کد خبر: ۸۱۴۹۱
تاریخ انتشار: ۱۴:۳۰ - ۲۲ مهر ۱۳۹۴ - 2015October 14
شفا آنلاین>اجتماعی>متأسفانه برخی از رفتارهای نادرست سبب ایجاد شک در فرد مقابل می‌شود و این امر باعث می شود که خانواده ها تا مرز جدایی پیشروی کنند.
به گزارش شفا آنلاین،علی باجلان مشاور خانواده  گفت: ما زمانی که شک را بررسی می کنیم به دو نوع شک اولیه و ثانویه می رسیم. در شک‌های اولیه فرد قبل از اینکه ازدواج کند با خود همراه داشته است و معمولاً مادران این قبیل افراد در مورد آنها می گویند: خیلی غیرتیه، خیلی متعصبه.
شک‌های اولیه، خود به دو دسته تقسیم می‌شود. دسته اول افرادی هستند که دچار اختلالات شخصیتی به نام سبک پارانوئید هستند. شخصیت پارانوئید کسی است که دائما به تمامی رفتار، کار، احساسات و اعمال دیگران مشکوک است و احساس می‌کند که تمامی اطرافیان به او دروغ می گویند. دسته دوم افرادی هستند که به دلیل شرایط محیطی و یادگیری که از اطرافیان داشتند به این شک دچار شدند و در همان اوایل از دوران ازدواج حتی در جلسه‌ی خواستگاری نیز از نوع صحبت این قبیل افراد می توان به وجود آن پی برد.

وی در ادامه گفت: شک اولیه به راحتی قابل شناسایی است، اگر زوجین زمان کافی را برای شناخت یکدیگر صرف کنند به شرطی که وارد فاز عاطفی دوران نامزدی نشوند این نوع شک به راحتی قابل شناسایی است.

باجلان تصریح کرد: نوع دوم شک های ثانویه است ، بدین معنی که فرد قبلا چنین رفتاری نداشته اما پس از گذشت مدتی از زندگی، این شک‌ها آغاز می شوند.
این قبیل از شک ها دلایلی دارند که عبارتند از: افرادی که اعتماد به نفس بسیار پائینی دارند، بدین معنی که فرد شکاک در مقابل همسر خود احساس حقارت و ضعف می‌کند و خود را لایق همسرش نمی داند در نتیجه به هر یک از رفتارهای وی مشکوک می‌شود زیرا طرز تفکر فرد شکاک این است که همسرش او را دوست ندارد و از او بالاتر است و دیگران نیز به راحتی می‌توانند با او ارتباط برقرار کنند. همین امر سبب روشن شدن شعله های شک در وجود او می شود.

وی بیان کرد: در جامعه‌ی ما باورهای غلطی مبنی بر اینکه با افزایش ثروت و ارتقاء و جایگاه و مقام شریک زندگی او تمایل به تجدید فراش پیدا می کند. این باورهای غلط سبب ایجاد شک در ذهن طرف مقابل می شود.

سومین عاملی که در ایجاد شک های ثانویه دخیل است سردی و طلاق عاطفی است بدین معنی که زن و شوهر بایکدیگر کاری ندارند و همین امر سبب ایجاد سردی و شک می شود.

وی در خصوص رفع شک‌های اولیه گفت: بهترین روش برای برطرف کردن شک اولیه مراجعه به خدمات روانپزشکی است زیرا اختلال شخصیت و سبک شخصیتی به راحتی قابل درمان نیستند.

باجلان در خصوص پیشگیری از شک‌های اولیه گفت: در جلسه ی خواستگاری باید در مواردی که طرف مقابل تأکید می کند دقت کرد، همچنین نحوه ی رفتار او هنگامی که به خارج از منزل و رستوران می رویم را نیز باید بررسی کرد. با بررسی این عوامل از ورود به زندگی زناشویی و بروز مشکلات جلوگیری می‌شود. اما اگر فردی وارد زندگی مشترک شد و متوجه  
شد که فرد قبل و بعد از ازدواج نیز به همان طریق شکاک است تنها راه حل آن ارجاع به روان شناس است.

باجلان در خصوص شک‌های ثانویه و یا شک هایی که محصول یادگیری هستند، گفت: از طریق انجام اقداماتی این شک را می توان برطرف کرد.
راه اول این است که صادق باشیم البته منظور صداقت محض نیست اما در مسائلی که مربوط به زندگی مشترک زوجین است و منافع را به خطر می اندازد حتما باید صداقت وجود داشته باشد. 

راه دوم بالارفتن اعتماد به نفس فرد شکاک است . هنگامی که اعتماد به نفس فرد شکاک بالا رود ذهن او از حساسیت و پیشگویی خارج می‌شود و به راحتی می‌تواند واقعیت ها را نظاره گر باشد و پیشرفت کند.

وی در خصوص راه سوم بیان کرد: نباید در مقابل قرارها و روابط اجتماعی همسرمان حساسیت زیادی داشته باشیم زیرا درغیر این صورت یکسری مشکلات بروز خواهد کرد.
باجلان گفت: من به تمامی افراد توصیه می کنم زمانی که وارد زندگی مشترک می شوید باید چشمهایتان را ببندید. اصلی در روانشناسی وجود دارد مبنی بر اینکه هنگامی که فرد وارد زندگی مشترک می شود نباید برخی مسائل را ببیند، نباید برخی را بشنود، برخی را نفهمد، برخی را نیز نگوید.

وی در خصوص روابط با دیگران گفت: برای روابط با دیگران باید حدو مرز تعیین کرد، این امر در خصوص افرادی که با حنس مخالف ارتباط دارند صدق می کند.

وی در ادامه بیان کرد: راه حل دیگر برای رفع شک بررسی نقطه‌ی آغاز شک می باشد.
تشخیص نشانه‌های آغاز شک فرایند درمان را آسانتر می کند. راه حل دیگر برای درمان شک این است که زوجین با یکدیگر صحبت کنند و خواسته ها و دلایل شک را به یکدیگر بگویند، اما متاسفانه زوجین با یکدیگر صحبت نمی کنند و یا اگر صحبت بکنند نیزبه دلیل عدم مهارت ارتباطی صحبت آنها بی نتیجه می‌ماند.

وی در پایان گفت: راه حل دیگر برای رفع شک شفاف سازی است برای مثال موبایل هریک از طرفین در دسترس هر 2 باشد تا زمینه بروز شک برای هریک ایجاد نشود. رعایت برخی نکات و روش ها سبب جلوگیری از ایجاد شک و رفع آن می شود.yjc
نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: