کد خبر: ۷۹۶۴۵
تاریخ انتشار: ۰۴:۱۰ - ۱۵ مهر ۱۳۹۴ - 2015October 07
شفا آنلاین>بیمه و بانک>توافقی که در تابستان سال جاری در رابطه با برنامه هسته ایران امضا شد هنوز یک گام بزرگ دیگر پیش از بازگشت ایران به اقتصاد جهان در پیش دارد. با اینحال سرمایه گذاران در حال آماده شده برای لحظه لغو تحریم ها و از سر گیری تجارت هستند.

به گزارش شفا آنلاین، به نقل از فایننشال تایمز، بر اساس توافق هسته ای تحریم های انرژی، اقتصادی و امور مالی و بانکی اعمال شده از سوی آمریکا و اتحادیه اروپا به شرط پای بند بودن ایران به توافق لغو می شوند یعنی زمانی که ایران ثابت کند مطابق با محدودیت های تعیین شده برنامه هسته ای حرکت کرده است.

این لحظه در نیمه نخست سال آینده میلادی انتظار می رود که در آن میلیاردها دلار دارایی ایران آزاد می شود و صادرات نفت افزایش می یابد.

افرادی که تجربه انجام تجارت با ایران را دارند علاقه بخصوصی به آزاد شدن شرایط تجارت با این کشور دارند یکی از مدیران سرمایه گذاری تهران می گوید: "همه سری به ایران می زنند." اما همچنین ادامه می دهد که این جمعیت سرمایه گذار خارجی با احتیاط رفتار می کنند.

با توجه به مدتی زمانی که حصول توافق و مذاکرات بین ایران و قدرت های غرب ادامه داشت، سرمایه گذاران دمای آب را آزمایش کرده و بعد شیرجه می زنند.

به گفته معاون یک شرکت تحقیقاتی ایران و اروپا "فعالان بزرگتر، احتیاط بیشتری از نظر میزان ملموس بودن پیشرفت به خرج می دهند. برخی از آنها در حال بررسی این موضوع هستند که با چه سرعتی می توانند شروع به فعالیت کنند اما برای عقد قرارداد خلاف میلشان بسیار کند و با احتیاط رفتار می کنند."

یکی از رویدادهای کلیدی که همه منتظر رخ دادن آن هستند لغو تحریم های بانکی است به دلیل زیاد بودن تحریم ها و پیچیدگی بانک های غربی مدت زیادی زمان را برای احساس امنیت نیاز دارند بسیاری از شرکت های تجاری و صنعتی علاوه بر موسسات مالی شرایط را تحت نظر دارند اما هنوز اتفاق مهمی نیفتاده است.

گروه سرمایه گذاری فیروزه در ایران که در حال شروع مشارکت با Charemagne است می گوید در ۱۸ ماه گذشته میزبان ۱۳۰ هیات تجاری بوده است.

رامین ربی مدیر ارشد این شرکت می گوید "بزرگترین شرکت های مالی و چند ملیتی بلافاصله نمی آیند شاید در یکی دو سال آینده از آنها خبری شود. آنها نیاز به نوعی ضمانت از خزانه داری ایالت متحده دارند که مطمئن شوند هیچ خط قرمزی را رد نمی کنند."

فعالان بازار می گویند شرکت های نفت و گاز و موسسات مالی بزرگتر می خواهند نسبت به ورود به ایران ابراز تمایل کنند اما در عین حال نمی خواهند ریسک بزرگی به گردن بگیرند.

علاوه بر انتخابات ریاست جمهوری آینده در آمریکا و دیدگاه های جدید و ترس از نهایی نشدن این توافق یا حتی تشدید محدودیت های بانکی ریسک هایی هم از طرف ایران متوجه فعالیت های بالقوه اقتصادی است.

بر اساس آمار ایران چهارمین ذخایر بزرگ نفت و بزرگترین ذخایر گاز جهان را دارد. همچنین هزینه تولید در ایران پایین تر است با این وجود در زمان تحریم و انزوا از جامعه بین المللی شرکت های داخلی و پشتیبان های سیاسی آنها نمی خواهند جایگاه به دست آورده را تقدیم گروه دیگری کنند.

مشخص است که ایران نیاز به به روز رسانی ماشین آلات، توسعه زیرساخت ها و معدن کاری دارد اما فقط پول اینکارها را انجام نمی دهد ایران با این حجم ذخایر پول زیادی دارد اما تخصص حرف اول را می زند.

از طرفی اینکه ایران فقط بعنوان یک فرصت نفتی در نظر گرفته شود اشتباه است. امسال صادرات غیر نفتی ایران برای نخستین بار افزایش یافت بنابراین تراز تجاری مثبتی حتی بدون نفت در آن وجود دارد. شاید بتوان گفت ایران متنوع ترین و خودکفاترین اقتصاد جهان است. اخبار بانک

همه اینها سرمایه گذاران را در شرایط دشواری قرار می دهد که باید منتظر روز اجرای توافق باشند و در عین حال سریع وارد شوند. اما به توصیه کارشناسان برای بهره برداری بهتر از این شرایط و "اولین بودن" این سرمایه گذاران باید در ایران حضور فیزیکی داشته باشند.اخبار بانک
 




 
 
 


نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: