کد خبر: ۷۴۹۶۹
تاریخ انتشار: ۰۹:۳۰ - ۰۶ شهريور ۱۳۹۴ - 2015August 28
شفا آنلاین>بیمه و بانک> حدود دو ماه است که اقتصاد چین از کندی رشد رنج می برد و اقدام اخیر بانک مرکزی آن برای کاهش بهای یوان نیز در همین چارچوب دیده می شود؛ اقدامی که باعث اختلال های جدی در اقتصاد جهانی و با ادامه رکود چین منجر به سقوط بازارها شد اما این تمام خطر اژدهای چینی نیست.
به گزارش شفا آنلاین، چین بازارهای جهان را با بیشترین کاهش ارزش ارز خود در طول دو دهه به نسبتی حدودا ۲ درصدی شگفت زده کرد.

 همچنین بانک مرکزی چین سازوکار محاسبه بهای روزانه ارز را متناسب با وضعیت بازار تغییر داد و برآوردها حاکی از آن است که چنین اقدامی در کنار کاهش رسمی ارزش یوان در برابر دلار آمریکا باز هم پول رایج چینی را حدود ۱.۶ درصد کاهش داده است.

این اقدام چین به باور کارشناسان اقتصادی سه عامل محرک و انگیزاننده اصلی داشت: اولین موضوع کندی رشد اقتصادی چین است که قرار بود با ارزان شدن یوان به صادارات بیشتر و کمک به اقتصاد برای رشد سریعتر منجر شود.دوم اینکه کاهش قیمت یوان می توانست و فرض بر این بود که می تواند بازار سهام چین را رونقی تازه بخشد هر چند چنین نشد و سیاست های پکن با بی اعتمادی سرمایه گذاران روبرو شد. سومین عامل، نیاز به تامین معیارهای صندوق بین المللی پول برای گنجاندن ارز چین در سبد ارزهای رسمی صندوق بین المللی پول بود.

روزنامه «وونت چاینا تایمز» از این هم فراتر می رود و به نقل از برخی سایت های تخصصی مالی می نویسد: چین تلاش بیشتری خواهد کرد تا دلار آمریکا را با ذخایر عظیم طلای خود درهم کوبد.

این گزارش به نقل از جین زیخاو کارشناس اقتصادی چینی تصریح می کند که چین می تواند ۳۰ هزار تن ذخیره طلای خود را برای تخریب ارز آمریکایی به کار گیرد. اگر چین بخواهد می تواند آمریکا را در بازارهای مالی و پولی با ذخیره فراوان طلای خود به زانو درآورد و همینطور روسیه که از سال ۲۰۰۵ تلاش کرده بر ذخایر طلای خود بیفزاید و آمریکا را به چالش بکشد.

این روزنامه یکی از اهداف چین از ادامه سیاست بازی با ذخایر طلا را تلاش پکن برای درج یوان در سبد ارزی صندوق بین المللی پول در کنار دلار، یورو، پوند و ین می داند و می افزاید: بر اساس براوردهای سازمان همکاری های اقتصادی و توسعه، اقتصاد چین در سال ۲۰۱۶ بر اقتصاد آمریکا پیشی خواهد گرفت و یوان تبدیل به ارز اصلی و رایج جهان خواهد شد.

با این وجود ادامه کندی رشد اقتصادی و آشفتگی بازارهای سهام چین با وجود اتخاذ تدابیر ویژه از سوی مقام های چینی آینده تقابل چینی-آمریکایی را با ابهام بیشتری روبرو کرده و بر تردیدها درباره توان پکن برای رویارویی های بیشتر اقتصادی افزوده است به ویژه اینکه ادامه بازی چین با ابزار خرید طلا و استفاده از فلز گرانبها نیاز به افزایش قدرت خرید چین و جبران ضعف اقتصادی آن دارد؛ امری که دورنمای آن همچنان در پرده ابهام است.
 


نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: