کد خبر: ۸۷۴۵۶
تاریخ انتشار: ۰۰:۵۴ - ۰۹ آذر ۱۳۹۴ - 2015November 30
شفا آنلاین>جامعه پزشکی> سلامت> شرکت DNA4Life یک تست 249 دلاری را به شما پیشنهاد می‌دهد تا کمک کند در مورد ژن‌هایتان اطلاعات بیشتری به دست آورید و بدانید که کدامیک از آنها، شما را در معرض خطر بیشتر واکنش‌ منفی به بیش از 100 نوع بیماری رایج قرار می‌‌دهند
به گزارش شفا آنلاین، شرکت اینترلوکین ژنتیک Interleuki- Genetics هم یک تست 169 دلاری به فروش می‌رساند که ممکن است به شما کمک کند با انتخاب درست برنامه‌های رژیم غذایی و ورزش همخوان براساس پروفایل ژنتیکی‌تان، وزن بیشتری از دست دهید. کمپانی DNA-CardioCheck هم پیشنهاد کرده تست 450 دلاری این شرکت را بخرید تا روش قابل اعتمادی بیابید برای تعیین اینکه آیا شما در معرض خطر تشکیل لخته‌های خونی و به دنبال آن، بیماری‌های قلبی‌عروقی هستید یا نه.

       هر 3 این کمپانی‌ها در اوایل نوامبر 2015، نامه‌هایی را از سازمان غذا و دارو دریافت کرده‌اند مبنی بر اینکه مجوزهای لازم و مناسب را برای فروش تست‌هایشان به مصرف کنندگان ندارند. این آخرین نشانه‌ای است از این که مقامات نظارتی درباره چگونگی بازاریابی تست‌های DNA بوسیله کمپانی‌ها برای مقاصد سلامت، نگران هستند، زیرا گاهی اوقات آنها پزشکان را کاملا دور می‌زنند!

       دلیل خوبی برای نگرانی آنها وجود دارد: برای اغلب افراد، آنالیزهای ژنتیکی که امروزه در دسترس هستند، اطلاعات قابل‌توجهی در زمینه سلامت ارایه نمی‌کنند. تست‌های ژنتیکی می‌توانند به‌طور قابل‌اعتمادی روابط خانوادگی مانند آزمون پدری، یا میراث قومی یک فرد را مشخص کنند. آنها همچنین می‌توانند بگویند آیا افراد در معرض خطر بیماری‌های نادر خاص مانند سیستیک فیبروزیس که مستقیما به موتاسیون‌های ژنتیکی وابسته هستند، قرار دارند یا خیر و اینکه این خطر را به فرزندانشان منتقل می‌کنند یا نه. اما زمانی که در مورد اطلاعات مرتبط با سلامت مردم صحبت می‌شود، خصوصا در مورد وضعیت‌های رایج مانند بیماری‌های قلبی یا دیابت، ارزش تست‌های ژنتیکی بسیار کمرنگ‌تر و تیره‌تر می‌شود.


       یکی از متخصصان در این زمینه معتقد است: «در حال حاضر، تقریبا همه این تست‌ها مراحل اولیه خود را می‌گذرانند و ابزار بسیار مفیدی برای اشخاص به شمار نمی‌روند. این موضوع پیچیده است و کمپانی‌های این تست‌ها در تلاشند نشان دهند که تست‌ها ساده‌تر از آن است که تصور می‌شود، بنابراین دست و پا می‌زنند تا محصول خود را به فروش برسانند.»

       شرکت‌ها به روش‌های تبدیل داده‌های ژنتیکی به اطلاعات برای سالم ماندن یا مبارزه با بیماری‌ها، به مانند معادن طلا می‌نگرند. چند سال پیش، یک خبره در این زمینه تخمین زد نزدیک به 3000 تست موجود است و این صنعت با رشدی حدود 10 درصد در سال روبرو است. بسیاری از این تست‌ها فقط از طریق ارایه دهندگان مراقبت‌ قابل استفاده هستند

       سازمان غذا و دارو به این 3 کمپانی نگفته که فروش محصولات خود را متوقف کنند، بلکه این آژانس اشاره کرده که همه تجهیزات پزشکی باید از سد مراقبت‌های نظارتی بگذرند و از آنها خواسته اگر معتقدند نیازی به تائید سازمان‌های نظارتی ندارند، دلایل خود را ارایه دهند. جنیفر دورن Jennifer Doore- سخنگوی این سازمان می‌گوید: «سازمان غذا و دارو به‌طور فعال تست‌های ژنتیکی را که مستقیما به مصرف‌کنندگان فروخته می‌شود، تحت نظارت دارد تا مطمئن شود که آنها ایمن هستند و آنچه را که باید، انجام می‌دهد. بدون نظارت این سازمان، ایمنی و اثربخشی این دسته از تست‌ها تائید نشده و می‌تواند خطرات بالقوه‌ای برای افراد داشته باشد.» مارک کاربو Mark Carbeau، مدیر اجرایی کمپانی Interleuki- Genetics می‌گوید، محصول اصلی این شرکت، تستی است که خطر بیماری‌های لثه را پیش‌بینی کرده و از طریق دندانپزشکان به فروش می‌رسد. دیگر محصولات هم قابل فروش به مصرف کنندگان هستند، هرچند نیاز است یک متخصص پزشکی هم در این امر دخالت داده شود. آنها فکر می‌کنند اگر این تست‌ها به درستی کار کنند، ارزش واقعی برای جامعه پزشکی خواهند داشت.

       سابقا، سازمان غذا و دارو در مورد بازاریابی تست‌های ژنتیکی که مستقیما به افراد عمومی فروخته می‌شد، سختگیری‌های بیشتری نشان می‌داد. در اواخر سال 2013، این سازمان به کمپانی 23andMe دستور داد فروش تست‌های آنالیز ژنتیکی شخصی خود را متوقف کند. در ماه فوریه 2015، سازمان مذکور تست 23andMe را برای استفاده محدود تائید کرد. این تست مشخص می‌کرد آیا افراد حامل ژن سندرم بلوم Bloom، یک اختلال ژنتیکی نادر، هستند یا خیر. تا به امروز، سازمان غذا و دارو دیگر تست‌های این کمپانی را برای تعیین اینکه آیا افراد مختلف حامل موتاسیون‌هایی هستند که می‌توانند به فرزندانشان منتقل کنند، تائید کرده است.
یکی از خطرات فروش مستقیم تست‌های ژنتیکی موجود به مصرف کنندگان، آن است که افراد ممکن است در مورد بیماری‌هایی که عوامل خطر پیچیده‌ای دارند و بیماری‌هایی که فقط بوسیله یک ناهنجاری ژنتیکی ایجاد می‌شود، سردرگم شوند. در بعضی موارد هم مانند بیماری قلبی، سرطان یا دیابت، قسمت‌های زیادی از DNA یک شخص می‌تواند بر میزان خطر وی تاثیر بگذارد که همه آنها هم شناخته شده نیستند. فاکتور ژنتیکی فقط یک عامل است که همراه با دیگر عوامل محیطی تاثیر خود را گذاشته و فرد را به بیماری مبتلا می‌کنند.

       نکته مهم آن است که این تست‌ها باید از طریق پزشکانی به افراد رسانده شود که می‌توانند نتایج آنها را تفسیر کنند. مردم گاهی به شوخی می‌گویند، ژنوم 1000 دلاری وجود دارد که پشت آن تفسیر 1 میلیون دلاری قرار گرفته است.
Washingto- Post
نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: