کد خبر: ۷۷۵۷۱
تاریخ انتشار: ۰۲:۵۸ - ۲۸ شهريور ۱۳۹۴ - 2015September 19
شفا آنلاین>سلامت>سيمين شيد، از سر پرستاران بازنشسته يکي از بيمارستان‌هاي دولتي در مورد سختي‌هاي اين حرفه مي‌گويد: «پرستاران به علت آنکه تمام وقت در خدمت بيمارستان هستند در معرض آلودگي‌ها قرار مي‌گيرند.حتي اين آلودگي مي‌تواند رواني باشد، برخوردهاي بدي که همراهان بيمار با پرستار دارند.
به گزارش شفا آنلاین،اگر توجه کرده باشيد ايستگاه‌هاي پرستاري هيچ‌گونه حفاظي ندارد، پرستار براي بيمار است و بس. اما اگر دکتر به موقع نيايد و يا قصوري در کارش داشته باشد همراهان مريض برخوردهاي شديدي از خود نشان مي‌دهند.

همراه حق پرخاشگري و توهين به پرستاران را ندارد. ما موردهايي داشتيم که پرستار مورد حمله‌ همراه بيمار به دليل اشتباه پزشک قرار گرفته است. حال اگر پرستاري کم سن و سال و بي‌تجربه باشد نمي‌تواند اين موارد را مديريت کند. البته من معتقدم فرسودگي رواني در اين حرفه به روحيات پرستار مربوط است. پرستاري که با عشق وارد اين حرفه شده نسبت به بقيه پرستاران که تعدادشان هم کم نيست، کم‌تر دچار مشکلات رواني مي‌شود.

تفاوت سختي‌هاي بين پزشک و پرستار در اين است که پزشک يک سر به بيمارستان مي‌آيد، دستورات لازم رابه بيمار مي‌دهد، بيمارستان را ترک مي‌کند و ديگر تمام کار بر عهده‌ پرستار مي‌شود.» شيد که از پرستاران دوره‌ي 8سال جنگ تحميلي است، درباره‌ آن دوران مي‌گويد: «مشکلات جسمي من از آن جنگ شروع شد. ما تجهيزات کافي نداشتيم.

مجروحان جنگي را بايد خودمان جابه‌جا مي‌کرديم برخي از آنها در کما بودند و ما پوزيشن آنها تغيير مي‌داديم، نتيجه‌اش آن شد که به شدت شانه‌ها و گردن‌هايمان آسيب ديد و من حتي با ديسک کمر مواجه شدم. صحنه‌هايي که ما از مجروحان مي‌ديديم، قطع دست و پا و... مسلما هيچ کدام از پرستاران اين صحنه‌ها را نديده‌اند. بارها شده که من در خواب‌هايم اين صحنه‌ها را دوباره ديده‌ام.»

اين سرپرستار بازنشسته در مورد کمبود نيروي پرستار که از دغدغه‌هاي مهم جامعه سلامت شده، اظهار دارد: «دليل عمده‌ آن را کمبود بودجه مي‌دانم. در واقع به تعداد کساني که بازنشسته مي‌شوند استخدام صورت نمي‌گيرد.

 اگر سيستم درماني را به روز کنيم و دولت بودجه‌ کافي در اختيار بيمارستان‌ها بگذارد، به ازاي هر 3 بيمار، يک پرستار خواهيم داشت. اين کمبود هميشه بوده و مربوط به الان نيست. ما در 20 سال گذشته هم با کمبود نيروي پرستار مواجه بوديم.»
نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: