کد خبر: ۸۸۷۰۱
تاریخ انتشار: ۰۱:۴۵ - ۱۸ آذر ۱۳۹۴ - 2015December 09
شفا آنلاین>بیمه و بانک>طی 30 سال گذشته چقدر از حق بیمه‌های مردم در حوزه درمان خرج شده است؟ سوال جنجال‌برانگیزی که از سوی وزیربهداشت مطرح شد و مسئولان وزارت رفاه و تامین اجتماعی را به تکاپو واداشت، تا جایی که در سایت وزارت کار خبری مبنی بر مهلت ۵ روزه وزیررفاه به سازمان تامین اجتماعی برای ارائه گزارش منابع و مصارف ۳۰ ساله گذشته منتشر شد.
به گزارش شفا آنلاین به نقل از سپید،  در واقع اظهارنظر هاشمی بر این اساس است که طبق آمار سازمان تامین‌اجتماعی دریافتی این سازمان از ابتدای امسال تا یک ماه پیش 22 هزار میلیارد تومان بوده است. چنانچه در سخنرانی اخیر خود با بیان اینکه اگر بیمه تامین اجتماعی سهم نه بیست و هفتم حق بیمه را در حوزه درمان هزینه کند، مشکلی به وجود نخواهد آمد و می تواند منابع را به روز پرداخت کند، تاکید کرد: «بر مبنای اظهارات دکتر نوربخش از دریافتی سازمان تامین اجتماعی یک سوم این مقدار یعنی حق بیمه‌های دریافت شده حدود 7 هزار و 300 میلیارد تومان می‌شود اما منابعی که به بیمارستان های وزارت بهداشت، داروخانه‌ها و شاید بیمارستان‌های تامین اجتماعی پرداخت کرده‌اند، به 3 هزار میلیارد تومان نمی‌رسد.» بنابراین همانطور که وزیربهداشت هم نتیجه گرفته است، در می‌یابیم که حدود 4 هزار میلیارد تومان در بخش دیگری غیر از حوزه درمان هزینه شده است. البته هاشمی می‌گوید:
       «تامین اجتماعی حدود 2 هزار و 500 میلیارد تومان به وزارت بهداشت و شاید حدود یک هزار میلیارد تومان نیز به مراکز خصوصی و همچنین خیریه‌ها بدهکار است. با در نظر گرفتن این موارد می‌توان نتیجه گرفت تامین اجتماعی از نظر منابع، هیچ کمبودی ندارد.»

همه پول‌ها خرج شده است
       این صحبت‌ها در حالی مطرح می‌شود که گروه اقتصاد و درمان سازمان تامین‌اجتماعی در پاسخ به ابهامات ایجاد شده می‌گوید که این سازمان تحت نظر نهادهای نظارتی است. یعنی دیوان محاسبات و به طورمشخص سازمان حسابرسی کاملا بر سازمان نظارت دارد وعملکرد مالی سازمان را هر سال بررسی می‌کنند و گزارش ارائه شده دراختیار هیئت نظارت سازمان قرار می‌گیرد.

 هیئت نظارت طبق اساسنامه سازمان، گزارش‌ها را دریافت کرده و برامورنظارت می‌کند و در نهایت گزارش اصلی را به هیئت امنای کل سازمان تامین اجتماعی ارائه می‌دهد.این هیئت ملزم نیست که گزارش را به مدیر عامل سازمان ارائه دهد بلکه بر عملکرد مدیرعامل و کل سازمان نظارت می‌کند. علیرضا محجوب، عضو کمیسیون اجتماعی مجلس شورای اسلامی و دبیرکل خانه کارگر جمهوری اسلامی در واکنش به این صحبت‌ها گفته است که همه 9 درصد حق بیمه درمان مصرف شده‌است. آنطور که محجوب می‌گوید: «در راستای حق بیمه این موضوع مطرح است که باید 2 درصد ذخیره و 7 درصد مصرف شود و حال همه این حق بیمه هزینه شده‌است و نمی‌دانیم وزارت بهداشت برای ادامه سال چه برنامه‌ای دارد.همه پول‌هایی که می‌توان خرج کرد، خرج شده است. اول دولت مطالبات خود را بپردازد بعد این و آن را متهم کند.»

       وی ادامه می‌دهد:«در این روزها که ما به ارقام تامین‌اجتماعی رسیدگی می‌کنیم، شاهد آن هستیم که درآمد سال گذشته در 6 ماه ونیم ابتدای امسال هزینه شده است. قاعدتا تامین اجتماعی بزرگترین طلبکار دولت است. درحال حاضر این رقم از110‌هزار میلیارد تومان گذشته و احتمالا تا پایان سال این مطالبات برابر بودجه عمومی کشور شود. از طرفی مطالبه بیمارستان‌ها 1000 میلیارد تومان است.»

       دبیرکل خانه کارگر جمهوری اسلامی با بیان اینکه وزارت‌بهداشت تعرفه‌های درمانی را بی‌توجه به درآمد و حقوق افزایش داده‌است، تصریح کرد:«مگر می‌شود درآمد پزشکان 5 برابر شود و درآمد مردم تنها 20 درصد افزایش یابد. این رویکرد جنجال‌آفرین است.»

16 هزارو 500 میلیارد تومان سهم درمان تامین‌اجتماعی است
       علیرضا حیدری، دبیر اتحادیه پیشکسوتان جامعه کارگری نظر متفاوتی در این زمینه دارد. وی » در خصوص صحبت‌های مطرح شده می‌گوید: «در خصوص هزینه‌ای که از محل وصول حق بیمه‌ها به مصرف درمان می‌رسد، قانون وجود دارد. ماده 28 قانون تامین‌اجتماعی سرفصل درآمدها را مشخص کرده است که
9 درصد از مجموع 27 درصد از این سرفصل‌ها به حساب درمان اختصاص ‌یابد. در سال 94 بودجه کل تامین‌اجتماعی حدود 58 هزار میلیارد تومان است. در حقیقت تمام این مبلغ از محل وصول حق بیمه نیست، به دلیل اینکه حق بیمه وصولی پیش‌بینی سال 94،حدود 36 هزار میلیارد تومان بوده ولی آنچه که به مصرف بخش درمان باید هزینه شود حدود 16 هزارو 500 میلیارد تومان بود که در بودجه سال 94 هم دیده شد. این عدد در سال 93 حدود 12 هزار میلیارد تومان بود.»

       وی ادامه می‌دهد: «درمان تامین‌اجتماعی از دو راه امکان پذیر است. درمان مستقیم که مجموعه مراکز ملکی سازمان تامین‌اجتماعی در قالب بیمارستان‌ها، پلی‌کلینیک‌ها و درمانگاه‌ها را شامل می‌شود که بخشی از 16 هزارمیلیارد تومان باید در این بخش هزینه شود. این سازمان نزدیک به 70 بیمارستان در کشور دارد که در مجموع طیف بزرگی از مراکز ملکی محسوب می‌شود.بخشی از هزینه‌ها نیز بابت خرید خدمت است به نحوی که بیمه‌شدگان حق انتخاب دارند و در مراکزی که با سازمان قرارداد دارند،دفترچه بیمه پذیرفته می‌شود.»

       حیدری می‌گوید: «در تامین‌اجتماعی سهمی از حقوق به عنوان حق بیمه پرداخت می‌شود.این سهم در خصوص بخش کارگری به لحاظ پایین بودن دستمزدها،طبیعتا به نسبت سایر شاغلینی که در بخش دولتی و شبه دولتی کار می‌کنند، کمتراست. بنابراین طبیعتا سهم حق بیمه‌ای که از آنها وصول می‌شود، بیشتر از آن چیزی است که در تامین‌اجتماعی وصول می‌شود.این در حالی است که تامین اجتماعی 50 درصد جامعه را تحت پوشش قرارداده است. وقتی سهم درمان 16 هزار میلیارد تومان است،باید سهم جمعیتی آن را نیز مدنظرقرار دهیم.سهم جمعیتی بیش از 50 درصد جمعیت کشور است. صحبت‌هایی که در این خصوص شده، رفتارهای عوام‌فریبانه است چون واقعیت داستان این نیست. تاسف من از این است که شخصی همچون دکترهاشمی در وزارتخانه این صحبت را مطرح می‌کند.»

شکی نیست که نابسامانی در کل درمان کشور وجود دارد
       دبیر اتحادیه پیشکسوتان جامعه کارگری با بیان اینکه تامین‌اجتماعی امسال حدود 10 هزار میلیارد تومان خرید درمان می‌کند، توضیح داد:«این سازمان پول را به کسانی می‌دهد که برای بیمه‌شدگان، تامین درمان می‌کنند که عمده آنها دانشگاه‌های علوم پزشکی هستند.اگر این موضوع مطرح می‌شود که حق بیمه‌ها کجا رفت، باید بگوییم که در شبکه بهداشت و درمان عمومی کشور و در حوزه دانشگاه‌ها و یا طرف قراردادهایی که در کل کشور وجود دارند،هزینه شده است.

 انعقاد قرارداد و تامین درمان برای پوشش جمعیتی حدود بالای 40 میلیون نفر،شبکه گسترده‌ای را به خود اختصاص می‌دهد. اغلب پزشکان و مراکز درمانی و بیمارستان‌ها طرف قرارداد با تامین‌اجتماعی هستند.»

       وی مباحث مطرح شده را جوسازی عنوان کرد و می‌افزاید: «علت اینکه از طرح تحول سلامت طرح تحقیق و تفحص مطرح شد به این دلیل است که پول‌هایی که در این حوزه پرداخت می‌شود،با هیچ منطقی سازوکار نیست و این نشان می‌دهد که در کل شبکه بهداشت و درمان کشور هم مشکل وجود دارد. در اینکه یک نابسامانی در کل درمان کشور وجود دارد شکی نیست، ولی اینکه تنها با یک هدف خاص دسترسی را به منابع تامین اجتماعی آسان‌تر کنند و این سازمان را زیر سوال ببرند و صحبت‌های عامیانه را مطرح کنند که اگر این پول بود ما فلان اقدام را انجام می‌دادیم، کار درستی نیست.»

       حیدری تاکید می‌کند:«هزینه هر تخت بیمارستانی برای احداث،حدود 500 میلیون تومان است یعنی برای 100 تخت 50 میلیارد تومان باید هزینه شود و این در حالی است که هزینه جاری درمان بسیاری هم وجود دارد.چطور آقای وزیر فکر می‌کند که با این بودجه امکان این وجود دارد که دور تا دور تهران بیمارستان ساخته شود. از آنجایی که امکان دسترسی به بیمارستان‌ها وجود ندارد تامین‌اجتماعی از طریق خرید خدمت امکان دسترسی تمام بیمه شدگان را برای مردم فراهم کرده است.طبیعی است که امکان اینکه در هر نقطه‌ای بیمارستان ساخته شود، وجود ندارد.چنین چیزی ممکن نیست و از نظر اقتصادی هم مقرون به صرفه نیست.»

 با این وجود به نظر می‌رسد که برای رفع ابهامات موجود، تامین‌اجتماعی باید جزئیات حق‌بیمه‌ای که برای درمان، هزینه می‌شود را با مدارک مستند ارائه دهد در غیر این صورت این سوال همچنان بدون جواب باقی خواهد ماند که ممکن است حتی عملکرد چندین ساله این سازمان را زیر سوال ببرد.

حریرچی:حق بیمه درمان به مستمری‌بگیران پرداخت می‌شود
        قائم مقام وزیر بهداشت که این روزها در خصوص حق بیمه‌ها انتقادات بسیاری داشته است در خصوص جزئیات مباحث مطرح شده، با تاکید بر اینکه درخواست وزارت بهداشت در مورد حق بیمه‌ها و تجمیع منابع منطبق بر معیارهای قانونی است، توضیح داد: «حرف اصلی و قانونی وزارت بهداشت به عنوان متولی حوزه سلامت و تامین‌کننده خدمات بهداشتی و درمانی برای عموم مردم کشور و همچنین طبق بند 7 و 9 سیاست‌های کلی سلامت مقام معظم رهبری، به عنوان ناظر و متولی بخش درمان، این است که باید کلیه منابعی که از مردم برای مسائل درمانی دریافت می‌شود، در جبهه خود هزینه شود.»

 ایرج حریرچی، با تاکید بر اینکه برخلاف ادعای برخی دوستان در طی سالیان متوالی در سازمان تامین اجتماعی حق بیمه‌ای که از مردم و کارگران برای درمان‌شان دریافت شده است، در درمان هزینه نشده است، ادامه می‌دهد: «امسال نیز که سازمان تامین‌اجتماعی با تاخیر 7 الی 8 ماهه روبرو است جز اجبارهای تحمیلی که مدیریت‌های گذشته به سازمان تامین‌اجتماعی تحمیل کرده‌اند، از 9 بیست‌وهفتم درمان، بالاجبار در پرداخت‌های دیگر از جمله پرداخت مستمری استفاده می‌شود.

تاکید ما براین است، پولی که برای درمان دریافت می‌شود صرفا در درمان و مسائل بهداشتی و درمانی هزینه شود.» حریرچی می‌گوید: «عملکرد ده سال گذشته سازمان تامین‌اجتماعی نشان دهنده این است که مقادیر قابل توجهی از منابع بهداشت و درمان کارگران در بخش‌های دیگر از جمله سرمایه‌گذاری، پرداخت مستمری به کسانی که به درست یا نادرست مستمریشان به سازمان تامین اجتماعی تحمیل شده، صرف شده است.»

 وی همچنین توضیح داد: «علی‌رغم تلاش قابل توجهی که مسئولان فعلی سازمان تامین‌اجتماعی در دو سال اخیر داشته‌اند، تا سهم درمان را به خود بازگردانند، ولی تاکنون نتوانستند توفیق زیادی در این زمینه کسب کنند. این مشکل که تا حدودی در سازمان تامین اجتماعی نهادینه شده، هنوزوجود دارد و در نهایت منابع لازم برای درمان منتقل نمی‌شود.»

قائم مقام وزیر بهداشت با بیان اینکه در سایر سازمان‌های بیمه‌گر در جمع‌آوری منابع و هزینه‌کردها نیز مشکلات بسیاری وجود دارد، می‌گوید: «یکی از مشکلاتی که به تجمیع مربوط می‌شود این است که بنا به اعلام قائم مقام سازمان بیمه سلامت ایران، 91 میلیون نفر در کشور تحت پوشش بیمه هستند که مسلما به همین تعداد نیز دفترچه بیمه وجود دارد. مسلما تعداد زیاد دفترچه‌ها برای دولت، بیمه‌ها و کل نظام سلامت هزینه ایجاد می‌کند. این در حالی است که برخی افراد نیز بدون حق بیمه و به صورت تکلیفی بیمه شده‌اند.» وی ادامه می‌دهد: «در صورتی که تجمیع بیمه‌ها به درستی صورت گیرد بخش عمده‌ای از هزینه‌های مضاعفی که به بیمه‌ها تحمیل شده، رفع می‌شود.

البته باید به این نکته نیز توجه داشت که مشکلات بیمه‌ای نیز در نهایت به وزارت بهداشت تحمیل می‌شود. وقتی بیمه‌ها منابع را در جای دیگر و گاهی به نادرست هزینه‌ می‌کنند، باعث می‌شود که پرداختی مراکز بهداشتی و درمانی با تاخیر مواجه شود. نگرانی اصلی وزارت بهداشت به عنوان متولی حوزه سلامت، سلامت مردم است تا مردم و ارائه کنندگان خدمت به طور معقول و در زمان معقول منابعشان را دریافت کنند.»

 حریرچی به افزایش تعداد مستمری‌بگیران سازمان تامین‌اجتماعی در طول سال‌های اخیر اشاره کرد و توضیح داد: «در شرایطی که تعداد مستمری‌بگیران افزایش می‌یابد، می‌گویند که مجبور بودیم مستمری، مستمری‌بگیران را پرداخت کنیم. همچنین وقتی سازمان حسابرسی و مراجع قانونی نیز نظارت می کنند، می‌گویند که نمی‌توان این پول را پرداخت نکرد که در این شرایط اعتبارات درمان با 8 ماه تا یک سال تاخیر مواجه می‌شود.» قائم مقام وزیر بهداشت، خدمات درمانی را یکی از دلایل اصلی مردم برای بیمه شدن عنوان کرد و می‌گوید: «طبق قانون حق بیمه‌ای که دریافت می‌شود، نباید در بخش دیگری هزینه شود. بار دیگر تاکید می‌کنم منابعی که برای مصارف است باید در همان قسمت هزینه شود.» سپید

نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: