنگره است افزود: در گذشته انتقال خون مبتنی بر تولید بود و علم حمایتی به شمار می‌رفت، همچنین انتقال خون مستقیما در درمان استفاده نمی‌شود و رشته‌های مختلف از آن به عنوان درمان حمایتی استفاده می‌کنند که در موضوع مصرف خون و فرآورده‌های مبتنی بر شواهد بحث بازنگری روش‌های مصرف خون مطرح است.

مدیرعامل سازمان انتقال خون ایران اظهار داشت: مصرف غیر منطقی خون در همه دنیا از چالش‌های بزرگ انتقال خون است مثلا مصرف آلبومین در کشورهای مختلف دنیا بالا بوده و رقم‌های متفاوتی دارد.

پورفتح‌الله افزود: ایران جزو 16 کشور مصرف کننده آلبومین است و حجم تولیدی آلبومین و مصرف آن بسیار بالا بوده در حالی که کشورهای پیشرفته کمتر از ما مصرف آلبومین دارند.

وی در ادامه به موضوع داروهای مشتق از پلاسما اشاره کرد و افزود: ایران  تنها کشور در حال توسعه است که به دانش تولید پلاسما دست یافته و ظرفیت تولید سالانه 400 هزار لیتر پلاسما در کشور وجود دارد که 200 هزار لیتر از آن به طریق پلاسمای بازیافتی و 200 هزار لیتر آن با نظارت سازمان غذا و دارو و انتقال خون از اهدای خون تولید می‌شود.

پورفتح‌الله با اشاره به اینکه برای تولید 100 درصد داروهای مشتق از پلاسما به 600 هزار لیتر پلاسما نیاز داریم گفت: هدف‌گذاری این مسئله توسط وزیر بهداشت به تصویب رسیده و سازمان انتقال خون موظف شده با تولید پلاسما به روش فریزیس خلع 200 هزار لیتری تولید پلاسما را برطرف کند .

مدیرعامل سازمان انتقال خون ایران تصریح کرد: داروهای مشتق از پلاسما پیش از اینکه جنبه اقتصادی داشته باشند جنبه سلامت آنها حائز اهمیت است. همچنین سازمان بهداشت جهانی بر تولید داروهای مشتق از پلاسما با پلاسمای غیربیگانه تاکید داشته تا شاهد تغییرات جغرافیایی بیماری‌ها نباشیم.

وی انتقال HIV و هپاتیت را از جمله تغیرات جغرافیای بیماری‌ها از طریق داروهای مشتق از پلاسمای غیر بیگانه برشمرد و افزود: ایران از معدود کشورهایی به شمار رفته که برنامه خودکفایی داروی مشتق از پلاسما را دارد به طوری که دو سوم داروهای مشتق از پلاسما مورد نیاز کشور با پلاسمای ایرانی تولید می‌شود.

پورفتح‌الله با بیان اینکه به دانش تولید پلاسما در کشور رسیده‌ایم تاکید کرد: البته صنعت پلاسمای بومی را نیز باید داشته باشیم در همین زمینه حمایت بخش خصوصی لازم است.

وی از راه‌اندازی دو پالایشگاه تولید پلاسما با ظرفیت بیش از 400 هزار لیتر پلاسما خبر دادو گفت: از طریق صنعت پلاسما به جای اینکه پلاسمای ایرانی را به خارج برای تولید دارو ارسال کنیم می‌توانیم این اقدام را در کشور انجام داده و در کنار آن تولید منطقه‌ای داشته باشیم به طوری که پلاسمای کشورهای منطقه را تبدیل به محصولات دارویی برای آنها کنیم.

مدیرعامل سازمان انتقال خون ایران از انجام مذاکرات در زمینه بومی‌سازی صنعت پلاسما و تولید منطقه‌ای داروهای مشتق از پلاسما خبر داد و اعلام کرد: شرکت‌های متعددی در این زمینه اعلام آمادگی کرده و امیدواریم بخش خصوصی بتواند از این فرصت استفاده کند.

وی بیان کرد: با یک شرکت معتبر کره‌ای کنسرسیونی تشکیل شده و با سه کشور اروپایی نیز در این زمینه مذاکره شده است.

پورفتح‌الله ادامه داد: کشورهای اروپایی فعال در حوزه صنعت پلاسما بسیار در زمینه همکاری با ما مصمم‌اند و بخش خصوصی باید به طوری عمل کرده که بهترین انتخاب و کمترین هزینه را داشته باشد.

وی گفت: در حال حاضر فاکتور 9 انعقادی و آلبومین صد درصد در کشور با پلاسمای ایرانی تولید می‌شود.

پورفتح‌الله در مورد تعرفه‌گذاری خدمات انتقال خون گفت: از اول آذر ماه تعرفه‌گذاری انتقال خون با دستور وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی اجرایی و در حال حاضر بخشنامه آن به مراکز درمانی الصاق شده است که تدوین دستورالعمل ملی خون در این راستا می‌تواند کمک بزرگی باشد.

به گفته وی در همه جای دنیا بیمه‌ها چون هزینه‌ها را پرداخت می‌کنند بهتر است دستورالعمل ملی داشته باشند، بیمه‌ها لازم بوده وارد حمایت از دستورالعمل مصرف فرآرده‌های خونی شوند چون این موضوع مدیریت مصرف خون را به همراه دارد.

به گفته وی بیمه‌ها از دو جنبه مصرف به جای خون و کاهش هزینه‌ها همچنین کاهش عوارض و گرفتاری‌ها در این زمینه می‌توانند فعالیت داشته باشند چرا که بیمارانی که خون و فرآورده‌های آن را مصرف می‌کنند در برابر سایرین طول مدت بستری آنها دو برابر است. بنابراین در همه کشورهای پیشرفته بیمه‌ها حمایت از تعرفه‌گذاری انتقال خون را انجام می‌دهند.

وی افزود: با تدوین دستورالعمل ملی مصرف خون هزینه‌ها کاهش می‌یابد که امیدواریم بیمه‌ها از این فرصت طلایی استفاده کنند.

پورفتح‌الله اظهار کرد: مصرف خون و فرآورده‌های آن مشابه عمل پیوند است چرا که در واقع یک ساختار را به فرد دیگری منتقل می‌کنیم،‌بنابراین توجه به مسئله تعرفه‌گذاری خدمات انتقال خون بسیار حائز اهمیت بوده و به نفع بیمه‌ها است که دستورالعمل مصرف خون در کشور اجرایی شود.

نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: