کد خبر: ۷۸۸۹۵
تاریخ انتشار: ۱۰:۱۶ - ۰۳ مهر ۱۳۹۴ - 2015September 25
شفاآنلاین:سلامت جنسی>یک متخصص زنان و زایمان گفت: دو درصد از مشکلات ناشی از فیبروم رحمی منجر به بروز نازایی می‌شود.

به گزارش شفا آنلاین : دکتر زهرا رئوفی با بیان اینکه فیبروم رحمی، رشد خوش خیم اما غیرطبیعی بافت داخلی رحم است که در سنین تولید مثل بروز می‌کند، گفت: فیبروم های رحمی در اغلب موارد احتیاج به درمان ندارد، اما اگر این عارضه با علایم ظاهری از جمله خونریزی شدید و دردناک رحمی، فشار و درد لگنی، تکرر ادراری، یبوست، ترشح واژینال مزمن، مشکل در تخلیه مثانه و خونریزی طولانی مدت رحمی همراه باشد، انجام مداخلات پزشکی الزامی است.

وی اضافه کرد: فاکتورهای ژنتیک، نژاد و هورمون‌های زنانه از اصلی‌ترین علل رشد فیبروم رحمی است، بنابراین افرادی که دارای سابقه خانوادگی در بروز این عارضه را دارند، بهتر است در سنین پایین اقدام به بارداری کنند؛ چراکه درمان این عارضه توسط انجام جراحی موجب ایجاد سختی در روند بارداری می‌شود.

این عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی ایران، تصریح کرد: اندازه و حجم فیبروم رحمی، سن بیمار و محل قرار گیری فیبروم از مواردی است که در روند درمان تاثیرگذار است. باید توجه داشت که فیبروم‌های کوچک نیاز به مداخله درمانی ندارد و اگر محل قرارگیری آن موجب فشار در مثانه یا ارگان‌های داخلی دیگر شود، نیاز به مداخلات درمانی و انجام جراحی است.

رئوفی با اشاره به اینکه در برخی موارد استفاده از آی یو دی با ویژگی کاهش خونریزی از جمله راهکارهای درمانی این عارضه است، خاطرنشان کرد: فیبروم‌ها اغلب به طور اتفاقی در حین معاینه لگنی یافت می‌شوند و سونوگرافی بهترین و دقیق‌ترین روش برای تشخیص این عارضه است که با کمک امواج صوتی، تصاویری از رحم و تخمدان‌ها گرفته می‌شود. سونوگرافی واژینال تصاویر بسیار دقیق‌تری از رحم می‌دهد.

این فوق تخصص نازایی در پایان با تاکید بر اینکه 2 درصد از مشکلات ناشی از فیبرم رحمی منجر به بروز نازایی می‌شود، یادآور شد: قرص‌های جلوگیری خوراکی و قرص‌های پروژسترونی می‌توانند به کنترل خونریزی رحمی ناشی از فیبروم کمک کنند، اما در اغلب موارد قادر به کاهش اندازه آن‌ها نیست.ایسنا

نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: