کد خبر: ۷۴۱۲۷
تاریخ انتشار: ۲۱:۲۰ - ۳۰ مرداد ۱۳۹۴ - 2015August 21
شفا آنلاین>سلامت>متولیان نظام سلامت باید از هرگونه اقدامی که جایگاه پزشک را در ذهن مردم خدشه دار می کند، جلوگیری کنند.
به گزارش شفا آنلاین،دکتر لاله تدین عضو هیات مدیره انجمن پزشکان عمومی شیراز  با تاکید بر اینکه نباید مشکلات متعددی که در طول دو دهه گذشته پر رنگ تر شده ، آموزش پزشکی را تحت تاثیر قرار داده و ارتباط بین پزشک و بیمار را کم رنگ کند، تصریح کرد:اینها تهدیدهای بزرگی برای نظام سلامت خواهد بود و لازم است در این مورد نیز پیشگیری بصورت مقدم انجام گيرد.

وی افزود :متاسفانه در چند سال گذشته ساختار آموزش تغییر کرده ، الگوریتم ها و استانداردهای از پیش تعیین شده و بررسی پرونده و نتایج آزمایشات دربرخی موارد جای خود را به  صحبت با بیمار و معاینه دقیق وی داده است.

وی اضافه کرد :چه بسا در طول صحبت با بیمار ، نکاتی را بیان و یا حرکاتی داشته باشد و یا به طور ناگهانی ابراز ناراحتی از دردی آنی کند که بتواند پزشک را در تشخیص یاری کند .

عضو هیات مدیره انجمن پزشکان عمومی شیراز با اشاره به کم توجهی بر توانایی های پزشکان بخصوص پزشکان عمومی بیان داشت :نداشتن نهادی توانا برای سیاستگذاری و وجود دیدگاه های متناقض آسیب جدی به تصمیم گیری در عرصه سلامت وارد نموده است .

وی افزود :گاهی اظهارنظرها بیش از آنکه کارشناسی شده و بر مبنای دستاوردهای حاصله باشد ؛ رنگ و بوی دیگری بر خود داشته و شاید نوعی حمایت و یا مقابله با برنامه ها باشد که به نظام سلامت آسیب وار می کند.

تدین به فقدان نظام هدایت کننده بیمار و بالا بودن میزان عرضه و تقاضا اشاره کرد و گفت : بیمار در بیشتر مواقع با نا آگاهی خودش و یا به توصیه غلط دیگران مسیرهای پیچ در پیچ درمان را طی می کند و به نوعی در کلافی پر پیچ و خم اسیر خواهد شد .
نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: