کد خبر: ۷۵۶۵۸
تاریخ انتشار: ۰۷:۲۸ - ۱۵ شهريور ۱۳۹۴ - 2015September 06
شفا آنلاین>جامعه پزشکی-همایش ها>در شانزدهمين کنگره ميکروب‌شناسي دانشگاه شهيد بهشتي تهران، پنل تخصصي عفونت‌هاي بيمارستاني در رابطه با بررسي نقش عفونت‌هاي بيمارستاني و آنتي بيوتيک‌هاي جديد تشکيل شد و افراد شرکت‌کننده در اين پنل عمدتا در ارتباط با جراحي‌هاي بيمارستاني و بخش‌هاي مراقبت ويژه بيمارستان فعال بودند.

به گزارش شفا آنلاین، در اين پنل از آمارهاي عفونت‌هاي به وجود آمده در جراحي‌ها و ميزان بيماري‌هاي عفوني که در قالب بيماري‌هاي کليوي خود را نشان مي‌دهند، ارائه شد. همچنين آمارهاي عفونت‌هاي بيمارستاني از سوي مرکز مديريت بيماري‌ها نيز ارائه شد.

طبق اين آمار ميزان عفونت‌هاي بيمارستاني کشور حدود 1/1 درصد مشخص شده‌اند. از ديدگاه سازمان بهداشت جهاني اين رقم با چيزي که بايد باشد، تفاوت دارد، اما جاي اميدواري است که شرايط گزارش‌دهي روزبه‌روز بهتر ‌شود. استاندارد اين ميزان عفونت اينطور تخمين زده ‌شده که بين 9 تا 10 درصد عفونت در بيمارستان‌هاي عمومي، وجود داشته باشد.

در حال حاضر، در دانشگاه‌ها و پژوهش‌هاي آکادميک که اين ميزان را ارزيابي مي‌کنند، آمارها نزديک به اين رقم گزارش مي‌شود. بدين معني که در اينجا بيماري‌يابي به خوبي صورت مي‌پذيرد. البته هنوز مکان‌هايي هستند که در آن اهميت مسئله درک نشده و دقت کافي نيز براي رعايت بهداشت کامل وجود ندارد.

در ايران ما از ميان چهار عفونت موجود، بيشترين عفونت را در عفونت خوني و سيستم ادراري داريم. از سوي ديگر جرم‌ها يا ميکروب‌هايي که ايجاد عفونت ادراري مي‌کنند را به دقت شناسايي کرده‌ايم. بيشترين باکتري‌هايي که عامل عفونت ادراري در افراد گزارش شده، باکتري «E-coli» و پس از آن «آسينتوباکتر» است. در اين ميان، باکتري‌هاي مقاوم ما را با مشکل مواجه مي‌کنند و ما با اعمال راهکارهاي درست و دستورالعمل‌هاي مشخص بايد بتوانيم با مقابله با آنان با عوارض عفونت بيماران در بيمارستان مواجه نشويم.

اينکه چه بيمارستاني چند درصد عفونت بيمارستاني در خود دارد، بسته به نوع بيمارستان و تخصص آن متفاوت است. مشخص است که در بيمارستان‌هاي سوختگي سطح عفوني بالاتري ديده مي‌شود و در بخش‌هاي ICU و بخش نوزادان بيمارستان نيز اين درصد عفونت بالا مي‌رود. اما اگر بخواهيم بررسي کنيم متوجه مي‌شويم بيشترين ميزان عفونت را در بيمارستان‌ها افراد مسن و کهنسال دارند. با وجودي که عفونت در بين 5 تا 50 سال بيشتر شايع است و افراد کوچکتر يا بزرگتر در اين طيف در معرض عفونت کمتري قرار دارند، اما اگر به علل بستري‌هاي افراد مسن در توجه کنيم، اين عفونت بيشتر است.


دکتر عليرضا ناطقيان

فوق تخصص عفوني اطفال

نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: