کد خبر: ۷۸۰۹۱
تاریخ انتشار: ۰۳:۲۵ - ۰۱ مهر ۱۳۹۴ - 2015September 23
شفا آنلاین>حوادث پزشکی>به‌تازگي متخصصان فعال در مرکز دارپا (DARPA) خبر از توليد اعضاي مصنوعي جديدي داده‌اند که داراي حس مشابه با حس لامسه انسان است.
به گزارش شفا آنلاین،محققان اين مرکز موفق به ساخت يک نوع خاص از دست مصنوعي شدند که به کاربر آن احساسي شبيه به حس لامسه مي‌دهد.

 اين محصول در آزمايش‌هاي انجام شده نيز به خوبي قابليت‌هاي خود را به اثبات رسانده است. براي آزمايش اين محصول، از مشارکت کنندگان خواسته شده بود که بدون نگاه کردن به دست مصنوعي، بگويند اکنون کدام يک از انگشتانشان لمس شده است.

 در نتيجه اين آزمايش مشخص شد که تقريبا در تمامي موارد، کاربر به خوبي قادر به تشخيص گزينه صحيح بود. يکي از اجزاي اصلي اين دست مصنوعي که کاملا با دستور ذهن کنترل مي‌شود، موتور گشتاور حساس به فشاري است که مستقيما به مغز انسان متصل شده است.

هر زمان که کاربر با استفاده از اين دست چيزي را لمس مي‌کند، اين موتور، سيگنال‌هايي را به مغز ارسال مي‌کند که مشابه با سيگنال‌هاي لامسه است. مسلما اين دستگاه تا ايجاد حس واقعي لامسه براي کاربر هنوز هم فاصله زيادي دارد.
 شايان ذکر است که حس‌گرها تمام اين دست را پوشش نداده‌اند و فقط در مناطق خاصي وجود دارند. در حال حاضر نقاط ضعف فراواني در اين نمونه وجود دارند که موجب مي‌شود تا نتوان آن را با امکانات لمس کامل موجود در دست انسان مقايسه کرد.
Medical Xpress
نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: