کد خبر: ۷۹۴۸۹
تاریخ انتشار: ۱۴:۴۴ - ۱۲ مهر ۱۳۹۴ - 2015October 04
شفا آنلاین>سلامت> مطالعه‌اي اخيرا نشان داده که داروي جديدي که مي‌تواند از قدرت سيستم ايمني بدن براي مبارزه با تومورها محافظت کند، به‌نظر مي‌رسد که به بيماران در مبارزه با بدخيمي پيشرفته کليوي کمک مي‌کند.
به گزارش شفا آنلاین، داروي نيوولوماب(Nivolumab) با نام تجاري اپديوو(Opdivo)، در فروکش‌کردن تومور و افزايش شانس بقاي بيماران نسبت به اوروليموس(Everolimus) با نام تجاري افينيتور(Afinitor) -داروي شيمي‌درماني استاندارد-پيشي گرفته است.

اين مطالعه توسط شرکت بريستول-ماير اسکوئيب که توليدکننده اپديوو است ترتيب داده و در نشست سالانه انجمن سرطان اروپا در وين ارائه شد و در آخرين شماره نشريه پزشکي نيوانگلند به چاپ رسيد.

دکتر پادماني شارما، محقق مرکز سرطان ام دي اندرسون در هوستون مي‌گويد: «يافته‌هاي اخير قابل توجه و از نظر باليني براي بيماران سودمند بوده‌اند.»

شارما، پروفسور بخش ادراري-تناسلي مديکال انکولوژي و ايميونولوژي معتقد است که نتايج اين مطالعه ممکن است درمان مبتلايان به بدخيمي پيشرفت کليه را که بيماري‌شان با وجود درمان‌هاي قبلي عود کرده است، تغيير دهد.


در مطالعه جديد، گروه دکتر شارما، داروي اپديوو را با افينيتور در بيش از 800 بيمار مبتلا به بدخيمي پيشرفته کليه مقايسه کرد. تمام بيماران با وجود دريافت درمان استاندارد، عود بدخيمي را تجربه کرده بودند.

چنين به نظر مي‌رسد که اپديوو نتايج درماني بيماران را با افزايش متوسط شانس بقا از 6/19 ماه در گروه دريافت‌کننده افينيتور به 25 ماه در گروه دريافت‌کننده اپديوو، بهبود داده است.

اختلاف ميان دو دارو زماني که هدف مطالعه بقاي بدون پيشرفت بيماري در نظر گرفته شود، به مراتب بيشتر است. در اين مورد متوسط شانس بقاي بدون پيشرفت بيماري در گروه دريافت‌کننده اپديوو 6/4 ماه و در گروه دريافت‌کننده افينيتور 4/4 ماه بود.

عوارض جانبي شايع در 19درصد از بيماران دريافت‌کننده اپديوو و 37درصد بيماران تحت درمان با افينيتور مشاهده شد. شايع‌ترين اين عوارض عبارت بودند از ضعف و بي‌حالي، تهوع و خارش شديد در مصرف‌کنندگان اپديوو و ضعف، آنمي و التهاب لايه‌هاي مخاطي دهان در بيماران دريافت‌کننده افينيتور.

هيچ مرگي در گروه دريافت‌کننده اپديوو مشاهده نشد که در نتيجه اثر دارو باشد اما 2 مورد مرگ مرتبط با دارو در مصرف‌کنندگان افينيتور ثبت شد. به اعتقاد يکي از متخصصان بيماري‌هاي کليوي، نتايج به‌دست آمده از مطالعات اخير مسرت‌بخش هستند.

دکتر ويليام اوه، سرپرست هماتولوژي و مديکال انکولوژي دانشکده پزشکي در مونت سيناي نيويوک مي‌گويد: «گزينه‌هاي درماني براي بدخيمي متاستاتيک کليه‌ها در بيشتر بيماران کافي نيستند. داروهاي موجود فعاليت محدودي دارند يا مسموميت آنها شديد است؛ بنابراين جستجوي درمان‌هاي جديد اجتناب‌ناپذير است.»

دکتر ويليام اوه معتقد است که اپديوو نقاط ضعف سيستم ايمني بدن را جبران مي‌کند و در حال حاضر اثربخشي آن در درمان بدخيمي‌هايي نظير ملانوما و بدخيمي‌هاي ريه به اثبات رسيده است. FDA

نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: