کد خبر: ۶۸۸۹۷
تاریخ انتشار: ۰۸:۳۰ - ۱۸ تير ۱۳۹۴ - 2015July 09
شفاآنلاین:جامعه پزشکی>سلامت>از زماني كه مادر متوجه وجود فردي ديگر در درون خود مي‌شود تا زماني كه فاصله زماني نه ماه طي شده و كودك متولد شود يكي از بحث‌برانگيزترين مسائل براي مادران و حتي اطرافيان آنها شیوه به دنيا آوردن كودك است.
به گزارش شفا آنلاین : در گذشته همه زايمان‌ها به شكل طبيعي انجام مي‌شد، در حالي كه در قرن جديد روش‌هاي دوگانه و چندگانه‌اي براي اين عمل جراحي شكل گرفت كه هر كدام مخالفان و موافقان خود را داشته است. زايمان طبيعي بهتر است يا سزارين؟ حتي در كشور ما هم اين مساله هنوز محل بحث و اختلاف نظر پزشكان است. يكي از دستاوردهاي طرح تحول سلامت رايگان ساختن زايمان طبيعي در بيمارستان‌هاي دولتي و ارائه آموزش‌هايي به مادران باردار براي تشويق آنها به اين زايمان بود؛ در حالي كه به هيچ‌وجه نمي‌توان گفت علم به نقطه‌اي رسيده كه اعلام كند يكي از اين دو نوع زايمان بهتر از ديگري باشد. 
يك سال پيش در چنين روزهايي همزمان با روز و هفته جهاني جمعيت مجلس درصدد تصويب قوانينی براي افزايش جمعيت برآمد. وزارت بهداشت نيز در همين زمان طرحي بزرگ را براي تحول بنيادين نظام سلامت كشور كليد زده بود. طرح تحول سلامت در سياست‌هاي كلي جمعيتي و بهبود سلامت مادران و نوزادان و ايمني و بهداشت، برنامه‌ها و مكانيزم‌هايي را در امر فرزندآوري افراد از لحظه شكل‌گيري نطفه تا ولادت اتخاذ كرد كه البته هدف همه آنها افزايش جمعيت و تشويق افراد به اين امر بود. سياست‌هايي مانند ممنوعيت وازكتومي و روش‌هاي جلوگيري از بارداري در كنار رايگان ساختن زايمان طبيعي در بيمارستان‌هاي دولتي و طرف قرارداد وزارت بهداشت بخشي از برنامه‌هاي اين وزارتخانه در راستاي سياست‌هاي كلي جمعيتي بوده است كه تا امروز ادامه دارد. 
 همه مي‌گفتند طبيعي زايمان كن!
اينجا يك بيمارستان دولتي است؛ در ساعاتي كه بيشترين مراجعه‌كننده را دارد و تعداد زيادي خانم جوان كه يا وضع حمل كرده و براي آزمايشات نهايي نزد پزشك معالجشان آمده يا در حين بارداري‌اند. زن جواني كه به تازگي وضع حمل كرده درباره زايمانش  مي‌گويد: از زماني كه متوجه شدم باردارم همه اطرافيان مرا نصيحت مي‌كردند كه به روش طبيعي زايمان كن! بعد از اينكه پزشكم در اواسط بارداري عكس‌هاي سونوگرافي را ديد به من گفت که منعي براي زايمان طبيعي تو وجود ندارد و البته سزارين درد و خطر كمتري دارد. من به دليل اينكه نمي‌خواستم روي مادرم و ديگران را زمين بيندازم و از سويي هزينه‌هاي اين شیوه زايمان براي من به مراتب كمتر بود، ترجيح دادم به صورت طبيعي و البته با بي‌حسي زايمان كنم. زن جوان مي‌گويد: در حالي كه الان پنج ماه از زايمان من گذشته هنوز هم به‌شدت كمر درد دارم و حتي براي جابه‌جا كردن يك وسيله كوچك با مشکلاتی روبه‌رو هستم. او ادامه مي‌دهد: نزد پزشكان مختلفي رفتم و وقتي مرا معاينه مي‌كردند همگي معتقد بودند كه زايمان طبيعي براي بدن من در آن شرايط، چندان گزينه مناسبي نبوده و اصرار به طبيعي زايمان كردن و تلاش پزشك ماما براي چرخاندن سر كودك در لحظه زايمان باعث فشار به ستون فقرات و مهره‌هاي كمرم شده است. 
 ما اين پوشش بيمه را در ايران نداريم
يك پزشك متخصص زنان و زايمان درباره انواع زايمان  مي‌گويد: زايمان به‌طور كلي دو دسته است: يا به روش طبيعي يا غير طبيعي يا به اصطلاح سزارين. مريم عبدالوهابي مي‌افزايد: انواع روش‌هاي جديد زايمان مانند زايمان با روش سرپايي يا نشسته يا زايمان در آب و به تازگي فريز كردن كه رايج شده است، در واقع همان زايمان طبيعي است كه با روش‌هاي مختلفي براي كم كردن درد و عوارض بعد از زايمان انجام مي‌شود. براي مثال در روشي از زايمان طبيعي براي كاهش درد مادر از تزريق مُسكن به مادر در ناحيه نخاع يا ستون فقرات استفاده مي‌شود كه باعث مي‌شود مادر، دردها را بهتر تحمل كند و اذيت نشود. او مي‌افزايد: زايمان در آب هم در حقيقت روشي براي آرام كردن مادر و قابل تحمل كردن دردهاي زايمان است. محيط آب به‌طور كلي آرامش‌بخش است. طبيعي است كه آرامش باعث مي‌شود كه دردها قابل تحمل‌تر شود. حتي ممكن است همسر بيمار در كنار مادر باشد كه اين‌هم باعث تامين آرامش در زمان زايمان مي‌شود. عبدالوهابي درباره هزينه‌هاي اين عمل جراحي‌ها مي‌گويد: واقعيت اين است كه امكانات و هزينه‌هاي لازم براي انجام اين روش زياد است. كشورهايي كه از اين روش بهره مي‌گيرند، تحت پوشش بيمه‌هاي فوق‌العاده خوبي هستند و ما اين پوشش بيمه را در ايران نداريم و در بيمارستان‌هاي دانشگاهي نيز امكان اين كار فراهم نيست. 
 مادر بايد آگاه شود و تصميم بگيرد 
يك خانم جوان ديگري كه مشخص است ماه‌هاي آخر بارداري‌اش را مي‌گذراند مي‌گويد: پزشكم به من گفته حتما طبيعي زايمان كنم و شرايط قرار گرفتن بچه هم براي زايمان طبيعي مناسب‌تر است اما، من مي‌ترسم و ترجيح مي‌دهم با روش سزارين زايمان كنم و به همين دليل مي‌خواهم پزشكم را با وجود اينكه بهترين و معروفترين پزشك و متخصص زنان و زايمان است عوض كرده و نزد كسي بروم كه مرا براي زايمان سزارين ارجاع دهد. يك پزشك متخصص درباره اينكه كدام روش زايمان طبيعي يا سزارين بهتر است مي‌گويد: من اصلا معتقد نيستم سزارين داراي عوارض يا محاسن بيشتر از طبيعي است يا بالعكس. در ضمن كار آن دسته خانم‌هايي را كه با اصرار تقاضا دارند حتما سزارين شوند، به هيچ‌وجه تاييد نمي‌كنم. ناهيد شفايي مي‌افزايد: درد به هر صورت دوست مادر است. در زايمان طبيعي قبل و در سزارين پس از تولد نوزاد مجبور است درد را تحمل كند. با توجه به مشكلات بيهوشي در سزارين، احتمال عفونت رحم و زخم سزارين وجود دارد و شيردهي نيز پس از چند ساعت آغاز خواهد شد. در زايمان طبيعي بلافاصله پس از تولد رابطه عاطفي، در آغوش گرفتن و شروع شيردهي آغاز مي‌شود. مادر بايد آگاه شود و تصميم بگيرد. اين پزشك متخصص درباره اينكه اين آگاه‌سازي به چه شیوه‌ای بايد انجام شود، مي‌گويد: روش اطلاع‌رساني ما به مردم باید اصلاح شود. در برهه‌اي آنقدر از زايمان طبيعي بد گفتيم كه متاسفانه همه به سمت سزارين رفتند و حالا مانده‌ايم كه چه كار كنيم؟ شروع كرديم سزارين را پرعارضه بشماريم و باورمان شده كه سزارين سلامت جنين و مادر را به مخاطره مي‌اندازد. او عنوان مي‌كند: هر خانم بارداري بايد ارزيابي شود و تا انتهاي دوران بارداري نمي‌توان راجع به نوع زايمان بدون در نظر گرفتن شرايط لگن مادر، اندازه جنين و حوادثي كه ممكن است اتفاق بيفتد، نظر قطعي داد. هر كدام از روش‌ها اگر به وسيله پزشك آگاه و مجرب انجام شود، حداقل عوارض را براي مادر و جنين دارد. البته این واقعيت مسلمي است كه بيش از 70درصد خانم‌ها مي‌توانند زايمان طبيعي داشته باشند اما تشويق همه افراد به اين نوع زايمان، غير علمي است.

آرمان
نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: