شفا آنلاين : كارشناس ارشد گروه حقوق و اخلاق زيستي پژوهشگاه ابن سينا با تاكيد بر اين كه موضوع اتانازي بايد از وجوه مختلف مورد بررسي قرار گيرد گفت: اتانازي فعال هيچ گاه در كشور وجود نداشته است.
به گزارش شفاآنلاين ، كتر اميرحسين خداپرست ، با بيان اين مطلب افزود: مخالفان اتانازي دلايل مختلفي دارند به عنوان مثال به اعتقاد اين مخالفان مالكيت بر بدن از آن خداست و امكان پايان دادن به حيات بايد از طرف خداوند وجود داشته باشد و اتانازي همانند خودكشي غيراخلاقي است. به گفته وي، برخي مدافعان كليساي كاتوليك اين امر را مانع پيشرفت علوم پزشكي ميدانند و معتقدند چنانچه خطاي پزشكي صورت گرفته باشد، با از بين رفتن بيمار چنين خطايي ناديده گرفته خواهد شد. همچنين مخالفان اتانازي تقسيم بنديهاي اتانازي را غيراخلاقي دانسته و طول مدت زندگي را يك ارزش ميدانند.
كارشناس ارشد گروه حقوق و اخلاق زيستي در ادامه افزود: موافقان اتانازي ارزش زندگي را ذاتي ندانسته و ميزان كيفيت زندگي را ارزشمند ميشمارند و معتقدند در زندگيهاي نباتي صرف اينكه برخي ارگانهاي حياتي بدن كار ميكنند دليلي بر كيفيت زندگي بيمار نيست و او ديگر فاقد هويت انساني شده است. به اعتقاد برخي موافقان اتانازي نيز هر انساني مالك بدن خويش است و در برخي شرايط خاص نيز ميتواند در زمينه قطع حياتش تصميمگيري نمايد.
دكتر خداپرست لزوم بهرهمندي از انسجام در تصميم گيريهاي مرتبط با اين حوزه را راهكاري اساسي دانسته و تاكيدكرد: همانند قوانين مربوط به سقط جنين بايد متناسب با آغاز و پايان حيات انساني تصميم گيريها در زمينه اتانازي نيز هماهنگ شود. ضمن اينكه در زمينه اين مهم نميتوان فارغ از بحث مقولات اخلاق زيستي تصميمگيري كرد و در اين امر بايد هويت انساني در اولويت قرار گيرد.