کد خبر: ۷۷۴۱۲
تاریخ انتشار: ۱۴:۱۶ - ۲۳ شهريور ۱۳۹۴ - 2015September 14
شفاآنلاین:جامعه>خانواده>کافی است نام‌شان را در اینترنت جست‌وجو کنید تا بفهمید که پیدا کردن این فیلم‌های ممنوعه می‌تواند به‌راحتی خرید یک بطری آب معدنی باشد. گاهی نمی‌توانیم انکار کنیم که بازارهای زیرزمینی فروش فیلم، پای صنعت پرسود پورنوگرافی را با وجود همه ممنوعیت‌های قانونی، عرفی و دینی کشورمان به برخی خانه‌ها باز کرده و با وجود هشدارهایی که کارشناسان سلامت خانواده مطرح می‌کنند، این فیلم‌ها هر روز بیشتر از قبل سلامت جنسی خانواده‌ها را تهدید می‌کنند.

به گزارش شفا آنلاین : دکتر فاطمه رنجبر، روانپزشک معتقد است پناه بردن به پورنوگرافی نه تنها کمکی به گرم شدن رابطه زناشویی شما و همسرتان نمی کند بلکه با معتاد کردن همسرتان به تماشای این تصاویر می تواند شما را هر روز از یکدیگر دورتر کند. او در این مطلب به شما می گوید با همسری که به دیدن پورنوگرافی عادت کرده چه برخوردی باید بکنید.

نمی تواند به شما نزدیک شود؟

بسیاری از مشکلاتی که همسر شما امروز با آن دست و پنجه نرم می کند، از کودکی اش ناشی می شود. گرایش به پورنو هم از این قاعده مستثنا نیست. اگر همسرتان نمی تواند رابطه زناشویی را با رغبت انجام دهد یا با انجام آن دچار هراس، اضطراب یا احساس گناه می شود باید کمی به عقب بازگردید. ممکن است دیدن ناخواسته و ناآگاهانه تصاویر پورن در کودکی، چنین هراسی را در او ایجاد کرده باشد.

تا قبل از بلوغ، ممکن است کودک فقط به قصد کنجکاوی پورن ببیند و چون بلوغ جنسی اتفاق نیفتاده تحریک جنسی صورت نگیرد بنابراین ممکن است صحنه ها را نوعی خشونت تصور کند چون هنوز ارتباط جنسی و درک دقیقی از روابط جنسی ندارد که این مساله می تواند در آینده منجر به اضطراب، احساس گناه، اشتغال ذهنی ناشی از تصاویر دیده شده، انزجار جنسی و حتی درد شود. اگر شما به ابتلای همسرتان به چنین مشکلی شک دارید، می توانید این احتمال را در نظر بگیرید اما یادتان نرود همه آدم ها با چنین دلیلی به سمت این تصاویر نمی روند.

فکرش با شما نیست؟

اشتباهات نوجوانی همسر شما می تواند زندگی مشترک امروزتان را از هم بپاشد. در نوجوانی و بعد از بلوغ، دیدن صحنه های پورن می تواند تاثیرات منفی ماندگاری را بر روان فرد بگذارد. دیدن پورن در نوجوانی به این معنا نیست که نوجوان حتما گرایش جنسی ناسالم دارد. گاهی اوقات فرد نوجوان هنوز به مسائل جنسی آگاهی ندارد و حجب و حیا مانع می شود تا از والدین یا افراد دیگر در این مورد سوال کند و صرفا به قصد کنجکاوی پورن می بیند تا اطلاعات جنسی اش را بالا ببرد.

اما تکرار دیدن صحنه های پورن برای ارضای این کنجکاوی، نه تنها منجر به افزایش اطلاعات جنسی نوجوان نمی شود بلکه صحنه های غلو شده ارتباط جنسی که در آن هیچ عاطفه و عشقی وجود ندارد و صرفا بر ارضای جنسی تاکید می شود، باعث مخدوش شدن ادراک یک رابطه سالم همراه با علاقه و عشق در آینده خواهد شد. اگر همسر شما سابقه ازدواج شکست خورده ای را در کارنامه اش دارد و امروز هم نمی تواند تمام جسم و روانش را به شما بسپارد، ممکن است گرفتار تصویر نادرست یا آزار دهنده ای باشد که از نوجوانی با خود آورده است. اما قبل از زدن هر برچسبی به او از این موضوع مطمئن شوید.

کنجکاوی کار دستش داده؟

همسرتان را در حال دیدن پورن مشاهده کرده اید و احساس می کنید زندگی تان از دست رفته است؟ قبل از آنکه همه چیز را تمام شده بدانید باید مطمئن شوید این ماجرا تا کجا پیش رفته است. گاهی فقط یک کنجکاوی ساده در بزرگسالان دلیل گرایش به دیدن پورن می شود و با رفع کنجکاوی دیدن آن هم متوقف می شود. اما بعضی افراد ترجیح می دهند به جای اینکه با همسرشان ارتباط داشته باشند از طریق دیدن فیلم لذت این ارتباط را تجربه کنند.

درواقع ترجیح جنسی آنها دیدن پورنوست و نه یک انسان. این مساله می تواند هم در مردان و هم در زنان چه متاهل و چه مجرد اتفاق بیفتد. در افراد مجرد ادامه این وضع باعث می شود فرد از ازدواج پرهیز کند یا اگر ازدواج کرد رابطه جنسی با همسرش در زندگی مشترک او هیچ جایگاهی نخواهد داشت. شما قبل از آنکه از این ماجرا یک بحران بسازید، باید بدانید همسرتان در چه مرحله ای قرار دارد و تا چه حد به این تصاویر وابسته شده است.

کار از کار گذشته است؟

ارتباط زناشویی شما سرد شده و به تازگی فهمیده اید که همسرتان سراغ دیدن پورن می رود؟ پس شاید مشکل شما از آنچه تصور می کنید، حادتر باشد. در افراد متاهل به مرور زمان تمایل به پورن باعث کاهش تمایل به رابطه جنسی با همسر شده و این مساله می تواند منجر به کاهش رابطه عاطفی بین آنها و کاهش ظرفیت دوست داشتن همدیگر شود.

در بعضی اوقات هم فرد متاهل با دیدن روابط جنسی غلو شده در فیلم های پورنو، توقعات جنسی اش از همسر بالا رفته و جذابیت جنسی همسرش را کمتر از واقع برآورد می کند و دیگر نمی تواند از طریق همسرش ارضای جنسی شود. به همین دلیل این افراد به دیدن پورن و جایگزین کردن آن با ارتباط زناشویی شان رو می آورند و بی آنکه باخبر باشند، عشقی که سال ها برای ساختنش تلاش کرده اند را ویران می کنند. اما ممکن است سردی میان شما به دلایل دیگری ایجاد شده باشد، پس اول با همسرتان صحبت و مشکل اصلی را پیدا کنید. شاید خود شما هم در ایجاد این فاصله مقصر باشید.

دست به کار درمان شوید

اگر همسرتان را در حال دیدن فیلم پورنو مشاهده کردید، داد و قال را کنار بگذارید و دنبال راه چاره بگردید.
در مورد همسرتان زود قضاوت نکنید و قبل از زدن هر برچسبی به او، نشانه ها را کنار هم بگذارید و بررسی کنید. اعتیاد به پورنو مثل هر اعتیاد دیگری است و زمانی اتفاق می افتد که فرد ساعات زیادی از روز را صرف پرداختن به پورن می کند یا برای به دست آوردن ابزار آن، دست به رفتارهای آسیب رسان مثل پرداختن پول زیاد، درگیر شدن در مسائل غیرقانونی و. . .

می زند و این مساله باعث اختلال در زندگی روزمره اش می شود. در مواجهه با فردی که به کرات از ابزارهای پورن استفاده می کند چه کودک، چه نوجوان یا همسر مهم است تا انگیزه فرد از تمایل به پورنو را بدانیم؛ مثلا در مواردی که فرد متاهل است آیا صرفا یک کنجکاوی او را به دیدن پورنو می کشاند؟ آیا در روابط جنسی با همسرش دچار مشکل است؟ آیا مشکلات روزمره زندگی خانوادگی باعث کاهش روابط عاطفی او با همسرش شده و درنتیجه جذابیت های جنسی همسرش مثل سابق باعث ارضای او نمی شود؟ در هر حال یک گفت وگوی صریح و بی پرده بین همسران درگیر در این مساله می تواند به شناسایی انگیزه ها و رفع مشکل کمک کند. در نهایت کمک گرفتن از یک متخصص در امور روابط جنسی یا سکس تراپیست می تواند راه حل باشد.

مرد زندگی تان را درمان کنید

- انـگـیـزه های همسرتان را بشناسید. چرا او سراغ چنین رفتاری رفته است؟ آیا اختلافات شدید شما باعث این گرایش شده یا او کاملا ناآگاهانه وارد این جریان شده است؟ شما پیش از آنکه برای ترک عادت همسرتان کاری کنید، باید از دلیل رو آوردن به این جریان باخبر شوید و آن را از میان بردارید.

- بعد از علت یابی، نوبت به شـنـاسایی تقویت کننده ها می رسد. عواملی که رفتار او را تقویت کرده بشناسید. آیا دوستی با افرادی با همین تمایلات، سپری کردن زمان زیادی در تنهایی و بیکاری او را به چنین دامی انداخته است؟

- برای اینکه به همسرتان در ترک این وابستگی کمک کنید باید عوامل تخفیف دهنده این رفتار را بشناسید. بودن در جمع های خانوادگی، اشتغال به کار، تقویت رابطه میان شما به عنوان یک زوج و بسیاری از راه های دیگر می تواند در این زمینه به شما کمک کند.

- این شما هستید که می توانید انگیزه درونی او را برای ترک این رفتار بیشتر کنید. بهبود روابط خانوادگی، پیشرفت در مسائل کاری و در نظر گرفتن پاداش برای ترک این رفتار، می تواند تمایل او را به کنار گذاشتن این عادت افزایش دهد. پس یک بار این دلایل تقویت کننده را همراه با او مرور کنید.

- او را با پیامد اعتیادش آشنا کنید. به او گوشزد کنید در صورت ادامه این رفتار او را ترک خواهید کرد و زندگی اش از هم خواهد پاشید؛ البته قبل از آنکه چنین ادعایی را مطرح کنید، مطمئن شوید می توانید پای حرف های تان بایستید. در صورتی که همسرتان با تکرار عادتش تغییری در رفتار شما نبیند، دیگر روی تهدید های تان حساب نمی کند. اگر با وجود هر اتفاقی قصد یا امکان ترک کردن او را ندارید، با تهدیدهای تو خالی کار را خراب تر نکنید.

- به ریسمان مذهب چنگ بزنید. در نهایت شاید هیچ چیز به اندازه اعتقاد به ارزش های اخلاقی و مذهبی در جلوگیری از گرایش افراد به پورن موثر نباشد. بالا بردن ارزش های اخلاقی و گرایش های مذهبی در خانواده ها و جامعه قطعا مهم ترین عامل در پیشگیری یا توقف استفاده از ابزارهای پورن است.سیب سبز

نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: