کد خبر: ۷۲۹۵۹
تاریخ انتشار: ۲۰:۳۰ - ۲۱ مرداد ۱۳۹۴ - 2015August 12
شفا آنلاین>سلامت>بنابراين فقدان هاي دوره بزرگسالي موجب به جريان افتادن احساسات طردشدگي و ناشايستگي مي شود

به گزارش شفا آنلاین، افسردگي که بيماري شايع عصر حاضر است با شکل هاي متفاوت افراد جامعه را به خود مبتلاکرده است.

 

افسردگي انواع مختلفي دارد. اختلال افسردگي عمده و افسردگي خويي: اين اختلال هنگامي به وجود مي آيد که شدت علائم افسردگي به حدي باشد که تمام عملکردهاي آدمي را تحت تاثير قرار مي دهد و باعث اثرات عمده در عواطف، رفتار، تفکر و روابط اجتماعي فرد مي شود. همچنين بايد گفت هنگامي که شدت علائم افسردگي به اندازه اي باشد که عملکردها کمتر آسيب ببينند، به آن اختلال افسرده خويي مي گوييم.

 

اختلال دو قطبي و ادواري خويي: نوسانات خلقي شديدي که بين دوره هاي شيدايي (شادي و خوشي افراطي که به نشئه تعبير مي شود) و افسردگي به وجود مي آيد، نشانه اصلي اختلال دو قطبي است. چنانچه نوسانات خفيف باشد و کمتر بر عملکرد آدمي تاثير بگذارد، به آن اختلال خلقي ادواري يا ادواري خويي گفته مي شود.

 

 

اختلال خلقي يا افسردگي فصلي: نوعي از افسردگي است که معمولاً در پاييز و زمستان تجربه مي شود و يکي از عوامل مهم آن نور ناکافي است. احتمالاً نور ناکافي تغييراتي را در بعضي از هورمون ها بويژه «ملاتونين» ايجاد مي کند و از طرفي تغييرات دما و نور به هم خوردن ساعت دروني بدن که الگوهاي خواب و بيداري را کنترل مي کند، را به دنبال دارد و اين تغييرات منجر به بروز اين اختلال مي شود. نظريه پردازان و محققان در مورد علل افسردگي نظريه هاي مختلفي را عنوان کرده اند.

 

يکي از اين نظريه ها، نظريه شناختي است که طبق آن ، کساني که رويدادهاي منفي را به عللي به خودشان نسبت مي دهند (مثلاً مي گويند «تقصير خودم است») و عوامل پايداري را مطرح مي کنند (هميشه همينطور خواهد شد) که زمينه هاي متعددي از زندگي آنان را دربر مي گيرد، بيش از کساني که چنين شيوه منفي نگري ندارند در معرض افسردگي هستند. همچنين در نظريه روانکاوي در مورد علل ابتلابه افسردگي، به افسردگي به عنوان واکنش در برابر فقدان مي نگرند.

در اين نظريه اعتقاد بر اين است که افراد افسرده در دوران کودکي خود، مهر و محبت کافي از والدين خود دريافت نکرده اند و بنابراين فقدان هاي دوره بزرگسالي موجب به جريان افتادن احساسات طردشدگي و ناشايستگي مي شود.

 

 

 همچنين مي توان درباره علل افسردگي به موارد ديگري از جمله نابهنجاري در برخي مواد شيميايي در مغز که مي تواند به بروز علائم افسردگي از جمله تحريک پذيري، خستگي و... کمک مي کند اشاره نمود. و بايد گفت بدون شک ساير شبکه هاي مغزي هم در بروز افسردگي دخيل هستند.

علل ديگر افسردگي به شخصيت فرد برمي گردد. در واقع افراد باعزت نفس پايين که براحتي تحت تاثير استرس قرار مي گيرند به نظر مي رسد بيشتر تحت تاثير افسردگي قرار مي گيرند. علاوه بر علل گفته شده مي توان به عوامل محيطي مانند مواجهه مداوم با خشونت، يا فقر اشاره کرد که فرد مستعد به افسردگي را بيشتر به اين بيماري دچار مي کند.

شرايط استرس زا در زندگي از ديگر علل ابتلابه افسردگي است. مصرف مواد مخدر و مشروبات الکلي، تنهايي، مشکلات اقتصادي و... نيز از علل ديگر است. وجود بيماري هاي مزمن نيز از علل افسردگي است. مشکلات زناشويي نيز مي تواند يکي از علل اين بيماري باشد
نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: