کد خبر: ۸۵۰۶۰
تاریخ انتشار: ۱۱:۴۹ - ۱۹ آبان ۱۳۹۴ - 2015November 10
وزیر بهداشت :
شفاآنلاین:جامعه پزشکی>وزیر بهداشت با بیان اینکه وزارت علوم در برخی رشته‌ها دانشجویانی را تربیت می‌کند که بازار کار آنها در اختیار وزارت بهداشت است، گفت: این تداخل باعث شده تا این افراد از ما طالب کار شوند.

به گزارش شفاآنلاین : سیدحسن قاضی‌زاده هاشمی  درمورد جلسه صبح امروز خود با محمد فرهادی وزیر علوم، گفت: متاسفانه بین دو وزارتخانه که بحث آموزش دانشجویان را برعهده دارند، تداخل‌هایی به وجود آمده و هر دو وزارتخانه دانشجویانی تربیت می‌کنند که نیاز وزارتخانه دیگر است.

وی افزود: یک مشکل جدی که در این بین وجود دارد این است که وزارت بهداشت برخلاف وزارت علوم افرادی را که تربیت می‌کند بازار کارشان را نیز تامین خواهد کرد؛ اما وزارت علوم با توجه به بخش خود وظیفه‌ای در تامین بازار کار برای فارغ‌التحصیلان ندارد.

وزیر بهداشت خاطر نشان کرد: افرادی را که ما تربیت می‌کنیم یا مرتبط با رشته‌های علوم پزشکی هستند از ما طلب کار دارند و به حق علاقه‌مند هستند که وزارت بهداشت در جهت کاریابی به آنها کمک کند.

هاشمی با بیان اینکه در وزارت علوم در برخی رشته‌ها دانشجویانی پذیرفته می‌‌شود که برای پذیرش آنها از وزارت بهداشت نظرسنجی نمی‌شود گفت: اگر این روند ادامه داشته باشد و نظر ما را برای جذب دانشجو جویا نشود بعدها دچار مشکل خواهیم شد.

وی ادامه داد: علاوه بر این افرادی که آموزش می‌بینند نیاز به آموزش‌های مهارتی نیز دارند و تنها آموزش نظری برای آنها کفایت نخواهد کرد؛ چرا که در آینده دچار مشکل می‌شود و این وزارت بهداشت است که با امکاناتی نظیر آزمایشگاه و بیمارستان می‌تواند به کسب مهارت به این افراد کمک کند.

وزیر بهداشت یادآور شد: در بعضی از رشته‌ها نیز مانند اقتصاد سلامت، تجهیزات پزشکی و ساخت بیمارستان، این وزارت بهداشت است که دانشجویانی تربیت می‌کند که بهتر است در وزارت علوم آموزش ببینند.

هاشمی درمورد نتیجه جلسه امروز گفت: کارگروهی 5 نفره تشکیل شد و از هر وزارتخانه نماینده معاونت آموزش و معاونت برنامه‌ریزی به همراه یک حکم حاضر خواهند بود و تا 22 آذر ماه که جلسه بعدی برگزار می‌شود مقدمات رفع این تداخل را فراهم خواهد کرد.

وی با بیان اینکه امیدوار است خروجی این جلسات رفع تداخل باشد، در پاسخ به این سوال که برای رشته روانشناسی بالینی به عنوان مهمترین رشته‌ای که دچار تداخل است چه برنامه‌ای دارید گفت: همه رشته‌ها در اولویت هستند و باید در پایان آذر ماه تعیین تکلیف شوند، رشته‌ای اگر بالینی باشد به این معنا است که با جان مردم سر و کار دارد و حتما باید تحت نظارت وزارت بهداشت باشد.

هاشمی تاکید کرد: اگر هم زیر نظر ما نمی‌روند حداقل باید مجوزها را از شورای گسترش وزارت بهداشت بگیرند.

وی درمورد دانشگاه‌های علمی کاربردی نیز گفت: از آنجایی که این دانشگاه‌ها بر اساس نیاز دانشجو جذب می‌کنند طبیعتا براساس اعلام نیاز ما دانشجوی پزشکی خواهند گرفت و اگر خلاف این موضوع عمل کنند به دو صورت مشکل ساز خواهد شد، اول اینکه ممکن است افرادی آموزش ندیده تربیت شوند که سلامت مردم و نظام سلامت را به خطر بیندازند و دوم اینکه اگر هم آموزش دیده باشند طالب کار هستند و اینگونه وزارت بهداشت را دچار چالش خواهند کرد.

وزیر بهداشت در پایان تاکید کرد: یکسری رشته‌های علوم پایه نیز مغفول مانده است که با وزیر علوم تصمیم گرفتیم از طریق شورای گسترش دو وزارتخانه نسبت به راه‌اندازی این رشته‌ها اقدام کنیم.فارس

نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: