کد خبر: ۸۱۷۰۸
تاریخ انتشار: ۰۰:۴۴ - ۲۴ مهر ۱۳۹۴ - 2015October 16
شفاآنلاین>سلامت >جامعه پزشکی >در تحقیقات جدید دانشمندان ایرانی، تاثیر كلرهگزیدین بر بیوفیلم برخی باكتری های بیماری زای انسانی جدا شده از عفونت های بیمارستانی مد نظر قرار گرفته است و درباره احتمال مقاومت یافتن باکتری ها به واسطه تشکیل بیوفیلم هشدار داده شده است.
به گزارش شفاآنلاین:بیوفیلم ها جمعیتی از سلول های باكتری هستند كه با تولید پلیمر های خارج سلولی و ایجاد ماتریكس اگزو پلی ساكاریدی موجب اتصال برگشت ناپذیر باكتری ها به سطوح می شوند. ایجاد بیوفیلم باعث مقاومت باكتری نسبت به عوامل ضد میكروبی شده و می تواند به بروز مشكلات حاد در این زمینه منجر شود.

پژوهش صورت گرفته توسط متخصصان با هدف ارزیابی تشكیل بیوفیلم در برخی ایزوله های سودوموناس آئروجینوزا (13 مورد)، استافیلوكوكوس اورئوس (13 مورد)، انتروباكتر (13 مورد) و اسینتوباكتر (13 مورد) جدا شده از عفونت های انسانی بیمارستان الزهرا اصفهان انجام گرفت. جدایه ها با استفاده از آزمون های بیوشیمیایی تایید شدند و در ادامه حداقل غلظت مهار كننده (MIC) كلرهگزیدین و تاثیر آن بر روی رشد پلانكتونی و تشكیل بیوفیلم توسط این جدایه ها بررسی شد. تجزیه های آماری و رسم نمودار ها با استفاده از نرم افزار های SPSS نسخه ٢٠ و Excel انجام شد.

تحلیل داده های به دست آمده نشان می داد که همه جدایه ها (52 مورد) بیوفیلم تولید كردند. میانگین حداقل غلظت مهاركننده كلرهگزیدین برای باكتری های سودوموناس آئروژینوزا، استافیلوكوكوس اورئوس، انتروباكتر و اسینتوباكتر به ترتیب 001/ 0، 00013/ 0، 001/ 0 و 00003/ 0 گرم بر میلی لیتر بوده است.

 رشد پلانكتونی باكتری سودوموناس آئروژینوزا و انتروباكتر در حضور كلرهگزیدین در 60 درصد موارد در MIC 1/4 و در 40 درصد موارد در MIC 8/1 و برای باكتری های اسینتوباكتر و استافیلوكوكوس اورئوس 40 درصد موارد در MIC 4/ 1 و 60 درصد موارد در MIC 1/8 مهار شده بود. بیوفیلم در هیچ یك از رقت های MIC و MIC2 تولید نشد، و با كاهش رقت ضدعفونی كننده قدرت تشكیل بیوفیلم به شكل معناداری افزایش پیدا كرد.

متخصصان از این داده ها نتیجه گرفته اند که استفاده از كلرهگزیدین در غلظت های مناسب (MIC) می تواند از تشكیل بیوفیلم در گونه های مختلف باكتری های عامل عفونت های بیمارستانی جلوگیری كند اما دوزهایی از كلرهگزیدین كه كم تر از MIC هستند می توانند محرك تولید بیوفیلم باشند.
نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: