کد خبر: ۸۱۰۸۸
تاریخ انتشار: ۰۳:۴۰ - ۲۰ مهر ۱۳۹۴ - 2015October 12
شفا آنلاین>جامعه پزشکی>سلامت >بعد از انقلاب اسلامي ايران، يکي از مهم‌ترين مشکلاتي که دانشگاه‌ها در حوزه پزشکي با آن روبرو شدند، گسترش بي‌رويه دانشگاه‌ها و وجود بي‌برنامگي در برخي از رشته‌ها بوده است.
به گزارش شفا آنلاین، با توجه به اينکه پزشکي رشته‌اي است که باجان انسان‌ها سروکار دارد و نمي‌توان به‌سادگي از آن گذشت. اگر به گذشته نگاه کنيم، 37 سال پيش تنها پنج مرکز تربيت دانشجوي پزشکي وجود داشت اما در حال حاضر دانشکده‌هاي بسياري در سراسر کشور وجود دارد.

وزير بهداشت به آسيب‌رساني گسترش بي‌رويه دانشگاه‌ها اشاره کرد و گفت: «با تصويب مصوبه‌اي در شوراي عالي انقلاب فرهنگي، جلوي اين امر گرفته شد و بر همين اساس هر استان يک دانشگاه داشته باشد و ساير دانشگاه‌هايي که از قبل وجود داشتند به‌صورت اقماري باشند، درعين‌حال توسعه‌اي هم نداشته باشند.»

سيد حسن هاشمي با تأکيد بر لزوم تقويت بخش خصوصي در حوزه علوم پزشکي گفت: «شايد ضرورت دارد که بخش خصوصي برخلاف گذشته که موانعي براي حضورش در حوزه آموزشي وجود داشت در اين حوزه تقويت شود. درست نيست افراد با صرف هزينه‌هاي زياد و مشکلات اجتماعي متعدد، مشغول به تحصيل شوند و بايد اجازه داد افرادي که در جامعه پزشکي هستند بتوانند دانشگاه‌هايي داير کنند تا شايد بتوان از امتزاج دانشجوي پولي و غير پولي جلوگيري کرد.»

وي معتقد است که يکي از اصلاحات بزرگ در حوزه آموزشي توجه به کيفيت است: «قدم اول اين موضوع پرهيز از گسترش دانشگاه‌هاست که به‌صورت سليقه‌اي در برخي شهرها اتفاق افتاده است که خوشبختانه در اين دولت از آن پيشگيري شد.»

وزير بهداشت طول دوره برخي رشته‌هاي تخصصي را زياد دانست: «بردهايي که در کشور وجود دارند، تأثيرگذارند. ما فکر مي‌کنيم تربيت دانشجوي پزشکي، متخصص و به‌ويژه فوق تخصص در کشور بسيار گران و طولاني‌مدت است و بايد در برخي رشته‌ها طول دوره کاهش يابد و در برخي رشته‌هايي که داوطلب کمتري دارد بايد طرح را با دوره ادغام کنيم تا استقبال بيشتري از آن‌ها وجود داشته باشد.»

وي با اشاره به لزوم بازنگري در برخي رشته‌ها گفت: «اين کاري است که در دنيا انجام‌گرفته است و در کشوري مانند آمريکا تربيت متخصص و فوق تخصص به اين ميزان گران نيست. ما که در طب اکثراً مدل آمريکايي را دنبال مي‌کنيم بايد در طول دوره نيز يک بازنگري داشته باشيم.»

 وزير بهداشت با اشاره به موضوع نيروي انساني، طرح نيروي انساني را اجباري غيرمنصفانه دانست و افزود: «کشور در يک دوره به دليل نياز شديد مجبور بود چنين قانوني را وضع کند اما در درازمدت با اجباري که اخيراً ايجادشده و 30 درصد جمعيت دانشگاه‌ها بايد افراد بومي باشند شايد بتوان مشکل طرح نيروي انساني را در يک پروسه 10 تا 15 ساله حل کرد.»سپید


نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: