کد خبر: ۷۰۹۰۹
تاریخ انتشار: ۱۵:۱۸ - ۰۴ مرداد ۱۳۹۴ - 2015July 26
شفاآنلاین:جامعه>سلامت>ممکن است در گذشته اشتباهي کرده باشيد که الان حاضر باشيد به اشتباه بودن آن عمل اقرار کنيد اما نبايد ناراحتي هايتان به خاطر آن اشتباه، شما را از مسير موفقيت دور کند.
درس گرفتن از شکست مهم ترين گام براي پيروزي است

 مي گويند درس گرفتن از شکست، مهم ترين گام براي رسيدن به پيروزي است. هرچند اين جمله درست است اما شکست گاهي مي تواند به خرد شدن روح انسان نيز منجر شود. عليرضا عبدي، کارشناس ارشد روان شناسي در ادامه اين مطلب توصيه هايي را درباره درس گرفتن از شکست به خاطر اشتباهات مطرح مي کند.

احساسات جريحه دار شده تان را ترميم کنيد

شکست، ضربه احساسي سنگيني است و بعد از آن، لازم است تا احساسات منفي را از وجود خود خارج کنيم و با انگيزه اي دوباره، به سراغ اهداف بعدي در زندگي خود برويم.

زماني را براي خود قرار دهيد: ناديده گرفتن اتفاقاتي که روي داده اند به وضعيت يک شخص شکست خورده کمک نخواهند کرد بنابراين بهتر است ابتدا مدتي به خود فرصت دهيد. به خود فرصت دهيد تا عصباني و ناراحت باشيد. اگر مسئله کوچک باشد، يک ساعت وقت گذاشتن کافي است. گاهي براي مسائل بزرگ تر، شايد به يک روز نياز داشته باشيم. خودتان تعيين کننده باشيد و مشخص کنيد تا چه زماني مي خواهيد ناراحت، افسرده و بد اخلاق باشيد اما پس از آن، بايد به مرحله بعدي زندگي سلام کنيد.

راجع به مشکل خود صحبت کنيد: با شخصي آشنا و قابل اعتماد، صحبت و احساس خود را بيان کنيد. تحقيقات نشان مي دهد وقتي انسان درباره مشکلش حرف مي زند، احساس بهتري پيدا خواهد کرد. بار را از روي دوشتان برداريد و احساس خود را بيان کنيد.

نگذاريد شکست بخشي از هويت شما شود: معمولا شکست براي همه ما اتفاق مي افتد. اگر هنوز راه موفقيت را نيافته ايد، به اين معني نيست که شما يک شکست خورده تمام عيار هستيد. نگذاريد اين تصور در ذهن شما جان بگيرد که به خاطر انجام برخي اشتباهات، ديگر هيچ راهي براي پيروزي نداريد.

به شکست هاي ديگران نگاهي بيندازيد: لحظه اي فکر نکنيد که شما تنها انسان روي کره زمين بوده ايد که با سر به زمين خورده ايد. بيشتر اوقات ما صرفا به افراد موفق مي نگريم و پيش خود تصور مي کنيم که اين دسته از افراد، هيچ گاه طعم تلخ شکست را نچشيده اند اما در واقع اين چنين نيست. آن ها هم مانند ديگران اول شکست خورده اند و سپس توانسته اند به اين مراحل والا دست يابند.

براي خودتان الگو انتخاب کنيد: به شکست هاي همان فرد موفقي که الگوي شماست در زندگي شخصي و کاري اش نگاه کنيد. بيوگرافي شان را بخوانيد، به وبلاگشان سر بزنيد و به سخنراني هايشان درباره رسيدنشان به موفقيت، گوش فرا دهيد.

هر شکست يک فرصت است: هر اشتباه و شکست، موقعيتي است براي يادگيري. هر زمان که دوره ناراحتي تان به پايان رسيد، برگرديد و به پشت سر خود نگاهي بيندازيد و اشتباهات خود را با چشم اندازي جديد نظاره کنيد. مشکل را پيدا کنيد و بفهميد ايراد کارتان از کجا بوده است. در کنار اين، به اقدامات صحيح خود هم نگاهي داشته باشيد و به اين فکر کنيد که در مراحل بعدي زندگي، چگونه مي توانيد همان اقدامات صحيح را به شکلي کامل تر انجام دهيد.

روزنامه خراسان
نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: