کد خبر: ۸۳۷۲۵
تاریخ انتشار: ۱۶:۳۰ - ۰۸ آبان ۱۳۹۴ - 2015October 30
شفا آنلاین>سلامت>افتتاح بزرگترین بیمارستان هسته‌ای غرب آسیا در ایران، اهدای خون وزیر بهداشت در عاشورای حسینی،راه اندازی 120 مرکز اورژانس در کشور‌ از مهمترین اخبار وزات بهداشت در هفته گذشته بود.
به گزارش شفا آنلاین،در هفته‌ای که گذشت اخبار متعددی در حوزه سلامت منتشر شد.

افتتاح بزرگترین بیمارستان هسته ای غرب آسیا در ایران
در هفته ای که گذشت تاهم نامه همکاری بین شهرداری تهران، سازمان انرژی اتمی و وزارت بهداشت و آموزش پزشکی برای ساخت اولین بیمارستان فوق تخصصی هسته‌ای امضا شد در این مراسم صالحی رئیس سازمان انرژی اتمی ضمن اشاره به این که سازمان انرژی اتمی یک میلیون بیمار نیازمند تشخیصی و درمانی دارد که در حال ارائه خدمات به آنهاست، بیان کرد: در حال حاضر سازمان انرژی اتمی یک میلیون بیمار نیازمند به خدمات تشخیصی و درمانی دارد که در حال عرضه خدمات به آنهاست.

حسن هاشمی وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی با اشاره به وضعیت قبل از انقلاب که بسیاری از بیماران را برای درمان به خارج از کشور می‌فرستادند بیان کرد: قبل از انقلاب در کشور پزشکان هندی و بنگلادشی بسیار به چشم می‌خوردند و این باعث افتخار است که امروز در همه زمینه‌ها متخصصان و فوق تخصصان خانم و آقا داریم.

وی افزود: بیش از 400 میلیون نفر در منطقه در ساخت اولین بیمارستان فوق تخصصی هسته‌ای مورد هدف قرار دارند.


 اهدای خون وزیر بهداشت در عاشورای حسینی
دکتر حسن هاشمی با حضور در سازمان انتقال خون ضمن بازدید از این سازمان و اهدای خون خود در این باره گفت: مردم می‌توانند به جای روش‌هایی مثل قمه‌زنی و غیره که باعث آسیب‌رسیدن به عزاداران و وهن شریعت، خون خود را اهداء کنند. یکی از سنت‌هایی که در گذشته بوده حجامت بوده و حالا شکل مدرن همان اهدای خون است. هر کس با یک نیتی نذر می‌کند و ما انتظار داریم در طول محرم و صفر باشد.

وزیر بهداشت در این بازدید ضمن تاکید بر اهمیت فرهنگسازی اهدای خون در کشور ، خود نیز با حضور در پایگاه انتقال خون سازمان، خون اهدا کرد.


"وارنیش فلورایدتراپی" در 60 هزار مدرسه برای بیش از 7 میلیون دانش‌آموز 
دکتر حمید صمدزاده رئیس اداره سلامت دهان و دندان وزارت بهداشت با اشاره به اینکه همگام با طرح ارتقای سلامت دهان و دندان دانش آموزان سراسر کشور به منظور پیشگیری اصولی از پوسیدگی‌های دندانی، "وارنیش فلوراید تراپی" دانش آموزان در دو مرحله از آبان ماه امسال اجرا می‌شود، از آغاز"وارنیش فلورایدتراپی" در 60 هزار مدرسه برای بیش از 7 میلیون دانش‌آموز ابتدایی خبر داد و گفت: طرح ارتقای سلامت دهان و دندان دانش آموزان سراسر کشور جمعیت هفت میلیون و هفتصد هزار نفری مقطع اول تا ششم ابتدایی تحصیلی را پوشش می دهد.

ابلاغ دستورالعمل برگزاری هفته پیشگیری از مسمومیت ها به معاونت های غذا و دارو 
دکتر رسول دیناروند رییس سازمان غذا و دارو از ابلاغ دستورالعمل برگزاری هفته پیشگیری از مسمومیت ها به معاونت های غذا و داروی دانشگاههای علوم پزشکی سراسر کشور خبر داد و افزایش آگاهی مردم را بهترین راهکار پیشگیری از بروز مسمومیت ها عنوان کرد.

ضرورت توجه ویژه به تجهیز و فراهم کردن امکانات برای نظارت بر تولید مواد غذایی 
دکتر سید حسن هاشمی گفت:در آینده مقدار هزینه ای که دولت و مجلس باید برای سلامتی و درمان معلولیت مردم ناشی از نبود نظارت های دقیق پرداخت کنند بسیار بیشتر از آن میزانی است که در حال حاضر می توانند در جهت پیشگیری و رعایت استانداردها پرداخت کنند.


باید لیست بیماران خاص تحت پوشش بیمه‌ها در اختیار ارائه دهندگان خدمت قرار گیرد 
دکتر سید حسن هاشمی وزیر بهداشت ظهر یکشنبه در جلسه کارگروه سلامت الکتروینک با اشاره به مشکلات بیماران خاص در تایید نسخه های دارویی از سوی بیمه و دریافت آن از داروخانه های مشخص شده، خطاب به اعضای کارگروه خواهان چاره اندیشی سریع برای حل این مشکل شد و گفت: باید لیست بیماران خاص تحت پوشش بیمه‌ها در اختیار ارائه دهندگان خدمت نظیر داروخانه‌ها قرار گیرد.

سفر به شهرستان‌های استان فارس با هدف رفع مشکلات مناطق محروم صورت گرفته است 

وزیر بهداشت با بیان اینکه سفر به شهرستان‌های استان فارس با هدف رفع مشکلات مناطق محروم صورت گرفته است، گفت: پیشرفت‌ها در حوزه دارو و توسعه تخت‌های بیمارستانی در این استان چشمگیر بوده است.

تاخیر در ازدواج در سلامت مادر و نوزاد و همچنین باروری تاثیر دارد 
دکتر محمد اسماعیل مطلق در  همایش تبیین سیاست های کلی جمعیت مبتنی بر سلامت مادر و کودک برای ارتقای نرخ باروی کلی ضمن اعلام این که اساس بررسی‌های انجام شده از سال 85 تا 93 روند ازدواج در کشور رو به کاهش است ،گفت: رهبر معظم انقلاب در اردیبهشت ماه سال 93، چهارده بند در رابطه با افزایش جمعیت ابلاغ کردند که پنج بند آن مربوط به وزارت بهداشت است.

راه اندازی 120 مرکز اورژانس در کشور‌/ تأمین 2400 تخت آی.سی.یو 
دکتر آقاجانی معاون درمان وزارت بهداشت گفت: در طی امسال و سال آینده زیرساخت اورژانس با ساخت 120 مرکز اورژانس و 2400 تخت آی.سی.یو ارتقا خواهد یافت.پدافند غیرعامل یعنی ایجاد آمادگی در مواجه با بلایای طبیعی و غیرطبیعی که مهم‌ترین وظایف وزارت بهداشت در این بخش حفظ ایمنی، نیروی انسانی و زیرساخت‌ها است که از اهداف برنامه پنج ساله پدافند غیرعامل می‌باشد. 

آغاز ساخت بیمارستان دوم داراب 
دکتر سید حسن هاشمی با اشاره به مشکلات دولت در حوزه های مختلف گفت: پروژه هایی از دوره های گذشته بدون پشتوانه کلنگ خورده اند که توقعاتی را برای مردم ایجاد کرده است. وزیر بهداشت در سفر به شهرستان های شرق استان فارس از آغاز به کار ساخت بیمارستان دوم داراب نیز خبر داد.

مدیریت نظام سلامت باید هوشیار باشد‌/ حفظ منابع انسانی در اولویت قرار دارد 
دکتر آقاجانی معاون درمان وزارت بهداشت گفت: تجربه‌هایی که در جنگ‌های گذشته و عصر حاضر به دست آمده نشان دهنده نقش تعیین کننده پدافند غیر عامل است بحران‌های غیر طبیعی مثل جنگ با بحران‌های طبیعی تفاوت اساسی دارد اینکه چرا صدمات ناشی از جنگ متفاوت است این است که تحریم‌ها در زمان جنگ می‌تواند موجب تخریب زیر ساختها شود و لزوم ایمن سازی و نبود امکان دسترسی به کمک دیگران نیز از جمله این موارد است.

آمادگی وزارت بهداشت برای راه اندازی اورژانس هوایی در فسا 
دکتر سید حسن هاشمی در نشستی با حضور هیئت رئیسه دانشگاه علوم پزشکی فسا و نیز مسئولان و خیرین این شهرستان، با بیان اینکه برای اجرای کامل نظام ارجاع در برنامه پزشک خانواده نیازمند یک مدل بومی هستیم، گفت: از آغاز دولت یازدهم و طرح تحول سلامت شاهد نوسازی فضاهای بیمارستانی، توسعه خدمات و افزایش احترام به کرامت انسانی بیماران هستیم.

کاهش 85 درصدی مصرف غیرضروری برخی داروهای گرانقیمت
دکتر علی ماهر معاون فنی و برنامه ریزی وزارت بهداشت با بیان اینکه میزان داروها و خدمات غیرضرور در کشور زیاداست گفت: با فرستادن گایدلاین ها و با اقداماتی که به صورت پایلوت انجام شد توانستیم مصرف برخی داروهای گرانقیمت را تا 85 درصد کاهش دهیم.

تعرفه دار شدن 700 خدمت جدید پزشکی 
دکتر آقاجانی‌ معاون درمان وزارت بهداشت ‌درخصوص رویکرد وزارت بهداشت در موضوع کاهش هزینه های غیر ضروری گفت: از سال 94 از اقدامات اصلی وزارت درمان کنترل هزینه‌ها و‌ جلوگیری ‌از هزینه‌های غیر ضروری بوده است که جلساتی با دانشگاه‌ها داشته‌ایم که راه حل‌هایی به نتیجه رسیده و برخی هم در حال اجرا هستند.هم چنین حوزه تعرفه و نظام پرداخت 700خدمت جدید پزشکی تعرفه دار شده که به شفافیت عملکرد کمک کرده است.

تخصیص اعتبار برای حل مشکلات بهداشتی درمانی شرق استان فارس 
سید حسن هاشمی در بازدید از بیمارستان 96 تختخوابی در حال ساخت امام خمینی (ره) استهبان با بیان این که تخصیص اعتبار به استان ها در بازدید ها صورت نمی گیرد، گفت: حضور در شرق استان فارس به منظور تطبیق برنامه ریزی های انجام شده با گزارش های ارسالی از شهرستان ها است.  تخصیص اعتبار کافی برای رفع مشکلات بهداشتی درمانی رصد شده در شرق استان فارس نیز اتفاق می افتد.

لزوم تسریع در اتمام بیمارستان جدید استهبان برای ارایه خدمات شایسته به مردم 
دکتر سید حسن هاشمی بر لزوم تسریع در اتمام پروژه ساخت بیمارستان جدید در این شهرستان تاکید کرد و آن را گامی در راستای ارایه خدمات شایسته به مردم استهبان دانست و اظهار کرد: با اتمام ساخت بیمارستان جدید استهبان، کار تجهیز این بیمارستان با جدیت پیگیری می شود تا هر چه سریع تر به مرحله بهره برداری برسد. 

افزوده شدن 9 هزار پرستار به مجموعه کادر بیمارستانی 
معاون درمان وزارت بهداشت در بازدید از کلینیک فوق تخصصی بعثت رشت از افزوده شدن 9 هزار پرستار به مجموعه کادر بیمارستانی در راستای اجرای طرح تحول نظام سلامت خبر داد.

تجمیع بیمه‌ها ضرورت قانونی و مطابق برنامه توسعه است 
قائم مقام وزیر و معاون کل وزارت بهداشت درمان و آموزش پزشکی با تاکید بر این که تجمیع بیمه ها ضرورت قانونی و مطابق برنامه پنجم توسعه است، گفت: باید با همدلی و هماهنگی در پی اجرای قانون تجمیع بیمه ها باشیم و در این راستا سیاست های کلی نظام سلامت ابلاغی مقام معظم رهبری فصل الخطاب است.

بروز سکته حاد مغزی در ایران سالانه 20 تا 80 هزار مورد 
دکتر آقاجانی با بیان این که سکته مغزی از علل اصلی مرگ و میر و ناتوانی در سراسر جهان است، گفت: بررسی های انجام شده نشان می دهد بروز سکته حاد مغزی در ایران حدود ۲۳ تا ۱۰۰ مورد در یک صد هزار نفر (سالانه 20 تا 80 هزار مورد) است.

بهره برداری از بیمارستان جدید نیریز تا سال 96/مشکل حوزه سلامت کمبود زیرساخت است 
وزیر بهداشت، با ابراز امیدواری نسبت به بهره برداری از بیمارستان جدید شهرستان نیریز تا دو سال دیگر عنوان کرد: مشکل بزرگ در حوزه سلامت کشور کمبود زیرساخت ها است.

پای ثابت اعتیاد در آمار صعودی‌ مبتلایان به ایدز 
قائم مقام وزیر بهداشت در خصوص شیوع بیماری ایدز در ایران گفت: آمار مبتلایان به ایدز هر 3 ماه یکبار اعلام می‌گردد‌. با توجه به ملاحظات مذهبی که در ایران داریم و کنترلی که در موارد تزریقی انجام داده‌ایم خوشبختانه آمار بالایی درمقایسه با کشورهای مشابه نداریم ولی از آنجایی که هر یک مورد ابتلا به ویروس ایدز ممکن است بسیار از افراد را مورد تهدید قرار دهد، اهمیت موضوع برای ما بسیار بالا است.

بازرسی ویژه 2 هزار تیم بازرسی بهداشت محیط از بوفه مدارس 
مهندس محسن فرهادی گفت: باتوجه به شروع سال تحصیلی 94-95 به تمام بازرسان محیط دانشگاه های علوم پزشکی کشور آماده باش اعلام شده و یکی از اولویت های کاری آنان در سال جاری نظارت بر بهداشت محیط مدارس و اعزام تیم های بازرسی سیار به مدارس برای نظارت بر بوفه های مدارس اعلام شده است.

30 درصد سرطانها با چاقی مرتبط است/ضرورت رعایت اعتدال در مصرف مواد غذایی 
دکتر رضا ملک زاده معاون تحقیقات و فن آوری وزارت بهداشت، با بیا این که امروزه 30 درصد سرطانها با چاقی مرتبط است و رعایت اعتدال در مصرف مواد غذایی لازمه‌ی کاهش این آمار است، گفت : مراسم افتتاح آزمایشگاه تشخیص مولکولی مخاطرات غذا در یزد گفت: یکی از مهمترین اقدامات ما در وزارت بهداشت، تاکید بر سلامت غذایی مردم است که باید با روشهای علمی و دقیق مورد بررسی قرار گیرد.

رقم‌های نجومی اقدامات غیر ضروری پزشکی غیرکارشناسی است 
قائم مقام وزیر بهداشت گفت: در نظام بهداشت و درمان درصدی از منابع صرف اقدامات غیر ضروری می‌شود اما این رقم‌های نجومی که برخی افراد می‌گویند می‌توان با آن چندین بیمارستان ساخت کاملا غیر‌کارشناسی است.در کشور ما در سطح کوچک و متوسطی اقدامات غیر ضروری صورت می گیرد اما در اقتصادهای مختلف بهداشت و درمانی در کشورهای دیگر مثل آمریکا در حوزه اقتصاد بهداشت و درمان حدود 30 درصد منابع تلف شده وجود دارد. در نظام‌های بهداشت و درمان مناسب هم عموما حدود 10 تا 15 درصد منابع تلف شده وجود دارد.yjc

نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: