تاریخ انتشار: ۰۴:۴۵ - ۱۹ آذر ۱۳۹۴ - 2015December 10
شفا آنلاین>سلامت جنسی > امروزه کاملا مشخص است که ارتباطی میان فرم‌های موتاسیون یافته ژن BRCA1 و خطر بیشتر بروز سرطان‌های پستان و تخمدان وجود دارد.
به گزارش شفا آنلاین،حال، یافته‌های یک مطالعه جدید حاکی از آن است که سطوح پائین پروتئین BRCA1 در مغز ممکن است یک عاملی برای ابتلا به بیماری آلزایمر باشد. نتایج این تحقیقات از سوی پژوهشگران آمریکایی در نشریه Nature Communications منتشر شده است.

نویسنده مسئول این مقاله می‌گوید: «یافتن یک مولکول که نقش حیاتی در دو وضعیت کاملا جدا و مخالف هم داشته باشد، بسیار جالب‌توجه است. یکی از این وضعیت‌ها، سرطان است که در آن سلول‌های بسیار زیادی زاده می‌شوند و دیگری یک بیماری نورودژنراتیو که در آن سلول‌های بسیار زیادی می‌میرند.» BRCA1 یک ژن ساپرسور تومور است که نقش مهمی در ترمیم DNA دارد.

ایده‌ای که در این زمینه وجود دارد، آن است که شاید نواقص موجود در ترمیم DNA منجر به بروز اختلالات مغزی مانند آلزایمر می‌شود. در این بررسی، محققان دریافتند که سطوح کاهش یافته پروتئین BRCA1 (و نه دیگر پروتئین‌های ترمیم کننده DNA) در مغز بیمارانی که در اثر آلزایمر فوت می‌کنند، همچنین در مغز موش‌هایی که به فرمی از آلزایمر مبتلا می‌شوند، دیده می‌شود. از سوی دیگر، زمانی که محققان ژن BRCA1 را در قسمت‌هایی از مغز موش‌های سالم از بین بردند، این امر منجر به افزایش شکست‌ها در DNA و بروز اختلالات مختلف نورولوژیکی شد.

در قسمت دیگری از مطالعه، محققان دریافتند که کاهش سطوح مغزی BRCA1 در موش‌های سالم منجر به بروز مشکلاتی در حافظه و یادگیری آنها می‌شود. بنابراین به نظر می‌رسد عملکردهای BRCA1 در مغز به‌طور کامل روشن شود، اما یافته‌های به دست آمده پیشنهاد می‌کنند که این ژن می‌تواند نقش مهمی در حمایت از عملکردهای حیاتی مغز، هم در وضعیت سلامت و هم بیماری داشته باشد. Medical News Today