کد خبر: ۷۶۴۷۳
تاریخ انتشار: ۱۲:۱۸ - ۲۰ شهريور ۱۳۹۴ - 2015September 11
شفا آنلاین>اجتماعی>يکي از مناسبت‌هايي که هر ساله مسئولان در آن به ارايه گزارش عملکرد مي‌پردازند، هفته دولت است.
دانشجوياني از 15 کشور در علوم پزشکي شيراز

به گزارش شفا آنلاین،سال گذشته محمدهادي ايمانيه، رئيس دانشگاه علوم پزشکي شيراز از اينکه وزارت بهداشت اجازه نمي‌دهد هر دانشگاه بتواند به صورت مستقل دانشجوي خارجي جذب کند، ناراضي بود و گفت: «دانشگاه شيراز با اين ظرفيت علمي که دارد مي‌تواند به راحتي دانشجوي خارجي جذب کند، ولي وزارت بهداشت پر و بال ما را بسته است. ما مجبوريم تا زماني که به ما مجوز داده نشده صبر کنيم و اقدام جديدي نمي‌توانيم انجام دهيم.»

ايمانيه درباره اين هدف دانشگاهش در سال جاري مي‌گويد: بيشتر تلاش ما براي بخش آموزش مربوط به پذيرش دانشجوهاي بين الملل بوده است. مشکل زيادي در حوزه آموزش وجود ندارد و تعداد دانشجوها نيز تقريبا تعديل شده است. وزارت بهداشت اجازه اينکه يک دانشگاه به صورت مجزا بتواند دانشجو بگيرد را نمي‌داد، ولي با اقداماتي که انجام داديم موفق شديم دانشجوي بين‌الملل پذيرش کنيم. امسال سايت بين‌الملل دانشگاه نيز راه‌اندازي شده است تا دانشجويان خارجي بتوانند با دانشگاه آشنايي پيدا کرده و از اطلاعات دانشگاه استفاده کنند.

ايمانيه در مورد ضرورت اين اقدام توضيح مي‌دهد: «از ترم جديد از 15 کشور دانشجو پذيرش خواهد شد. ورود اين دانشجويان مي‌تواند موجب شود که علم و دانش کشور ما در حوزه پزشکي به ساير نقاط دنيا ارسال شود و تنها محدود به کشور خودمان نباشد. شيراز اين ظرفيت را دارد که بتواند از رشته‌هاي زيادي دانشجو پذيرش کند و با توجه به آوازه دانشگاه استقبال کشورهاي ديگر هم مناسب است.»

وي درباره فعاليت‌هاي پژوهشي دانشگاهش مي‌گويد: «تلاش ما جهت راه اندازي کوهورت‌هاي جديد در استان بوده است. مطالعات کوهورت مطالعات جامعي هستند که مي‌توانند با پيگيري مشکلات سلامت به نتيجه‌هاي مناسبي برسد. تا به حال سه مطالعه کوهورت را در استان راه‌اندازي کرده‌ايم که پژوهش‌هاي ريشه‌اي در طي آنها انجام خواهد شد. مناطقي که براي کوهورت‌ها انتخاب کرده‌ايم شامل کازرون، کوار و خرامه بوده است. تلاش داريم صد هزار نفر را وارد اين مطالعات کنيم. بنابراين مطالعه بسيار بزرگي خواهد بود که انتظار مي‌رود نتايج بسيار ارزشمندي از آنها حاصل شود.»


به دنبال استفاده از فرصت‌هاي بعد از برجام

حبيب الله موسوي بهار، رئيس دانشگاه علوم پزشکي همدان هم در سال گذشته گفته بود: «دانشگاه‌هاي ايران از هر لحاظ ظرفيت‌هاي خوبي دارند ولي از آن استفاده نمي‌کنند. مگر برخي کشورهاي شرق آسيا چه امکاناتي دارند که مي‌توانند تا اين ميزان دانشجو جذب کنند و جوانان را از نقاط مختلف دنيا به دانشگاه‌هاي خودشان بکشانند؟!»

وقتي با موسوي بهار در سال جاري تماس گرفتيم، اين‌طور توضيح داد: «چند سالي است که از کشورهاي تاجيکستان، عراق، عمان، قطر و ساير کشورهاي حوزه خليج فارس پذيرش دانشجو داشته‌ايم. تا به حال خوب توانسته‌ايم در حوزه آموزش پيشرفت کنيم و نشان داده‌ايم در منطقه از همه کشورها بهتر بوده‌ايم. دليل اين ادعا نيز پزشکان ما هستند که کار خوبي انجام مي‌دهند.»

وي معتقد است از توان آموزشي دانشگاه‌ها درست استفاده نمي‌شود: «ما در حوزه آموزش هنوز جاي خالي زيادي داريم. سال 65 ما شايد تنها 20‌دانشگاه علوم پزشکي داشتيم و در حوزه پزشکي 5 هزار دانشجو جذب مي‌کرديم، در حالي که امروزه تعداد دانشگاه‌هاي علوم پزشکي کشور به 51 رسيده است ولي تعداد دانشجويان به 3500 رسيده است. به جاي اينکه در اين روند افزايش داشته باشيم کاهش داشته‌ايم و نتوانسته‌ايم طبق امکاناتي که داريم، دانشجو پذيرش کنيم. کشورهاي اطراف ما به شدت تمايل دارند با کشور ما همکاري کنند و دانشجويان‌شان در دانشگاه‌هاي ما تحصيل کنند ولي متاسفانه ما خود از اين منبعي که داريم غافليم و کاري براي جذب اين دانشجويان نمي کنيم. براي اکثر رشته‌هاي علوم پزشکي درخواست وجود دارد ولي بيشترين درخواست براي رشته‌هاي پزشکي، دندان‌پزشکي و داروسازي وجود دارد. دانشگاه‌هاي ما بسيار بهتر از دانشگاه‌هاي فيليپين و هند عمل مي‌کنند که بسياري افراد از کشورهاي مختلف براي ادامه تحصيل به آنها مراجعه مي‌کنند.»

رئيس دانشگاه علوم پزشکي همدان معتقد است: «البته با توجه به وضعيتي که کشور ما دارد و وجود تحريم‌ها و اين انزواي ايجاد شده، ارتباط گرفتن با ساير کشورها و پذيرش دانشجوي بين‌الملل سخت بوده است ولي اميدوارم با توافق هسته‌اي انجام شده، بتوانيم هم از تخصص پزشکان کشور در کشورهاي ديگر استفاده کنيم و هم بتوانيم از کشورهاي ديگر دانشجو جذب کنيم.»


مرکز تحقيقات علوم شناختي در دانشگاه علوم پزشکي کرمان

علي اکبر حق‌دوست، رئيس دانشگاه علوم پزشکي کرمان گفته بود: «بودجه‌اي که براي دانشگاه‌ها در نظر گرفته شده است کم است و دانشگاه کرمان نيز يکي از بدهکارترين دانشگاه‌هاي کشور است و نياز است بودجه‌اي براي بخش آموزش و پژوهش تعيين شود. همچنين بنا داريم چند رشته جديد در مقاطع مختلف و همچنين چند مرکز تحقيقات جديد براي دانشگاه خود راه‌اندازي کنيم.»

حق‌دوست، اظهار داشت: «کماکان مشکلات بودجه‌اي وجود دارد و رفع نشده‌است. بايد دنبال روش‌هايي براي خلق ثروت باشيم. امسال نيز سرانه کافي براي آموزش به دانشگاه‌هاي علوم پزشکي داده نشده است. در حوزه بودجه پژوهشي هم دچار مشکل هستيم و با وجود اينکه توانسته‌ايم از منابع داخلي براي پژوهش هزينه کنيم و بودجه آن را به دو برابر افزايش دهيم ولي همچنان بودجه‌اي که براي پژوهش وجود دارد، کم است و براي اين ميزان دانشجو و استاد کفاف نمي‌دهد.»

حق‌دوست در عين حال درباره دستاوردهاي دانشگاهش در فاصله اين يک سال مي‌گويد: «در سال جديد توانستيم رشته‌هاي جديدي را به رشته‌هاي دانشگاهي خود اضافه کنيم. هدف ما بيشتر افزايش رشته‌هاي تحصيلات تکميلي بوده است و دنيا نيز به اين سمت مي‌رود که اين رشته‌ها افزوده شوند و علم به سمت تحقيقات و فناوري برود. بنابراين رشته‌هاي ايجاد شده بيشتر کارشناسي ارشد و دکترا بوده است. تغييراتي براي پايش و ارزيابي اعضا هيات علمي نيز به وجود آمده است. اين تغييرات مثبت است و براي بهبود اوضاع علمي دانشگاه است. مرکز تحقيقات علوم شناختي نيز در سال جديد در اين دانشگاه راه‌اندازي شده است. 4 ميمون نيز براي اين مرکز تهيه شده که براي انجام کارها و تحقيقات از آنها استفاده خواهد شد. از دو دانشگاه بزرگ از استراليا و ژاپن کمک گرفته مي‌شود.»

رئيس دانشگاه علوم پزشکي کرمان ادامه داد: «يک بحث مهم، فشردگي و سنگين بودن کارها و فعاليت‌ها است. اجرايي شدن طرح تحول سلامت، وقت زيادي از روساي دانشگاه‌ها مي‌گيرد و رسيدگي به بخش‌هاي ديگر کمتر است. البته اجراي طرح تحول ضروري بود و بايد در بخش بهداشت و درمان مشکلات مربوطه حل مي‌شد.»سپید

نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: