کد خبر: ۸۰۳۰۱
تاریخ انتشار: ۱۳:۱۷ - ۱۳ مهر ۱۳۹۴ - 2015October 05
شفا آنلاین>جامعه پزشکی >سلامت>روشي که براي بيهوشي در عمل جراحي فک و صورت در بيمارستان بوعلي مورد استفاده قرار گرفت، بيهوشي عمومي بوده که Total IV anesthesia نام دارد.
به گزارش شفا آنلاین،چراکه بيمار بايد ساعت‌هاي طولاني بيهوش باشد و در عين حال بعداز اتمام جراحي به راحتي هوشيار شود. با طولاني شدن اعمال جراحي، داروها انباشته شده و اثر تجمعي دارد. بعدازاينکه دارو قطع مي‌شود، يعني جراحي پايان پيدا مي‌کند، هنوز مقدار زيادي دارو در بافت‌هاي مختلف بدن باقي مانده که ذخيره شده است و در خون آزاد شده است که منجر به بيهوش ماندن بيمار مي‌شود.

 زمانيکه جراحي با اين روش انجام بگيرد دارو به ميزان کمتري ذخيره شده و اثر آن کوتاه شده و بيمار سريع تر به هوش مي‌آيد. مخصوصا در جراحي‌هايي که با دهان و راه تنفسي بيمار سروکار داريم، زود هوشيار شدن و تنفس عميق فاکتور مهمي است.

چراکه مشکلات تنفسي بعداز عمل جراحي رايج است. لذا به اين صورت تنفس وي پايدار مي‌ماند. جراحي فک و صورت در ناحيه سر و گردن است. دراين نواحي خون و عروق زيادي وجود دارد. لذا جراحي سخت است. با دست بردن به هر بخشي مقدار زيادي خون خارج مي‌شود. بنابراين خونريزي منجر به صعوبت کار جراح شده و ممکن است، نتيجه‌اي را که به دنبال آن هستند، حاصل نشود. لذا کنترل فشار خون و پايين نگه داشتن آن در حين جراحي بسيار مهم است. " افت فشار خون با کنترل" اعمال جراحي با مدت طولاني را مقدور مي‌کند. با پايين نگه داشتن فشارخون، هم بدن گرما را از دست نمي‌دهد و هم اينکه خون به سطح پوست حرکت نمي‌کند. در نتيجه تبادل گرمايي کمتر صورت مي‌گيرد.

وقتي بيمار بيهوش است، گرمايي توليد نمي‌کند، اما بايد مراقب بود که گرماي موجود را هم از دست ندهد، چراکه بيماري که به هوش بيايد و دماي بدنش 35 درجه سانتيگراد باشد، نه تنها هوشياري خود را به دست نمي‌آورد، بلکه بسياي از اعمال فيزيولوژيک وي نيز مختل مي‌شود. جراحي فک و صورت مذکور 18 ساعت به طول انجاميد.

نيازي به تزريق و انتقال خون نبود. زيرا خونريزي در حداقل نگه داشته شد. ويژگي ديگر جراحي‌هاي طولاني مدت اين است که در طول مدت عمل مايعاتي به بدن بيمار مي‌رسد که انرژي موردنياز تامين شود. همچنين کنترل قندخون، الکتروليت‌ها، سديم و پتاسيم و سيستم ادرار و کليه‌ها، PH خون و... در حين جراحي ضروري است. با اين اوصاف، بيماري که ساعت‌هاي زيادي بيهوش مانده است، به سختي هوشيار مي‌شود. اما بيمار مذکور که مورد جراحي فک و صورت بود، بعداز 18 ساعت بيهوشي و در حالي‌که پزشکان پانسمان وي را به اتمام مي‌رساندند، به هوش آمد.


فرشيد غلامي

سرپرست تيم بيهوشي
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۰
انتشار یافته: ۱
همكلاسي
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۷:۳۵ - ۱۳۹۴/۰۷/۱۳
0
0
افرين به اقا فرشيد گل، فقط اميدوارم جراحان قدر كار شما را بدانند؟!
نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: