کد خبر: ۸۱۳۶۵
تاریخ انتشار: ۰۵:۲۰ - ۲۲ مهر ۱۳۹۴ - 2015October 14
شفا آنلاین>سلامت>نادر توکلي متخصص طب اورژانس و استاديار دانشگاه علوم پزشکي ايران است. علاوه بر اين‌ها مدتي‌ است که رياست مجتمع درماني حضرت رسول (ص) را بر‌عهده‌گرفته‌است.

به گزارش شفا آنلاین،او همچنين تجربه رياست بيمارستان شهداي هفتم تير و بيمارستان صحرائي دانشگاه علوم پزشکي ايران را هم برعهده‌داشته است. توکلي مهم‌ترين نقطه ضعف بيمارستان زير‌نظر خود را فرسوده بودن ساختمان‌ها مي‌داند. او همچنين از صحبت‌هاي اوليه در مورد خريد زميني براي توسعه بيمارستان خبر مي‌دهد.

از نظر شما نکته مثبت و منفي بيمارستان حضرت رسول چيست؟

ما به اين‌جا بيمارستان نمي‌گوييم. مجتمع‌ درماني و آموزشي رسول اکرم(ص) زيرمجموعه دانشگاه علوم ‌پزشکي ‌ايران است.

اين مرکز يک مجتمع عمومي ‌و تقريبا تمامي‌تخصص‌ها و فوق‌تخصص‌ها را دربردارد. از نکات مثبت اين بيمارستان مي‌توان به حضور بيش از 200 استاد هيات علمي‌که اکثرا در رشته‌هاي مختلف تخصصي تدريس مي‌کنند، اشاره‌کرد.

بخش آموزش کادر تخصصي، پزشکي عمومي ‌و فوق تخصصي شامل 3 دوره آموزش پزشکان عمومي‌( شامل کارآموز و کارورز)، آموزش پزشکان متخصص و دوره فوق‌تخصص، فلوشيپ و تکميلي مي‌شود.

بيمارستان حضرت رسول داراي سرويس‌هاي درماني در اکثر رشته‌هاي تخصصي است. بيمارستان چند بخش متفاوت باليني دارد که به ارائه خدمات اورژانس، خدمات سرپايي در کلينيک‌هاي تخصصي و اعمال جراحي مي‌‌پردازد. همچنين خدمات بستري بخش‌هاي ويژه در اين‌جا انجام مي‌شود.

در بيمارستان 29 بخش بستري وجود دارد که در آن 18 رشته تخصصي و فوق‌تخصصي ارائه خدمت مي‌کنند. وجود 70 درمانگاه تخصصي و فوق تخصصي‌هم بايد به ويژگي‌هاي مثبت اين مجتمع اضافه‌کرد.

750 تخت بستري و 150 تخت ستاره‌دار در بيمارستان وجود دارد که شامل تخت اورژانس، دياليز و مراقبت روزانه مي‌شود که در تشکيلات بيمارستاني نه ديده و نه برايش نيرو مشخص شده، اما عملا در حال ارائه خدمات هستند. 55 تخت اورژانس هم در بخش ديگر اين مجتمع به ارائه خدمات درماني مي‌پردازند. علاوه بر اين بايد گفت خيلي از جراحي‌هاي پيشرفته در اين‌جا در‌حال‌انجام است.

اين مجتمع تنها مرکز درماني در کشوراست که در آن جراحي بيماري‌هاي حرکتي و پارکينسون انجام مي‌شود. همچنين بيمارستان رسول اکرم (ص) سومين قطب علمي‌ دنيا در گوش و حلق و بيني است که اعمال جراحي کاشت حلزون شنوايي در آن هم انجام مي‌شود. در بيماري‌هاي حنجره و جراحي‌هاي چاقي هم يکي از مراکز اصلي در خاورميانه به‌شمار‌مي‌رود. در درمان بيماري‌هاي ستون فقرات هم يکي از مرکز اصلي است.

همچنين اين مرکز در جراحي‌هاي مفصل و فوق تخصصي ارتوپد اهميت دارد. در اين مرکز اتاق جراحي به عنوان اتاق جراحي درد وجود دارد براي افرادي که نمي‌ توانند جراحي انجام دهند. داخل اين اتاق‌ها فرد به صورت اندوسکوپيک (در حالي که بيمار کاملا هوشيار است) مورد جراحي قرار‌مي‌گيرد.

در گروه بيماري‌هاي چشم، کلينيک‌هاي فوق تخصصي چشم (شامل شبکيه، قرنيه، پلاستيک ، انحراف چشم، بيماري‌هاي عصب چشم و بيماري بدخيم چشم) يکي از مراکز قابل ارجاع است. در مورد اورژانس نيز بايد گفت، اين‌جا اولين اورژانس تخصصي بود که شروع به فعاليت کرد.

تنها مرکز پيوند کليه افراد بالغ و اطفال دانشگاه علوم اجتماعي ايران در اين مرکز است. اين‌ها قسمتي از خدمات درماني است که در اين بيمارستان انجام مي‌شود. همچنين بايد در ادامه به وجود شش مرکز تحقيقاتي اشاره کرد که جنبه توسعه فعاليت‌هاي پژوهشي را در دست دارند اشاره کرد.

شما به عنوان رئيس بيمارستان چه نقطه ضعف‌هايي در بيمارستان حضرت رسول اکرم (ص) مشاهده مي‌کنيد؟

يکي از ضعف‌ها اين است که پروژه طرح توسعه‌اي براي بيمارستان ديده نشده‌است. يعني بايد برنامه‌هاي 5 يا 10 ساله‌اي وجود داشته ‌باشد که بر مبناي آن بيمارستان توسعه پيدا مي‌کرد اما متاسفانه چنين چيزي وجود ندارد.

مگر با حضور وزير بهداشت کشور هفته گذشته ساختمان جديد بيمارستان را افتتاح نکرديد؟ آيا اين ساختمان جديد کافي نيست؟

حضور وزير به‌خاطر زمين جايگزين براي بيمارستان بود که خوشبختانه در رايزني‌هاي سال گذشته اين موضوع به جاي خوبي رسيد و مقام عالي وزارت نيز از موضوع توسعه بيمارستان حمايت کردند.

مسير براي جايگزين کردن يک ساختمان در حال هموار شدن است، چرا که در حال حاضر چهار ساختمان بيمارستان به شدت فرسوده‌اند و عمرمفيد بناهايشان طولاني است. اما از سويي ديگر برکات زيادي را اجراي طرح تحول سلامت براي بيمارستان داشته که با آن نفس تازه‌اي به کالبد بيمارستان دميده شده‌است.مهمترين بعد قضيه به خدماتي که بيماران و همراهان آن‌ها دريافت کردند، بر‌مي‌گردد. از زمان اجراي اين طرح مبلغ پرداختي از جيب بيماران به حداقل رسيده‌است.

مجتمع درماني حضرت رسول اکرم(ص) نيز تقريبا يکي از مراکزي است که به اعتراف وزارت بهداشت پرداختي از سوي بيماران آن کمتر از 6 درصد است. همچنين در اين مدت در بحث تجهيزات اتفاق‌هاي خوبي افتاده‌است. به‌طوري که مردم ديگر سرگرم تهيه تجهيزات نمي‌شوند. در اين مدت در کلينيک‌هاي ويژه هم به خوبي جلو رفتيم و در ارائه هتلينگ با بهسازي و نوسازي، توانسته‌ايم بهترين خدمات را ارائه کنيم.

در حال حاضر چالش اصلي، به کمبود نيروي انساني به خصوص پرستاران و زيرمجموعه آن بر‌مي‌گردد. ضريب اشغال بالاي تخت (بالاي 100 درصد ) باعث مي‌شود که نيروها همواره حداکثر توان خود را استفاده کنند و سيستم نيروي انساني را فرسوده و خسته کند. يک بيمارستان بهترين شرايط را زماني دارد که ضريب اشغال بين 70 تا 75 درصد را داشته باشد.

وقتي ضريب اشغال بالا رود فشار مضاعفي روي سيستم وارد مي‌شود و بر کيفيت ارائه خدمات اثرات منفي مي‌گذارد. از اين رو اين که با اين ضريب اشغال رضايتمندي 100 درصدي به‌دست بياوريم خيلي کار مشکلي است.

با توجه به صحبت‌هايي که داشته‌ايد قرار شده است زمين جديدي براي بيمارستان خريداري شود؟

بحث بيشتر اين است که بخش‌هايي از بيمارستان براي مثال بخش بستري به بيمارستان جديد منتقل شود و کارهاي سرپايي و کلينيکي در همين مجتمع بماند.

بيمارستان جديد قرار است کجا باشد؟

ضلع شمال شرقي بيمارستان.

بعد از طرح تحول سلامت فکر مي‌کنيد درآمد بيمارستان به گونه اي بوده که قدرت تجهيز وسايل بيمارستان را داشته باشيد؟

اگر بيمه‌ها همکاري لازم را داشته باشند مي‌توانيم اين کار را بکنيم. در حال حاضر مشکل اساسي همکاري نکردن بيمه‌ها براي ارائه خدمات است.

آخرين پرداخت ما به بهمن و اسفند سال گذشته بر‌مي‌گردد. اين موضوع در پرداخت حقوق و مزايا پرسنل هم موثر بوده‌است. عملکرد بيمه‌ها باعث مي‌شود نقدينگي بيمارستان کاهش يابد و ما ديگر نتوانيم به تعهداتمان عمل کنيم و خود به خود کيفيت ارايه خدمات پايين آيد.

ميزان مراجعه بيماران به بيمارستان شما بعد از اجراي طرح تحول سلامت تغييري کرده‌است؟

اعمال جراحي 30 درصد و مراجعه به اورژانس 15 درصد افزايش يافته است. مراجعه به کلينک‌هاي ويژه و درمانگاه‌هاي سرپايي هم با 40 درصد رشد روبرو بوده‌اند.

وزير، چندي پيش پيشنهاد اختياري شدن پرداخت طرح مبتني بر عملکرد را داده بود. بيمارستان حضرت رسول اکرم (ص) تصميم دارد اين طرح را اختياري کند؟

ما زير مجموعه دانشگاه هستيم و دانشگاه علوم پزشکي ايران تصميم گرفته به روش قديم اين طرح را اجرا کند. ما هم در ظاهر به روش قديم برگشتيم چرا که به نظر مي‌آيد مي توان از برخي مزايايي طرح پرداخت مبتني بر عملکرد کمک گرفت. سياست دانشگاه اين است که در 4 تا 5 ماه آينده به روش ادغامي ‌برسد که بتوان با آن روش جديدي را براي پرداخت به پرسنل ارائه کرد.

اين روش ادغامي به چه شکل است؟

بخش‌هاي بيمارستان را جدا جدا ببينيم و هر بخش را به مسئول آن بسپاريم. در اين صورت خود مسئول بخش بر عملکرد حوزه خود نظارت دارد و درآمد آن بخش را هم با نظارت توزيع مي‌کند.

اينگونه برخي بخش‌ها که مراجعه بيشتري دارند، درآمد بيشتري هم کسب مي‌کنند اما برخي ديگر ممکن است به حداقل درآمد هم نرسند.

ما نمي‌گوييم از همه درآمد آن بخش استفاده شود. بخشي از درآمد را بيمارستان ايجاد مي‌کند تا مسائل بهتر اداره شوند.

يکي از انتقاد‌هاي کارکنان مربوط به نپرداختن معوقه‌هاي پرسنل است. گفته مي‌شود که هر نفر بيش از يک ميليون تومان معوقه داشته است. علت تاخير در پرداخت اين معوفه‌ها چه بوده‌است؟

چون بيمارستان خودگردان است پرداخت مطالبات پرسنل به پرداخت مطالبات بيمارستان از بيمه بر‌مي‌گردد. بعد از طرح تحول سلامت، بيمارستان سه منبع درآمد پيدا کرد. سهم بيمه، سهم هزينه اي که مردم پرداخت مي‌کنند و يارانه اي که دولت مي‌دهد. اين‌گونه صندوق نقدي ما کاهش يافت و خدمتي که ما به شرکت‌هاي بيمه مي‌فروشيم، بخش عمده درآمد بيمارستان (برابر با 60 درصد) را شکل مي‌دهد. بيمه با تاخير مطالبات ما را مي‌پردازد و کسورات زيادي را هم به سيستم وارد مي‌کند. اين مسايل نه‌تنها ما، بلکه همه بيمارستان‌ها را شاکي کرده‌است.

به طور ميانگين چقدر زمان نياز است که يک بيمار به تخت خالي دست پيدا کند؟

در برخي از بخش‌ها آنقدر درخواست بستري زياد است که نوبت‌هاي ماهانه هم داده‌مي‌شود.

بستري‌هاي اورژانس در اولويت هستند. حدود 50 درصد از ظرفيت‌ تخت‌هاي خالي ما در اورژانس پر مي‌شود. 50 درصد از ظرفيت، براي جراحي‌هاي الکتيو است. بر اين اساس تمايل به بستري بالا رفته و بيماران مزمن که عمدتا از کانال اورژانس وارد مي‌شوند تخت‌هاي بيمارستان را اشغال مي‌کنند.

اگر اين قسمت خوب مديريت نشود، در بخش‌هاي الکتيو و اعمال جراحي ( به‌خصوص آن‌هايي که گردش سريعي دارند) مريض بيشتر بستري مي‌ماند و اصطلاحا گردش بيمارستان کم مي‌شود و بيماراني که جراحي‌هاي الکتيو دارند کمتر بستري مي‌شوند. بر اين اساس ما سياستي بنا گذاشتيم و سهميه اي براي بيماران اورژانسي و غير اورژانسي مشخص کرديم.

از کشور‌هاي ديگر هم براي درمان به بيمارستان مي‌آيند؟

درخواست‌هاي زيادي براي توريست‌درماني براي دريافت درمان‌هاي فوق تخصصي، به‌خصوص براي جراحي‌هاي چشم، لاپاراسکوپي و ... داشتيم، اما نتوانستيم با آنها قرارداد ببنديم.

چرا؟

به دليل کمبود فضا امکان ظرفيت ديگري نداريم. از اين رو بيمار خارجي مي‌تواند مستقلا و خارج از قرارداد وارد شود.

عمدتا از کشور‌هاي اطراف. عراق و اکثر کشور‌هاي همسايه.

درخواستي براي تاسيس همراه‌سرا براي بيماران شهرهاي ديگر داده‌ايد؟

متاسفانه شهرداري مصوبه‌هايي داشته که همراه‌سرا را تملک کند و در اختيار بيمارستان قرار دهد. اما هيچ همراه‌سرايي را به ما نداده‌است. يک جا نزديک به بيمارستان را پيشنهاد دادند که مالکيت آن مربوط به شهرداري باشد ولي آن جا کوچک و دور بود.

نزديک بودن آن به بيمارستان براي ما خيلي مهم است چرا که اگر نزديک نباشد کارايي لازم را نخواهد داشت. اخيرا با شهرداري منطقه دو تفاهم نامه اي نوشتيم تا مسائل را بررسي و در جلسات فصلي باشهرداري اين‌ها را تصويب کنيم.

موضوعي که با راه رفتن و مشاهده کردن در راهروهاي بيمارستان مي‌شود فهميد بار زياد روي دوش همراه است. همراه‌هايي هستند که تخت بيمار را جابه‌جا مي‌کنند و يا مجبور به تعويض پانسمان بيمار مي‌شوند. علت اين موضوع چيست؟

شما درنظر بگيريد مراجعه سرپايي اين جا روزانه به يک هزار و 500 نفر مي‌رسد. همه اين تعداد به همراه 700 بيماري که در اين جا بستري‌اند و 80بيمار بستري در اورژانس پيچيدگي‌هايي را ايجاد مي‌کند که حجم وسيعي از کار بر دوش نيروي انساني باشد. ما دو سال است که هيچ استخدام جديدي ‌نداشتيم. هر چقدر هم نيرو خارج شده، نتوانستيم فرد جديدي را جايگزين
کنيم.

چند نيرو جايگزين شود مشکل حل مي‌شود؟

دو مشکل در اين رابطه وجود دارد. يکي وارد شدن نيروي باکيفيت و دوم کميت نيروهاي مورد نياز. ضريب نياز پرستاري اين جا زير يک است و اين رقم بسيار کمي‌است. استاندارد برابر با 1.4 است. بيشتر عمده نيازمان در بخش تشخيص درمان است.

با توجه به اينکه مي‌گوييد بيمارستان قديمي‌است، چطوري مي‌توانيد هم ساختمان را تعمير و هم آرامش بيمار را تامين کنيد؟

تنها مسيري که ما توانسته‌ايم طي کنيم اين است که چندين هزار متر از اماکن را بازسازي کرديم اما هيچ خدمتي را تعطيل نکرديم. بخشي را که براي توريست درماني استفاده مي‌شد به عنوان پشتيبان گذاشته‌ايم که با تعمير هر بخش بيماران را به آن جا منتقل و دوباره جايگزين مي‌کنيم.

چرا ساختمان بيمارستان رسول اکرم (ص) اين اندازه پيچيده است؟

مسير اين بيمارستان در چهار ساختمان به هم الحاق شده است. اين باعث شده که ما نتوانيم مسير بستري را از سرپايي جدا کنيم. از طرفي 30 بخش بستري، 50 بخش کلينيک و پاراکلينيک فضا را پيچيده‌تر مي‌کند. با اين‌حال سعي کرده‌ايم فضا را ساده تر کنيم.

براي مثال ساختمان شماره يک را به درمان‌هاي سرپايي و اورژانس داديم و ساختمان شماره 2 و 3 متعلق به بخش بستري و جراحي است. شماره4 هم مربوط به بخش آموزشي و اتاق عمل است.

ما گردشکاري تعريف کرديم اما اين هم گردشکار منظمي‌نيست. اميدواريم با ساختمان جديد کل بخش بستري به آن‌جا منتقل شود. صحبت‌هاي اوليه براي بستن قرارداد مالکيت زمين جديد روبروي بيمارستان در حال حاضر انجام شده است و اميدواريم زودتر اين اتفاق رخ دهد.

روزانه چند نفر وارد اورژانس مي‌شوند؟

ورودي اورژانس اين‌جا بين 150 تا 200 نفر است اما بيش از يک سوم تا يک چهارم آن بيماران آمبولانس‌هاي 115 است. چرا که يکي از 10 مرکز اصلي ارجاع بيماران اين آمبولانس ها به شمار مي‌رود.

نمره شما به بيمارستان چند است؟ از هر نظر؟

با توجه به اينکه مشکلات زيادي وجود دارد نمي‌شود نمره مطلقي داد. حجم مراجعه بالاست و به اين خاطر نمي‌توانم نمره بيست را بدهم. شايد اگر ضريب اشغال بيمارستان ?? درصد بود نمره بهتري مي ‌دادم. به نظر من نمره بيمارستان ?? است چرا که هنوز براي بهتر شدن ظرفيت زيادي دارد.سپید

نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: