کد خبر: ۷۹۵۰۶
تاریخ انتشار: ۰۰:۱۸ - ۱۵ مهر ۱۳۹۴ - 2015October 07
شفا آنلاین>سلامت>مطالعه‌ای جدید نشان می‌دهد که جلوگیری از رسیدن نور به مخلوط تغذیه‌ای که از طریق تزریق وریدی وارد بدن نوزادان نارس می‌شود می‌تواند سبب کاهش احتمال مرگ آنها شود.
به گزارش شفا آنلاین،نوزادان نارس که در بازه بین 26 تا 31 هفتگی بارداری متولد می‌شوند به خاطر آماده نبودن سیستم گوارش باید مواد مورد نیاز خود را از طریق تزریق وریدی تامین کنند. این شیوه تغذیه می‌تواند به جلوگیری از برخی مشکلات بالقوه نظیر کارکرد نامناسب ریه‌ها و کلیه‌ها جلوگیری کند.

در هر صورت تردیدی نیست که تغذیه وریدی برای ادامه حیات نوزدان نارس ضروری است، زیرا این مخلوط انواع پروتئین، چربی و قند مورد نیاز بدن نوزاد را تامین می‌کند و شرایطی مشابه رشد در رحم را برای او ایجاد می‌کند.

اما نکته جالب اینجاست که قرارگیری این مواد در معرض نور سبب تولید انواع اکسیدان در آنها می‌شود و از آنجا که سیستم ایمنی بدن نوزادان هنوز تکامل نیافته، این مواد می‌تواند مرگبار باشند.

ویتامین B2 و برخی مواد الکترون دهنده نظیر ویتامین C و اسیدهای آمینه در محلول مولتی ویتامین با هم واکنش می‌دهند و سبب تولید انواع اکسیدان می‌شوند. این مواد اکسیدان در نهایت به آسیب و مرگ سلول‌های نوزاد می‌انجامد.

مطالعات نشان می‌دهد که جلوگیری از وارد شدن نور به این مخلوط غذایی در حین تولید در کارخانه می‌تواند جلوی بروز چنین واکنش‌هایی را بگیرد. با این حال، این محلول باید تا لحظه تزریق وریدی همچنان باید از نور به دور باشد و حتی سرنگ و لوله‌ای که مواد از آن وارد رگ نوزاد می‌شود نیز باید تیره باشند تا نور به این مواد مغذی نتابد.

پژوهشگران در این مطالعه، به بررسی چندین پژوهش قبلی صورت گرفته در مورد تغذیه نوزاد نارس با محلول غذایی نور ندیده و نور دیده پرداختند. این بررسی مشخص کرد که تغذیه با محلول نورندیده سبب کاهش 50 درصدی آمار مرگ و میر می‌شود. همچنین مشخص شد که نوزادان پسر در برابر اکسیدانها کمتر مقاوم بودند و به این ترتیب شاید لازم باشد که تفاوت‌های جنسیتی در مراقبت از نوزادان نارس مورد توجه قرار گیرد.

این پژوهش به تازگی در نشریه Journal of Parenteral and Enteral Nutrition منتشر شده است.

نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: