کد خبر: ۷۵۵۹۹
تاریخ انتشار: ۰۱:۱۵ - ۱۵ شهريور ۱۳۹۴ - 2015September 06
شفا آنلاین>سلامت>شرکت دارويي جي‌اس‌کي، خبر از انتشار نتايج مطالعه باليني امبيشن(AMBITION) داده است. اين مطالعه، اولين مطالعه انجام‌شده براي مقايسه ايمني و اثربخشي درمان خط اول با ترکيب امبريسنتان (Ambrisentan) با نام تجاري وليبريس(Volibris) و تادالافيل با نام تجاري آدسيرکا (Adcirca) در مقايسه با مونوتراپي خط اول هر کدام از اين داروها به تنهايي در مبتلايان به فشارخون بالاي ريوي بدون سابقه درمان است.
به گزارش شفا آنلاین،مطالعه امبيشن، يک مطالعه تصادفي، دوسوکور و فاز 3و4 است که براي مقايسه ايمني و اثربخشي امبريسنتان در ترکيب با تادالاافيل، در مقايسه با مونوتراپي در بيماران بدون سابقه درمان ترتيب داده شده است. در مطالعه مذکور، 500 بيمار به‌طور تصادفي به نسبت‌هاي 2 به 1 به 1 شرکت داده شدند.

 در گروه اول ترکيب امبريسنتان و تادالافيل (253نفر)، در گروه دوم امبريسنتان (126نفر) و در گروه سوم تادالافيل (121نفر) مصرف شد. هدف اوليه مطالعه، زمان تا شکست درماني (زمان از گروه‌بندي تصادفي شرکت‌کنندگان تا وقوع اولين مورد مرگ صرف‌نظر از علت آن، بستري شدن بيمار به دليل وخامت فشارخون افزايش يافته ريوي و پيشرفت بيماري يا پاسخ‌دهي درماني نامطلوب در طولاني مدت تعريف شده بود. نتايج به‌دست آمده از مطالعه امبيشن، براي اولين بار در سپتامبر 2014 ميلادي در کنگره انجمن بيماري‌هاي تنفسي اروپا منتشر شد.

دکتر موراي استوارت، از شرکت جي‌اس‌کي مي‌گويد: «ترکيب درماني، يک روش معمول براي درمان مبتلايان به فشارخون افزايش يافته ريوي است؛ اما مطالعات آينده‌نگر روي ترکيب درماني، محدود بوده‌اند. در نتيجه به درستي نمي‌دانيم چه زماني و چگونه از ترکيب درماني بهره ببريم. با وجود درمان‌هاي متعدد، متوسط شانس بقا در مبتلايان به فشارخون افزايش يافته ريوي، 5 تا6 سال پس از تشخيص اوليه است. مطالعه امبيشن، براي پاسخ‌دهي به اين پرسش مهم ترتيب داده شد که آيا شروع درمان با ترکيب مکانيسم‌هاي اثر مختلف مي‌تواند وضعيت درماني بيماران را بهبود بخشد يا خير.»

امبريسنتان، يک آنتاگونيست اختصاصي گيرنده اندوتلين نوع A و تادالافيل، يک مهارکننده 5-PDE است که هر دوي آنها براي درمان فشارخون افزايش يافته ريوي تجويز مي‌شوند و در اتحاديه اروپا مورد تاييد هستند. جي‌اس‌کي داروي امبريسنتان را با نام تجاري وليبريس در خارج از آمريکا و شرکت جي ليد، همين دارو را با نام تجاري لتايريس (Letairis) در آمريکا بازاريابي مي‌کند. امبريسنتان در درمان فشارخون افزايش يافته ريوي تحت‌عنوان داروي اورفان بررسي مي‌شود.
فشارخون افزايش يافته ريوي، يک بيماري ناتوان کننده است که با تنگ‌شدن عروق خوني موجود در ريه‌ها و در نتيجه بالا رفتن فشارخون در شريان ريه تشخيص داده مي‌شود. اين افزايش فشارخون در ريه‌ها، جريان خون به ريه‌ها را با مشکل روبرو مي‌کند. مبتلايان به فشارخون افزايش يافته ريوي به دليل تلاش براي پمپاز خون به ريه‌ها، از کوتاهي تنفس رنج مي‌برند و مرگ بسياري از اين بيماران به دليل نارسايي قلبي است. فشارخون افزايش يافته ريوي ممکن است بدون هيچ علت مشخصي رخ دهد يا ثانويه به مشکلاتي نظير بيماري بافت بينابيني، نقايص مادرزادي قلبي، سيروز کبدي و عفونت HIV باشد.

نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: