کد خبر: ۸۸۳۵۰
تاریخ انتشار: ۰۳:۳۰ - ۱۶ آذر ۱۳۹۴ - 2015December 07
شفا آنلاین>بیمه و بانک> «صنعت بيمه در ايران شبه‌انحصاري است». اين گفته رئیس دفتر رئیس‌جمهور و وزير اقتصاد در بیست‌ودومین همایش ملی و هشتمین همایش بین‌المللی بیمه و توسعه است كه در برج ميلاد برگزار شد.
به گزارش شفا آنلاین، در اين همايش تأكيد شد كه صنعت بيمه بايد از حالت شبه‌انحصاری به رقابتی تبدیل شود و در‌عين‌حال بيمه مركزي نظارت خود را بر رقابتي و انحصاري‌بودن بيمه‌ها بيشتر كند.

نهاونديان: بیمه مرکزی درجه انحصار و رقابت را نظارت کند
رئیس دفتر رئیس‌جمهور گفت: دولت و مجلس در حمایت از برنامه‌های دولت در برنامه ششم که مبتنی بر سیاست اقتصاد مقاومتی تدوین شده، تأکید دارد که از این فرصت‌های پیش‌رو در فضای پسا‌تحریم، در اصلاح زیرساخت‌های اقتصادی استفاده کند. ما باید حتما بیماری مزمن و کهنه‌شده دولت‌زدگی در اقتصاد ایران را علاج کنیم.

محمد نهاوندیان با اشاره به گزارش آژانس بین‌المللی انرژی اتمی، به صلح‌آمیز‌بودن فعالیت‌های هسته‌ای کشورمان اشاره کرد و افزود: با گزارش اخیر آژانس معلوم شد تحریم‌ها بر پایه مستندات واقعی استوار نبود و جامعه جهانی به این نتیجه رسید که باید این تحریم‌ها را بردارد؛ در عین حالی که مجموعه قدرت و توانمندی‌های هسته‌ای کشور تثبیت شود. نهاوندیان ادامه داد: این امر برای فعالان اقتصادی وظیفه‌ای را به‌وجود می‌آورد که با فهم آن باید در جبران هزینه تحریم‌ها بکوشیم؛ زیرا تحریم‌ها ریسک فعالیت اقتصادی و هزینه مبادله‌ای و ریسک سیاسی را تحمیل می‌کرد

.وی با بیان اینکه، بنگاه‌های ایرانی ناچار بودند از مسیرهای غیر‌تضمین‌شده مبادلات خود را انجام دهند که ریسک آنها بسیار بالا می‌رفت، یادآور شد: گاهی برخی از حمل‌و‌نقل‌ها از پوشش بیمه‌ای لازم برخوردار نبودند.رئیس دفتر رئیس‌جمهوری خاطرنشان کرد: در بخش تجارت خدمات که در دهه‌های گذشته همیشه منفی بوده‌ایم اکنون بعد از رفع تحریم‌ها می‌توانیم اقدامات مطلوبی انجام دهیم. شرایط تحریم به دلیل ضرورت رفع نیاز داخلی این شرایط را فراهم آورد و سبب شد تا در بیمه‌های اتکایی تجارب بزرگی به دست آوریم.وی با تأکید بر اینکه آماده‌شدن صنعت بیمه برای فضای پساتحریم به معنای روزآمد‌کردن نیروی انسانی و مدیریت است، افزود: مدیریت در صنعت بیمه باید از حالت شبه‌انحصاری به رقابتی تبدیل شود و این کافی نیست که فقط بیمه‌ها در بخش بیمه شخص ثالث به رقابت بپردازند.

رئیس دفتر رئیس‌جمهور با انتقاد از اینکه صنعت بیمه کشور فقط در بخش‌هایی مانند شخص ثالث و درمان با یکدیگر به رقابت می‌پردازند، گفت: شرکت‌های بیمه نباید فقط در حوض خانگی مسابقه بدهند، بلکه باید خود را برای مسابقه در استخرهای بزرگ آماده کنند. به گفته وی، اینکه برخی‌ فقط به منابع دولت چشم می‌دوزند، ممکن است در نگاه اول جلوه کند اما در بلندمدت اتکا به منابع دولتی، ضد‌توانمندی آنهاست.نهاوندیان با تأکید بر اینکه باید فضای کار شرکت‌های بیمه را به یک فضای رقابتی واقعی تبدیل کنیم، تصریح کرد: رقابت لزوما به معنای افزایش قیمت نیست و ترکیبی از افزایش کیفیت و توانمندی با اصلاح قاعده‌های رقابتی است و نمی‌توانیم در بازار داخلی رقابت را به شرکت‌های بیمه، تحمیل و از آنها رقابت با شرکت‌های خارجی را مطالبه کنیم.

به گفته رئیس‌ دفتر رئیس‌جمهور، هیچ رقابتی پایدار نمی‌ماند و انحصار نمی‌زداید، مگر با یک سیاست‌گذاری هوشمندانه و نظارت قوی. بیمه مرکزی درجه انحصار و رقابت را باید نظارت کند.

تأکید طیب‌نیا بر لزوم حذف عوارض بیمه
وزیر اقتصاد و امور دارايي نيز در اين همايش با انتقاد از ضریب نفوذ بیمه ۱.۹ درصدی صنعت بیمه در ایران از برنامه جدی دولت برای حذف عوارض صنعت بیمه خبر داد و اعلام کرد: تورم تولید در چند ماه اخیر تک‌رقمی شده و به زیر پنج درصد رسیده است.به گزارش خبرگزاري‌ها، علی طیب‌نیا گفت: امروزه در تمامی کشورهای جهان صنعت بیمه از اجزای لاینفک بازارهای مالی محسوب می‌شود.

شرکت‌های بیمه از نهادهای اثرگذار در بازار مالی و بازار سرمایه محسوب می‌شوند و به توسعه اقتصادی کشورها و ارتقای رفاه عمومی کمک می‌کنند. وزیر اقتصاد افزود: سرمایه‌گذاری، رابطه مستقیمی با تولید و رابطه معکوسی با ریسک دارد. یکی از خدمات صنعت بیمه به تولید و سرمایه‌گذاری، پوشش ریسک‌ها و خطرات و جبران خسارت ناشی از بروز حوادث است. پوشش‌دادن به خطر آینده را پیش‌بینی‌پذیر می‌کند و باعث رشد سرمایه‌گذاری می‌شود.

طیب‌نیا ادامه داد: فاصله زمانی دریافت حق بیمه و پرداخت خسارت باعث می‌شود صنعت بیمه از حجم انبوهی از ذخایر فنی برخوردار باشد. این صنعت دارای منابع عرضه‌کننده برای تأمین مالی است. به گفته وزیر اقتصاد، مدیریت صحیح صنعت می‌تواند ضمن تأمین امنیت لازم برای فعالیت‌های تولیدی به رشد و توسعه اقتصادی و افزایش رفاه اقتصادی کمک شایانی کند.

با وجود پیشرفت‌های صنعت بیمه کشور در سال‌های گذشته هنوز با مقیاس‌های جهانی فاصله قابل ملاحظه‌ای در این صنعت داریم؛ به‌طوری‌که ضریب نفوذ بیمه در سطح جهانی در سال ۲۰۱۴ معادل ۶.۲ درصد، بیمه‌های زندگی ۳.۴ درصد و بیمه‌های غیرزندگی ۲.۷ درصد بوده است. وی افزود: این در حالی است که در اقتصاد ایران ضریب نفوذ بیمه ۱.۹ درصد است که در مقایسه با متوسط جهانی فاصله زیادی دارد. در‌عین‌حال شاخص بیمه‌های زندگی در ایران ۰.۲ درصد است که با شاخص ۳.۷ درصد در جهان فاصله قابل مقایسه‌ای دارد.وی خاطرنشان کرد: متأسفانه صنعت بیمه ما با چالش‌های جدی مواجه است و باید یک مقابله برنامه‌ای و اصولی با آنها تدوین شود.

اولین چالش مهم صنعت بیمه، پیچیدگی‌های گذار از وضعیت انحصاری به رقابتی است که در سال‌های اخیر با اجرای سیاست‌های کلی اصل ۴۴ قدم‌های مهمی در این زمینه برداشته شده است. وزیر امور اقتصادی و دارایی گفت: نهاد ناظر صنعت بیمه با وضعیت مطلوب فاصله دارد. بیمه مرکزی قرار بود که از فعالیت‌های تصدی‌گری فاصله بگیرد و بر نظارت متمرکز شود که این نظارت نباید از جنس تعرفه‌ای باشد بلکه باید از جنس توانگری باشد تا بیمه‌ها بتوانند به تعهدات بیمه‌ای خود عمل کنند؛ گرچه قدم‌های مؤثری در این راستا برداشته شده است اما هنوز اقدامات زیادی باید انجام شود.

تورم تک‌رقمی اوایل دی‌ماه
وزیر اقتصاد عنوان کرد: از دلایل اقتصادی عدم رشد مناسب این رشته بیمه‌ای، وجود تورم‌های مزمن در اقتصاد ایران در سال‌های گذشته بوده است.

امروز در آستانه تورم تک‌رقمی قرار گرفته‌ایم و در انتهای آذر و اوایل دی‌ماه نرخ تورم نقطه‌ای تک‌رقمی خواهد شد، همچنین تورم تولید در چندماه اخیر تک‌رقمی شده و به زیر پنج‌درصد رسیده و در آینده‌ای نزدیک هم تورم مصرف‌کننده تک‌رقمی می‌شود و شرایط لازم برای توسعه صنعت بیمه عمر و زندگی فراهم خواهد شد.

وی، یکی دیگر از چالش‌های صنعت بیمه را پرداخت مالیات و عوارض ذکر کرد و افزود: این صنعت تسهیل‌کننده فعالیت‌های اقتصادی است اما مالیات و مالیات بر ارزش‌افزوده از این صنعت دریافت و عوارض متعددی هم دریافت می‌شود. ۴۰ درصد فروش صنعت بیمه و حق بیمه صادره تحت عنوان عوارض دریافت می‌شود، بنابراین باید جدی در جهت حذف عوارض اقدام کنیم تا بتوانیم قیمت تمام‌شده صنعت بیمه را کاهش دهیم.

امين: جنگ قیمتی شرکت‌های بیمه
رئیس کل بیمه مرکزی هم در اين همايش نسبت به جنگ قیمتی شرکت‌های بیمه در ایران هشدار داد. محمدابراهیم امین با اشاره به شرایطی که در پساتحریم رویاروی صنعت بیمه کشور قرار دارد، گفت: شاید در وهله اول به سرمایه خارجی در صنعت بیمه چندان نیاز نداشته باشیم ولی منابع این صنعت می‌تواند به تأمین مالی کمک کند. امين افزود: گرچه همکاری با خارجیان مزیت‌هایی برای صنعت بیمه دارد اما چون تابه‌حال حضور آنها را در ایران ندیده‌ایم و اولویت‌های ما نیست.

زمانی که تحریم‌ها برداشته شود، بیمه‌گذاران بزرگ باید تمهیداتی را بیندیشند که از طریق بیمه‌های ایرانی پوشش‌های لازم ارائه شود. وی ادامه داد: چنانچه صنعت بیمه دوباره بخواهد به رویه سابق و پیش از تحریم‌ها بازگردد و با همان سطح به بازارهای خارج مراجعه کند، تمام تجربیات در دوران تحریم برای مدیریت ریسک و ارزیابی ریسک و صدور بیمه‌نامه‌ها و... بلااثر خواهد شد.رئیس کل بیمه مرکزی به رقابت شرکت‌های بیمه برای شکست قیمت‌ها اشاره و تأکید کرد: در صورت ادامه جنگ قیمتی، این آسیب بزرگ از امروز به فردا منتقل می‌شود.

وی با بیان اینکه مهم‌ترین عامل در توانگری مالی سرمایه شرکت‌های بیمه است، افزود: اکنون این سرمایه به چالشی در صنعت بیمه تبدیل شده است به‌گونه‌ای که شرکت‌های بیمه به دلیل بازده پایین قادر به پوشش همه ریسک‌ها نیستند. یکی از مصوبه‌های دولت، حداقل سرمایه برای تأسیس شرکت‌های بیمه را تعیین کرده، اما به دلیل عدم مشارکت سهام‌داران در افزایش سرمایه، این امر به چالش تبدیل شده و از طرفی بازده پایین صنعت بیمه نیز توجیه اقتصادی ندارد.شرق

نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: