کد خبر: ۸۰۴۵۴
تاریخ انتشار: ۰۳:۴۳ - ۲۱ مهر ۱۳۹۴ - 2015October 13
شفا آنلاین>روانشناسی>افسردگي فصلي، نوعي از اختلال افسردگي است که در فصل پاييز و زمستان شيوع پيدا مي‌کند.
به گزارش شفا آنلاین،پژوهش خاصي در حال حاضر انجام نشده که چه کساني دچار اين اختلال مي‌شوند. ممکن است افرادي که از گذشته داراي بيماري افسردگي هستند يا اشخاصي که در هيچ دوره‌اي به اين بيماري مبتلا نشده‌اند، دچار افسردگي فصلي شوند.

اين نکته را بايد توجه داشت که هر غم و اندوهي در اين دو فصل به معناي اينکه ما دچار اختلال افسردگي فصلي شده‌ايم، نيست. ما انسان‌ها ممکن است يکي دو روزي بنا به دلايل مختلفي ناراحت، غمگين و بي‌حوصله باشيم يا به عبارتي دمق که اين بدان معنا نيست، ما دچار افسردگي شده‌ايم.

 اما اگر در کنار اين موارد، يکسري علائم ديگر باشند، آن هنگام بايد توجه ويژه‌اي داشته باشيم که شايد ما به اين بيماري مبتلا شده‌ايم. اگر فرد چند مورد از خصوصياتي چون افزايش خواب، علاقه شديد به خوراکي‌هاي شيرين، نداشتن انرژي، از دست دادن تمرکز و تزلزل در قوه تصميم‌گيري به همراه غمگيني و اندوه داشته باشد به‌طوري که کارکردهايش از منظر شغلي، کاري و خانوادگي با اختلال روبه‌رو شود، پس احتمال اينکه فرد دچار اين نوع افسردگي شده، بسيار زياد است.

گاهي اوقات برخي از افراد با خود مي‌گويند اين بيماري موقت است، خودش خوب مي‌شود و نيازي به درمان ندارد که باور غلطي است. افسردگي فصلي قطعا به درمان نياز دارد. سوال اينجاست که فرد نياز به روان‌درماني دارد يا دارودرماني؟ در پاسخ بايد گفت که کساني که به اين اختلال دچار مي‌شوند به‌دليل آنکه نقش بيولوژيکي در به وجود آمدن اين بيماري پررنگ‌تر از ساير افسردگي‌هاي ديگر است، نياز به دارودرماني دارد. برخي از افسردگي‌ها ممکن است در واکنش به يک اتفاق، موج‌هاي خانوادگي، شکست‌هاي عاطفي و... به وجود آيد که با روانکاوي و روان‌درماني روي باورها، عقايد و گذشته فرد جواب مي‌دهد و فرد درمان مي‌شود، اما افسردگي فصلي چون جنبه زيست‌شناختي است، دارودرماني بهترين روش درمان است. پس بهتر است که فرد براي معالجه از روان‌پزشک کمک گيرد.

يکي ديگر از ابهامات اين نوع افسردگي، شايع بودن آن در زنان است و بايد دليل آن را در اين دانست که کلا بيماري افسردگي در ميان زنان بيشتر از مردان است و طبق آمارها زنان دو برابر بيش از مردان داراي اين اختلال خلقي هستند و چون افسردگي فصلي، نوع ديگري از افسردگي است پس به همان ميزان در زنان هم بيشتر ديده مي‌شود.


سيدوحيد شريعت

روان‌پزشک


نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: