کد خبر: ۸۶۴۶۳
تاریخ انتشار: ۰۳:۳۴ - ۰۱ آذر ۱۳۹۴ - 2015November 22
شفا آنلاین>بیمه و بانک> ایران به خوبی می داند اگر بانک های بزرگ جهان با ایران دوباره ارتباط برقرار کنند، پایان تحریم ها به معنای تجارت و سرمایه گذاری خارجی بیشتر است.

به گزارش شفا آنلاین به نقل از بی بی سی، همه شرکت ها و بانک های خارجی در از سر گیری روابط با ایران تردید دارند. رئیس کل بانک مرکزی ایران و چندین تن از مقامات بانکی دیگر این هفته برای ملاقات با همتایان اروپایی خود به فرانکفورت سفر کردند.

در جلسه عمومی در هفته یوروفاینانس ولی الله سیف گفت: "روابط کوتاه مدت بین ایران و شرکای جهانی در چشم انداز دراز مدت سودی ندارد و به همین منظور سرمایه گذاری در نظام بانکی از ضروریات است."

اما مذاکرات بیشتری بطور خصوصی بین مقامات بانکی و همتایان آنها صورت گرفت. تحریم های بین المللی تجارت، انرژی و نظام بانکی ایران هنوز بطور رسمی لغو نشده است و بانک های خارجی هراس دارند که این تحریم ها را نقض کنند.

زمانی که دو طرف به تعهدات خود پای بند باشند تحریم ها احتمالاً در ابتدای سال ۲۰۱۶ لغو می شوند.

مقامات مالی و قضایی آمریکا چندین بانک را بخاطر نقض تحریم های ایران، سودان و کوبا جریمه کرده اند که تا کنون بطور کلی ۱۴۰ میلیارد دلار طی ده سال گذشته از همین بابت پرداخت شده است. فقط بانک بی ان پی پاریباس ۹ میلیارد دلار جریمه شد.

اما ملاقات خصوصی مقامات بانکی تنها چالش بازگرداندن شرکای ایرانی و اروپایی درکنار هم نیست. مشکل داشتن رابطه سالم بعد از یک دهه جدایی است اما این خود به ترازنامه های بدون اشکال و سیاست های امن بستگی دارد.

همچنین بازگشت ایران به نظام بانکی یعنی ایران مطابق با استانداردهای جهانی عمل کرده است بطور مثال قوانین پولشویی و حداقل ملزومات رعایت شده که بانک ها را در برابر شوک های بزرگ جهانی محافظت کند.

۲۶ میلیارد دلار وام ناکارآمد در نظام بانکی ایران وجود دارد. برخی از مشتریان با استفاده از روابط خود توانسته اند بازپداخت مبالغ را به تاخیر بیندازند و برخی دیگر بخاطر رکود شرایط اقتصادی واقعاً قادر به اینکار نیستند. بانک مرکزی اعلام کرد وام های ناکارآمد ۲۰درصد از دارایی های بانکی را تشکیل می دهد.

از طرفی طولانی شدن روند لغو تحریم اقتصاد را به رکود کشیده است. مصرف کنندگان دست از خرید کشیده اند و انتظار افت قیمت و افزایش کیفیت کالاهای مختلف را دارند.

هیاتی که از سوی صندوق بین المللی پول به تازگی رهسپار ایران شد اعلام کرد انتظار دارد GDP کشور بین -۰.۵درصد و ۰.۵درصد در سال تا ماه مارس سال ۲۰۱۶ رشد کند. صندوق بین المللی پول می گوید اقتصاد ایران سال گذشته سه درصد رشد داشت و می تواند بعد از لغو تحریم پنج درصد رشد کند.

از طرفی بانک مرکزی هفته گذشته از بسته اقتصادی شامل اعطای وام و تزریق پول به اقتصاد خبر داد.

بانک های ایران تصویر جذابی برای انجام تجارت کشور ترسیم می کنند اما شرکای خارجی آنها به سیاست ها و ترازنامه نگاه می کنند تا مسیر اقتصاد برایشان روشن شود.
 
نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: