کد خبر: ۸۱۵۰۹
تاریخ انتشار: ۰۱:۵۴ - ۲۳ مهر ۱۳۹۴ - 2015October 15
شفا آنلاین>روانشناسی>مطالعات فراوان همواره نشان داده‌اند، بين سلامت فرزند و سبک و محيط زندگي پدر ارتباطي انکارناپذير وجود دارد.
به گزارش شفا آنلاین،مثلا، در مطالعه‌اي که سال قبل در ام‌ان‌تي منتشر شد، مشخص شده است که فرزنداني که پدر سيگاري داشته‌اند، بيش از بقيه بچه‌ها درخطر ابتلا به آسم قرار دارند.

اغلب مطالعاتي که تا امروز انجام شده است، بر اين موضوع متمرکز بوده که چگونه برخي محيط‌ها و سبک‌هاي زندگي بر برخي مولکول‌هاي خاص که با دي‌ان‌اي گره خورده‌اند، تاثير مي‌گذارند.

در آخرين مطالعه‌اي که انجام شده است، محققان به‌طور خاص در پي آن بودند که بفهمند آيا پروتئيني به نام هيستون که در اسپرم مردان نقش انتقال‌دهنده را دارد، در نسلي که قرار است از پدران سيگاري يا الکلي به‌وجود بيايد، چه نقشي مي‌تواند داشته باشد.

 محققان براي اين مطالعه موش‌هايي را پديد آوردند که پروتئين هيستون در آنها در روندي شبيه روندهايي که برخي تغييرات محيط‌زيست هم مي‌تواند در آن دخيل باشند، تغيير شکل پيدا کرد و سپس نوع رشد و ميزان زنده ماندن در آنها را بررسي کردند. اين تيم بعد از بررسي داده‌ها به اين نتيجه رسيد که اين موش‌ها نه‌تنها در زمان تولد دچار اشکال بوده‌اند، بلکه اسکلت آنها هم غيرطبيعي و ميزان ماندگاري‌شان هم از حد طبيعي کمتر بوده است. مهم‌تر آنکه اين تغييرات تا 2 نسل هم پايدار ماندند.

به ‌اين ‌ترتيب، تيم تحقيق در نهايت اعلام کرد، پدرها در سلامت فرزندان و حتي نوه‌هايي که قرار است به دنيا بيايند، نقشي مهم دارند. از آنجا که تغييرات شيميايي در پروتئين هيستون مي‌تواند تحت‌تاثير تغييرات محيطي ايجاد شود، با نگاه بر سبک و محيط زندگي پدران شايد بشود از برخي بيماري‌ها که مي‌توانند در چند نسل ماندگار بشوند، پيشگيري کرد.


نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: