کد خبر: ۷۲۲۴۱
تاریخ انتشار: ۱۶:۴۵ - ۱۵ مرداد ۱۳۹۴ - 2015August 06
شفا آنلاین>سلامت>پویایی و آگاهی جامعه در گرو فرهنگسازی از سوی رسانه ها بعنوان پرمخاطب‌ترین نهاد است.
به گزارش شفا آنلاین-ساحل همتی روانپزشک در خصوص مبتلایان به سندروم داون می‌گوید: رسانه‌ها درخصوص مبتلایان به سندروم داون خود را کمتر درگیر مشکلات مردم می‌کنند و اگر معتقد باشیم مبتلایان به سندروم داون بیشترین گروه افراد کم توان ذهنی را شامل می‌شوند توجه به این افراد جز اولویت‌ها مد نظر قرار می‌گیرد.
 
وی در ادامه می‌گوید: اگر رسانه در بحث اطلاع رسانی و آگاه‌سازی جامعه در خصوص مبتلایان به سندروم داون را که جزئی از وظایف سازمان است به انجام برساند، شاهد انگ زدایی از این گروه ها خواهیم بود اما اگر کودکان سندروم داون با عنوان منگل در نقش های حاشیه‌ای و خنداندن مخاطبان در فیلم و سریال حضور پیدا کنند شاهد اتفاقات خوبی نخواهیم بود. 

مبتلایان به سندروم داون نباید از جامعه حذف شوند 
ساحل هتمی عضو هیئت علمی گروه روانپزشکی دانشگاه علوم بهزیستی و توانبخشی در ادامه می‌گوید: افرادبا نیازهای ویژه که اختلالات گوناگونی را در بر می‌گیرند باید مورد توجه قرار بگیرند تا همانند پازل ناتمام و تکه‌ای از جامعه حذف نشوند.

وی در ادامه می‌گوید: برای برنامه ریزی شهری، اجتماعی پزشکی کودکان با نیازهای ویژه نیز شاهد تسهیلات خاصی نبوده‌ایم، با توجه به شناخت و توانمندی مبتلایان به سندروم داون باید ملاحظات خاصی را نیز برای افراد در نظر گرفت. 

المپیک ویژه گامی در جهت توانمندسازی کودکان با نیازهای ویژه 
ساحل هتمی در ادامه اظهار می‌دارد: المپیک ویژه که کار عظیم علمی و فرهنگی است که به همت دکتر اصغر دادخواه رئیس المپیک ویژه ایران به منظور توانمندسازی کودکان سندروم داون و مشارکت اجتماعی این کودکان نهادینه شده است.

وی می‌گوید: المپیک ویژه که خاص کودکان با اختلالات ذهنی و هوشی(ID) است که حول محور ورزش، به امور مربوط به سلامت جسم و روان و آموزش مهارت‌های زندگی برای این کودکان می‌پردازد. 

تعامل کانون سندروم داون و مرکز اعصاب اطفال گامی پیشبرنده است
ساحل هتمی روانپزشک کشورمان در ادامه تعامل کانون سندروم داون و مرکز اعصاب اطفال را گامی پیشبرنده، در راستای ارائه خدمات توانبخشی کودکان با نیازهای ویژه بر شمرد و می گوید: خوشبختانه کنگره‌های سالیانه متعدد زمینه ساز بروز رسانی حیطه‌های توانبخشی است که باز هم انعکاس دستاوردهای علمی از سوی رسانه می‌تواند نقش بسزایی در کمک به این کودکان و خانواده‌های آنها داشته باشد. 

وی می‌گوید: با انگ‌زدایی از سوی رسانه می‌توان به حمایت از خانواده‌ها در کاهش تولد نوزادان سندروم داون، افزایش آگاهی جامعه در مواجه با این کودکان و انعکاس مطالبات حقوقی، شهروندی، پزشکی و اجتماعی این کودکان از نهادهای متولی و جامعه بود. 

نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: