کد خبر: ۸۰۲۱
تاریخ انتشار: ۰۰:۲۲ - ۰۵ آبان ۱۳۹۲ - 2013October 27
شفاآنلاين : متخصص اخلاق پزشكي و نخستين دانش آموخته رشته دكتراي تخصصي اخلاق پزشكي در كشور بابيان اينكه  اتانازي بيشتر در حوزه اخلاق عمومي مطرح است گفت: فعلاً برگشت‌ناپذيري، شاخص صحيحي براي اتانازي محسوب نمي‌شود. حال آن‌كه اتانازي حيوانات امري پذيرفته شده است و در كشورما هم به صورت سنتي انجام مي‌شود
به گزارش شفا آنلاين ،دكتر احسان شمسي گوشكي، در ادامه با بيان اين مطلب افزود: در برخي كشورها كه اتانازي قانوني است، موسساتي كه اغلب از سوي غيرپزشكان اداره مي‌شود عهده‌دار اين امر هستند و توقف زندگي بيمار از سوي پزشكان در بيمارستان انجام نمي‌شود. به گفته متخصص اخلاق پزشكي اصولاً بحث اتانازي در حوزه پزشكي نمي‌تواند امري موجه باشد زيرا اين عمل از طريق ساير افراد هم امكان پذير است. به گفته وي پزشكان مي‌توانند احتمال بازگشت يا ميزان باقيمانده عمر بيمار را تشخيص دهند ولي نمي‌توانند دستور توقف زندگي بيمار را صادر كنند. دكتر شمسي گوشكي درباره «اتانازي» غيرفعال نيز گفت: اصولاً مفهومي به نام اتانازي غيرفعال وجود ندارد و اين‌كه به اقداماتي همانند قطع يا عدم شروع درمان‌هاي نابجا، اتانازي غيرفعال گفته مي‌شود درست نيست و يك سوءتفاهم زبان شناسانه است. در واقع اين اقدام‌ها، اجراي روند طبيعي مرگ هستند نه قطع زندگي و در اين حالت بيمار در روند غيرقابل بازگشت مرگ قرار گرفته است. به اعتقاد اين متخصص اخلاق پزشكي بايد به روال طبيعي مرگ احترام گذاشت و مداخلات پزشكي نبايد در مراحل پاياني حيات بدون اين‌كه تأثير درماني خاصي مترتب باشد سبب به هم خوردن آرامش بيمار شود و در همين زمينه هم احكام شرعي و مذهبيون نيز هنگامي كه بيمار در حال احتضار است پيشنهاد مي‌كنند با خواندن آيات قرآن مجيد اين روند را راحت‌تر كرده تا بيمار به سرعت از آن وضعيت عبور كند.  
نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: